Meerderheid consumenten bekijkt bouwmarktfolder
 
Hoewel de Nederlandse consument wekelijks wordt overspoeld met folders - gemiddeld 31 per huishouden - en ondanks dat het internetgebruik enorm toeneemt, worden die folders toch nog goed bekeken. Met name bouwmarkten, die vaak wekelijks folders uitbrengen, hebben een groot bereik: zes op de tien consumenten bekijken die folders regelmatig.
 
Daarnaast blijken ook voor aanbieders van keukens, sanitair, meubels en klusproducten folders bij uitstek het middel om klanten te trekken. Consumenten houden de folders goed in de gaten en bezoeken na het zien van een interessante aanbieding regelmatig een bouwmarkt, badkamer-, keuken- of meubelaanbieder. Eén op de vier folderlezers zegt weliswaar liever een website dan een folder te bekijken, maar de interessante aanbiedingen die de consumenten in folders zoeken, zijn vaak niet op de websites van de aanbieders terug te vinden. Dit blijkt uit onderzoek van USP Marketing Consultancy, in samenwerking met de Vereniging Comfortabel Wonen, dat is uitgevoerd onder ruim 500 consumenten.
De Vereniging Comfortabel Wonen, die zich met haar website www.voorlichtingsburo-wonen vooral richt op de internetgebruiker, begrijpt de uitkomsten heel goed. “Onze leden, in de meeste gevallen zijn dat fabrikanten, zijn vooral actief met de eigen website en brochures. De klanten van onze leden, de detaillisten, hebben aan het huis-aan-huis folderinstrument een goed middel om snel en effectief dichtbij consumenten te komen. Dit onderzoek van USP toont dat nog eens haarscherp aan”, aldus Bart Weijers, voorzitter van de Vereniging Comfortbel Wonen.
Ondanks het intensieve gebruik van internet en het gebruik van ja/nee en nee/nee stickers door één op de zes huishoudens, is het bereik van folders dus nog steeds zeer groot. Bij 84 procent van de Nederlandse huishoudens vallen er wekelijks folders op de deurmat. In de dhz- en woonbranche hebben de folders van bouwmarkten het grootste bereik. Folders van bouwmarkten worden het meest regelmatig verspreid, circa één keer per twee weken, en worden door consumenten het meest bekeken. Het bereik van folders van bouwmarkten, badkamer-, keuken- en meubelaanbieders is met name groot onder oudere consumenten. Onder de consumenten van 55 jaar en ouder bevinden zich beduidend meer trouwe lezers dan onder de consumenten van 45 tot 55 jaar oud en jonger dan 35 jaar.
Gemiddeld bekijkt één op de vier consumenten altijd folders van bouwmarkten; 35% van de consumenten bekijkt deze folders regelmatig. Slechts 10% van de consumenten bekijkt nooit folders van bouwmarkten. Folders van aanbieders van meubels worden tevens relatief vaak bekeken, 36% van de consumenten bladert deze folders altijd of regelmatig door. Folders van bouwmarkten en aanbieders van meubels worden voornamelijk bekeken door consumenten die zoeken naar interessante aanbiedingen. Vooral jongere consumenten, tot 35 jaar, bekijken folders omdat zij op zoek zijn naar interessante aanbiedingen. Folders van badkamer- en keukenaanbieders verschijnen minder regelmatig dan de folders van bouwmarkten en meubelaanbieders en worden beduidend minder vaak bekeken
Bijna één op de vijf consumenten heeft wel eens een aanbieder bezocht naar aanleiding van een interessante aanbieding uit een folder of is van plan om de folders goed in de gaten te houden en zal, als men een interessante aanbieding ziet, een aanbieder bezoeken (21%). Met name folders van bouwmarkten (57%) en meubelaanbieders (33%) worden vaak goed in de gaten gehouden door de consumenten; als men een interessante aanbieding in een folder ziet is dat een reden om de winkel te bezoeken. De aanbiedingen in folders zijn dus niet alleen vaak de reden om de folders te bekijken, maar ook een reden om, naar aanleiding van een folder, een winkel te bezoeken. Folders spelen dus nog altijd een grote rol in het oriëntatieproces van consumenten en zijn voor aanbieders in de dhz- en woonbranche tevens een direct middel om klanten naar de winkel te trekken.
 
 
◀ Terug Delen
 
KWM• Karwei Management | 2011 - oktober |
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken