KlusPro-panel toont zich optimistisch
 
OZP'ers realistisch maar houden vertrouwen
De eerste resultaten van ons KlusPro-panel laten zien dat de meeste klusbedrijven en OZP'ers ondanks alles vertrouwen houden in hun bedrijf en in de totale branche. De op de voorpagina gepubliceerde BrancheBarometer staat op 59,4. Dat is ruim boven neutraal (50 punten) en bovendien een optimistische score in het huidige onzekere klimaat.
 
De OndernemingsBarometer, oftewel de beoordeling van hun eigen bedrijf, laat zelfs een stand zien van 62,5. Dat betekent dat een merendeel van de deelnemers aan het panel de eigen onderneming op dit moment als positief beoordeelt. Ook de omzet laat een positief beeld zien: de OmzetBarometer staat op 53,3, net boven de middellijn. Een kleine meerderheid van de KlusPro-panelleden heeft begin 2012 iets beter gedraaid dan begin 2011.
Anderzijds zijn de vakmannen en kleine bouwbedrijven reealistisch en voorzichtig over de economie en de toekomst. De VerwachtingsBarometers, de barometer waarin de ondernemers de verwachting voor over een half jaar uitspreken, komt niet verder dan de stand van 43,8. Driekwart van de ondervraagden denkt dat de omzet gelijk blijft, maar een kwart verwacht toch dat het (iets) slechter wordt.
De EconomieBarometer, oftewel de economische verwachtingen voor het komende half jaar, blijft steken op slechts 37,5. De helft van de klussers denkt dat de situatie niet veranderd, maar de andere helft is pessimistisch en verwacht dat de totale economie wat zal verslechteren.


Toch zijn veel van de OZP’ers die zich de afgelopen maanden hebben aangemeld voor het KlusPro-panel, niet bang om zonder werk te zitten. Zo’n dertig procent verwacht zelfs een groei van de omzet, veertig procent gaat uit van stabilisatie. Voorlopig hebben veel klussers nog werk. Bijna 40 procent heeft de orderportefeuille voor de aankomende twee tot zes maanden vol zitten. Nog eens 40 procent heeft nog voor een tot twee maanden werk liggen.
Ook vroeg Qudata hoeveel uren per week de klussers werken. Daaruit blijkt dat ze gemiddeld 53 uur per week voor hun bedrijf in touw zijn. Niemand werkt minder dan veertig uur, uitschieters zijn er naar 70 tot 80 uur per week.
Opvallend is verder dat klussers eigenlijk geen reclame maken. Bijna 90 procent van de ondervraagden zegt voldoende te hebben aan mond-tot-mondreclame. Slechts een enkeling doet aan pr en dan met name via internet. Wel geeft ruim zestig procent aan dat het vanwege de crisis verstandig is om meer aandacht aan pr te besteden.
 
 
◀ Terug Delen
 
KlusPro | 2012 - januari |
Categorie: Marktonderzoek, Economie
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken