Consument koopt zonwering nog vooral in speciaalzaak
 
Een op de vijf consumenten gaat naar de bouwmarkt
Qudata, het onderzoekscentrum van de woonbranche, onderzocht het koopgedrag van consumenten op gebied van zonwering. De speciaalzaak staat nog altijd op de eerste plaats, maar twintig procent van de consumenten haalt zonwering bij de bouwmarkt. De consument hecht nog altijd waarde aan persoonlijk advies en wil het product graag zien en voelen.
 
In weerwil van de discussie over de grote noodzaak van webshops wordt zonwering nog door tachtig procent van de consumenten direct in de winkel gekocht. Vaak gebeurt dat nog in de zonweringspeciaalzaak, maar bijna één op de vijf consumenten kiest voor de bouwmarkt. Dit blijkt uit onderzoek dat Qudata in september heeft gehouden.
Qudata ondervroeg 500 consumenten die recent zonwering hebben gekocht of plannen hebben om dat op korte termijn te gaan doen. De geïnterviewden werden daarbij in diverse categoriën ingedeeld, en wel op basis van geslacht, leeftijd, inkomen, gezinssamenstelling, woonsituatie en regio.
Mannen blijken vaker zonwering te kopen in de speciaalzaak en in de bouwmarkt. Vrouwen daarentegen kiezen beduidend meer dan mannen voor een woonwarenhuis om hun zonweringproducten te kopen. Kijkend naar de gehele groep ondervraagden, dan blijkt 35 procent de voorkeur te geven aan de zonweringspeciaalzaak en 28 procent aan een woonwarenhuis, zoals Ikea, Bijenkorf of Hema. De bouwmarkt volgt met 18 procent en de woonwinkel met 13 procent. Drie procent van de ondervraagde consumenten gaat naar de bouwmaterialenhandel voor zonweringproducten.

Leeftijd
Per leeftijdscategorie verschilt het aankoopgedrag ook. Zo kiezen 65-plussers vooral voor de speciaalzaak of bouwmarkt, terwijl de jonge consument, in de leeftijd tot 30 jaar, een voorkeur heeft voor het woonwarenhuis. Kijkend naar de gezinssituatie zien we dat beeld deels terug. Zo hebben de aan het onderzoek deelnemende studenten een voorkeur voor het woonwarenhuis. Anderzijds kiezen jongeren die nog bij hun ouders thuis wonen en samenwonenden zonder kinderen juist vaker voor de zonweringspeciaalzaak.
De voorkeuren per inkomensgroep zijn niet bijzonder verrassend. Hoe hoger het inkomen, hoe groter de voorkeur om te kopen bij de zonweringspeciaalzaak. Consumenten met een inkomen tussen modaal en tweemaal modaal gaan juist weer vaker naar de bouwmarkt, terwijl de inkomensgroep onder modaal kiest voor de woonwarenhuizen als Ikea of Hema.
Wel weer opmerkelijk is het verschil in aankoopgedrag per regio. In het zuiden van het land koopt men meer dan gemiddeld zonwering in de speciaalzaak, terwijl de consument in regio Noord, naast de speciaalzaak, ook een voorkeur heeft voor het woonwarenhuis.

Soort product
De keuze van de consument voor een bepaalde winkel hangt ook af van het soort product dat hij wil gaan kopen. Zo scoort de bouwmarkt goed als het gaat om raamdecoratie. De consument die voor zonwering naar de bouwmarkt gaat, doet dat namelijk vooral voor raamdecoratie; dat betreft driekwart van de door bouwmarkten verkochte zonwering. Slechts 18 procent van die consumenten gaat naar de bouwmarkt voor buitenzonwering. Van de consumenten die naar een woonwarenhuis gaan voor zonwering, doet maar liefst 91 procent dat met het oog op raamdecoratie.
De reden voor de consument om zonwering nog vooral in de fysieke winkel te kopen, zit hem in de service en het advies en vooral ook in het feit dat de klant het product kan zien en voelen. Dat laatste noemt 64 procent van de ondervraagden als belangrijkste reden om naar een winkel te gaan, Ruim de helft (55 procent) vindt de persoonlijke service belangrijk. Verder scoren zaken als betrouwbaarheid, (prijs)acties en maatwerk hoog. Dat zijn zaken die de klant mist bij de webshops op gebied van zonwering.

 
 
◀ Terug Delen
 
KWM• Karwei Management | 2011 - oktober | Pagina(s) 22, 23
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken