Senioren werken graag bij Gamma
 
Kennis en ervaring toegevoegde waarde voor consument
Bij Gamma Apeldoorn-west werken sinds februari jongstleden acht senioren. Met hun kennis en ervaring kunnen ze bouwmarktklanten uitstekend adviseren. En dat is nou net wat de huidige consument graag wil. De klanten in Apeldoorn reageren positief, de jonge collega's ook. Reden voor Van Neerbos Bouwmarkten, de eigenaar van Gamma Apeldoorn-west, om de pilot uit te breiden. En de senioren zelf? "Ik wil nog wel wat jaartjes door."
 
Piet Moree en Wim Le Febre, beide 66, zijn nauwelijks te stuiten. Vol enthousiasme vertellen ze over hun arbeidsverleden én over hun nieuwe baan bij Gamma in Apeldoorn. En
wanneer beide heren vervolgens op de foto moeten, zijn ze ineens in geen velden of wegen meer te bekennen. Een korte zoektocht door de bouwmarkt leert dat ze allebei alweer een klant hebben gevonden die hun raad en advies nodig heeft. En dat terwijl ze deze dag eigenlijk vrij zijn.
Het is tekenend voor zowel hun motivatie als het plezier dat beide senioren in hun werk hebben. "Het is iedere keer weer leuk om een klant te helpen. Je hebt best veel mensen die zelf een klus willen gaan doen, maar eigenlijk niet weten hoe ze dat moeten aanpakken. En ik kan ze precies vertellen hoe dat moet", zegt Wim Le Febre.

Ervaring
Aan werk- en kluservaring hebben beide mannen geen gebrek. Piet Moree heeft z'n hele leven in de elektrotechniek gewerkt, ook in commerciële functies. Daarnaast pakt hij iedere klus op die hij tegenkomt. Hetzelfde geldt voor Wim Le Febre. Hij stond bij Philips Apeldoorn in de jaren zeventig aan de wieg van de eerste computers, kwam vervolgens in de telecomwereld terecht en mocht op z'n 57e met pensioen. Toen heeft hij onder meer de casco-woning van zijn zoon volledig afgebouwd. De advertentie begin dit jaar, waarin Gamma Apeldoorn-west om oudere werknemers vroeg, sprak beide aan.
Moree: "Ik had nog wel wat uurtjes over. Het leek me leuk om met klanten te werken, m'n commerciële en technische ervaring te benutten. Ik heb er echt enorm plezier in. Je bent onder de mensen en kan je kennis kwijt. En je hebt soms hele dankbare mensen. Ik ga altijd fluitend naar m'n werk."
Wim LeFebre heeft dezelfde ervaring, maar zegt dat er ook wel eens 'drammers' in de winkel komen. "Dat hoort erbij. De meeste klanten zijn leuk. Maar vooral ook het contact met de jonge collega's is geweldig. Ze vragen veel aan ons, maar wij leren ook dingen van hen. En van het leeftijdsverschil merk je eigenlijk niks."

Vrij
Wel benadrukken beide mannen dat ze het fijn vinden dat ze parttime werken. Moree: "We zijn tenslotte toch met pensioen, de scherpe kantjes zijn eraf en we zijn vrij om leuke dingen te doen. Dit is één van die leuke dingen."
Doel van Wim Le Febre is vooral om mensen optimaal te adviseren en ze een goed gevoel te geven. "Ik spring klanten niet gelijk in de nek. Ik laat ze eerst rustig rondkijken, pas later kies ik een goed moment uit om ze aan te spreken en zonodig te adviseren. Als de klant dan zegt dat hij nog even wil nadenken of iets moet opmeten, dan is dat goed. Beter dat hij niet de verkeerde spullen meeneemt dan dat het weer retour moet. Ik wil vooral dat de klant het gevoel heeft dat hij goed geholpen is. Dan komt hij ook weer terug."
Piet Moree beaamt dat, maar vanuit zijn commerciële verleden wil hij toch ook graag verkopen. "Je moet adviseren, maar ik vind het ook een sport om te verkopen. Jammer als een klant komt om iets te kopen en met niets de deur uitgaat. Dan heb ik het niet goed gedaan."
De insteek van beide is weliswaar iets anders, de gedrevenheid hetzelfde. "En dat is het belangrijkste", zegt Wim LeFebre nog maar eens. "Als je plezier hebt en gemotiveerd bent, dan kan je dit tot na je 70e wel blijven doen."


IN KADER:

"Senioren geven impuls aan de verkoop"

Het concrete bedrijfseconomische voordeel dat de acht senioren medewerkers in de Gamma Apeldoorn-west opleveren, is nog lastig meetbaar. Maar het gevoel van alle betrokkenen bij deze pilot, die nu een driekwart jaar loopt, is goed. Meer dan dat zelfs. Van Neerbos Bouwmarkten, franchisenemer van 98 Gamma- en 37 Karwei-bouwmarkten in Nederland, gaat ook in zes andere Gamma's oudere medewerkers in dienst nemen.
"We zijn dermate enthousiast, dat we de pilot gaan uitbreiden", zegt Frank van Schie, directeur Personeel & Organisatie bij Van Neerbos Bouwmarkten. Manager Paul Stok van Gamma Apeldoorn-west deelt het enthousiasme. "Niet alleen de klanten, ook al onze jongere medewerkers zijn heel positief. De senioren hebben een enorme kennis en praktijkervaring. Die dragen ze wat graag over op de klant, maar ook op hun jonge collega's. Vaak gaan de jongeren met hun vragen naar de ouderen toe. Dat is mooi om te zien."

Aandacht
Van Neerbos hoopt met deze oudere medewerkers beter tegemoet te komen aan de veranderende behoefte van de consument, zegt Van Schie. "De consument wil meer service en persoonlijke aandacht. Tegelijkertijd zijn er veel gepensioneerde werknemers die hun enorme kennis en ervaring op klusgebied graag willen delen."
Belangstelling vanuit de gepensioneerden was er meer dan genoeg. Een personeelsadvertentie leverde vijftig reacties op. Daaruit zijn acht mensen geselecteerd die in koppels van twee ieder acht uur per week werken. Ze hebben een halfjaarcontract en worden volgens de normale CAO betaald. Vakkennis, kunnen werken met klanten én in een team, zijn uiteraard vereist. Een commerciële inslag is mooi meegenomen, maar vooral moeten de senioren hun kennis goed kunnen overbrengen op de klant. Dat moet uiteindelijk leiden tot meer omzet, zo draait Van Schie er niet omheen.
"Natuurlijk is dat het doel, dat mag duidelijk zijn. Het is crisis, de branche heeft 20 procent omzet ingeleverd. Wij denken met deze oudere medewerkers een impuls te geven aan de verkoop."
Het argument dat hiermee jongeren een baan wordt onthouden, gaat volgens Van Schie niet op. "Kijk naar de ontgroening en vergrijzing en de huidige maatschappelijke discussie over langer doorwerken. Dit past daar perfect in. Bovendien merken wij ook dat het lastig is om goede arbeidskrachten binnen te halen."
Het gaat om de goede mix, zegt Paul Stok. "Wij hebben ook graag goede jonge medewerkers, die zijn zijn net zo belangrijk in onze zaak. Maar ouderen brengen wat anders mee dan jongeren. Een goede kruisbestuiving tussen de verschillende generaties en hun kwaliteiten, dat voegt echt wat toe."

Kritisch
Het inpassen van deze senioren vraagt wel wat van de organisatie, zegt Frank van Schie. "Je organisatie en winkel moeten op orde zijn, anders werkt het niet. De senioren hebben al veel gezien en ervaren. Ze zullen kritische vragen stellen. Loopt het niet soepel, is het een rommeltje, dan zullen ze niet fluitend in de zaak rondlopen. Anderzijds moeten ook zij hun kwaliteiten kennen en weten wanneer ze collega's om hulp moeten vragen."
Van Neerbos gaat de pilot uitbreiden naar zeven bouwmarkten. Van Schie: "Dan kunnen we nog beter vaststellen wat de randvoorwaarden zijn om dit te laten slagen. Misschien hebben we straks in al onze vestigingen senioren, misschien past het in sommige niet. Dat zal moeten blijken. Wij willen constante kwaliteit brengen in al onze winkels. Qua assortiment en sfeer, maar ook wat betreft kwaliteit van ons personeel. We doen veel aan opleidingen bijvoorbeeld. Misschien ook ooit wel voor senioren. Zij kunnen in onze winkel een belangrijke toegevoegde waarde zijn. Zoveel is nu wel duidelijk."
 
 
◀ Terug Delen
 
KWM• Karwei Management | 2011 - oktober | Pagina(s) 16,17,19
 
Gerelateerde bedrijven
Vertaal via Google