Nieuwe franchiseformule: Eigen Huis Schilder
 
"Markt heeft behoefte aan onderhoudsabonnement"
Een gloednieuwe franchiseformule voor vakschilders: Eigen Huis Schilder. Deze franchiseorganisatie garandeert een gedegen begeleiding, zowel vaktechnisch als in ondernemersvaardigheden, van aangesloten schilders. Maar bovendien werkt Eigen Huis Schilder met meerjarige onderhoudsabonnementen voor particuliere huizenbezitters. Een constructie waar volgens Eigen Huis Schilder steeds meer vraag naar is.
 
Vanuit de centrale organisatie in Voorthuizen op de Veluwe wordt al enkele jaren gewerkt met de onderhoudscontracten 'Schilder Onderhouds Plan' en 'Eigen Huis Schilder Plan'. Inmiddels heeft Eigen Huis Schilder enkele duizenden abonnementen lopen. Particulieren betalen maandelijks een vast bedrag, waarvoor tien jaar lang het schilderwerk aan hun woning in optimale conditie wordt gehouden. Om dat werk allemaal te doen heeft Eigen Huis Schilder vijftien vaste schilders in dienst. Probleem is echter dat veel abonnementhouders ver buiten de eigen regio wonen. Om ook de klanten te bedienen werkte de organisatie tot nu toe met zzp-ers door het hele land. Maar het is lastig om op die manier de beste kwaliteit te garanderen, zegt Wilger van de Beek, samen met Hans de Nooy oprichter van de franchiseformule.
"Daarom zoeken we vakschilders die zich als franchisenemer aan onze organisatie en kwaliteitseisen conformeren. Op basis van onze onderhoudscontracten kunnen ze al een werkvoorraad voor jaren opbouwen."
Volgens Van de Beek blijkt uit onderzoek dat zo'n tien procent van de particuliere huisbezitters interesse heeft in zo'n onderhoudscontract. "Dat betekent zo'n 500.000 potentiële klanten. Daar ligt een enorme markt"

De boer op
Het is overigens niet de bedoeling dat franchisenemers enkel meeliften op die onderhoudscontracten. Aangesloten vakschilders moeten ook zelf de boer op om hun klussen binnen te halen, stelt Van de Beek nadrukkelijk. Daarvoor worden ze door de centrale organisatie begeleid en getraind. Eigen Huis Schilder helpt nieuwe franchisenemers met een ondernemersplan en heeft met Qredits, een kredietverstrekker die zich richt op kleine bedrijven, afspraken gemaakt over financiering van kansrijke ondernemers. Verder worden franchisenemers getraind in onder meer administratie, marketing, calculatie, klantenwerving en het maken van offertes. Ook worden aspirant-leden getest op hun ondernemerstalent en hun communicatie met de klant.
Eigen Huis Schilder heeft de eerste aanmeldingen van vakschilders binnen. Komen de kandidaten door de eerste testen met betrekking tot hun vakmanschap en ondernemersvaardigheden heen, dan krijgen ze nog een zesdaagse starterstraining. Wilger van de Beek hoopt in 2012 zo'n zes geschikte kandidaten per kwartaal op te leiden, maar dat is geen doel op zich. "Kwaliteit van de vakschilders staat voorop. Dat is belangrijker dan het aantal."

Werven
Doordat Eigen Huis Schilder de afgelopen tijd genoodzaakt was om met veel zzp-ers te werken en daardoor de gewenste kwaliteit niet durfde te garanderen, is de organisatie niet bezig geweest met het werven van nieuwe klanten voor een onderhoudscontract. Nu de franchiseformule van start is gegaan, wordt er weer volledig ingezet op die contracten. Niet alleen de centrale organisatie zelf, maar ook franchisenemers gaan de contracten aanbieden. Wel worden alle contracten standaard door de centrale organisatie afgesloten. Deze kan de consument het tien jaar onderhoud zonder voorbehoud garanderen. Volgens Wilger van de Beek ligt hier een grote kans voor de schildersbranche. "Steeds meer huizenbezitters willen ontzorgd worden. Met deze onderhoudsabonnementen komen wij daaraan tegemoet. Bovendien biedt het onze vakschilders veel werk."
 
 
◀ Terug Delen
 
KlusPro | 2012 - januari |
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken