Woonpanel maakt zich op voor een moeilijk jaar
 
Voldoende spaargeld consument is lichtpuntje
De woonbranche realiseerde in 2011 een omzetdaling van 3 procent, zo blijkt uit cijfers van brancheorganisatie CBW-Mitex. De BrancheBarometer, waarin honderden woondetaillisten aangeven hoe het met de markt gaat, liet aanvankelijk een positieve ontwikkeling zien aan het begin van 2011, maar maakte in het najaar een vrije val. En de verwachtingen voor dit jaar zijn weinig positief, zo blijkt uit cijfers van Qudata Markt- & Trendanalyses.
 
Onderzoeksbureau Qudata Markt- & Trendanalyses volgt sinds 2005 de woonbranche op de voet. In de BrancheBarometer over de afgelopen twee jaar is duidelijk terug te zien dat de sector in het voorjaar van 2010 langzaam opkrabbelde na een moeizaam 2009. In januari 2010 stond de barometer op ruim 40, tien punten onder het gemiddelde van 50 (0-lijn, waarbij men niet negatief en ook niet positief is). In augustus van dat jaar tikte de BrancheBarometer voorzichtig de 50 aan, maar daalde daarna licht tot het einde van het jaar. Begin 2011 leek de branche zich op te maken voor een nieuw jaar met nieuwe kansen: De barometer steeg naar een maximum van ruim 53 punten in februari en daalde in juni plots met ruim tien punten. De crisis in de woonsector kwam daarmee in een nieuwe fase van verval die tot het einde van het vorige jaar doorliep.

Verwachtingen
De afgelopen jaren hebben de panelleden uit het woonpanel maandelijks aangegeven wat zij verwachten van de Nederlandse economie en de branche. In januari 2010 realiseerde de EconomieBarometer een stand van 46,6 en bereikte een hoogtepunt aan het einde van dat jaar: begin 2011 keek men positief naar de toekomst, maar als snel daalde de barometer, met een kleine opleving in juni naar een historisch dieptepunt in oktober naar 26,6 punten. Inmiddels is de EconomieBarometer licht gestegen naar ruim 36 punten, overigens nog steeds ver beneden de 50 punten.
De VerwachtingsBarometer, de barometer waarin retailers aangeven wat zij verwachten van de branche voor het komende half jaar, volgt de lijn van de EconomieBarometer. Ondernemers vergelijken in grote lijnen de ontwikkeling van de eigen woonbranche met de economie. Opvallend verschil is dat de verwachting voor de branche het afgelopen najaar zakte onder de EconomieBarometer maar daar inmiddels weer enkele punten bovenuit steekt op bijna 40 punten. Blijkbaar heeft men inmiddels hogere verwachtingen van de eigen branche dan van de Nederlandse economie.

Factoren
Eind vorig jaar, zoals we in de barometers wel vaker terug zien, keek men hoopvol naar een nieuw jaar met nieuwe kansen. Maar de voortekenen zijn niet positief: het consumentenvertrouwen staat nog steeds op -37, BouwKennis heeft de bouwprognoses naar beneden bijgesteld naar van 60.000 naar 52.500 woningen in 2012 en eventuele nieuwe bezuinigingen weerhouden consumenten ervan grote bestedingen te verrichten. Lichtpuntje is het feit dat de Nederlandse consument over behoorlijk veel spaargeld beschikt (306 miljard euro); maar de aflossingsplicht van woninghypotheken kan deze positieve ontwikkeling ondermijnen. Zelfs het slechte weer, overigens voor bijvoorbeeld de zonweringmarkt al jarenlang een belangrijke factor voor de omzetontwikkeling in de branche, speelde de woonbranche het afgelopen jaar parten.

Meer dan ooit zijn retailers zelf aan zet om klanten in de winkel te krijgen. De gevleugelde uitspraak van hoogleraar eMarketing Cor Molenaar dat detaillisten niet moeten vissen maar jagen is de enige strategie om dit en de aankomende jaren succesvol door te komen.
 
 
◀ Terug Delen
 
WTM• Woon Trend Magazine | 2012 - februari | Pagina(s) 2,3
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken