'Door innovaties kun je de marges op peil houden'
 
Royal Stone & Marco Werkbladen:
Ruim een jaar geleden werd bekend gemaakt, dat Royal Stone een meerderheidsbelang had genomen in Marco Werkbladen. Een goed moment om samen met Herman Brans van Royal Stone en Bas Derksen van Marco Werkbladen terug te kijken op de integratie van beide activiteiten en vooruit te kijken naar toekomstige trends.
 
Het gaat goed met Marco Werkbladen en Royal Stone, sinds beide bedrijven intensief samenwerken, laten beide directieleden weten. "We hebben natuurlijk best wensen, maar we zijn op de goede weg."
“Als twee zusterbedrijven houden we elkaar scherp”, zo kan Bas Derksen na een jaar constateren. “We zijn vorig jaar geïntegreerd, wat verkoop betreft helemaal; en we merken dat onze klanten het prettig vinden, dat we hen nu een brede productrange kunnen bieden. Voor onze klanten voeren we bij Marco Werkbladen, naast de door onszelf geproduceerde materialen, ook diverse handelsproducten zoals rvs, keramiek en massief hout, om afnemers een volledig assortiment te kunnen bieden. En Royal Stone produceert zijn composiet- en granietproducten daarbij tegen een betaalbare prijs, met een hoogwaardige kwaliteit en met een korte levertijd, zodat het ook voor Marco Werkbladen interessant is om deze producten in het assortiment te hebben. Als het voor ons interessant wordt om een handelsproduct van derden zelf te gaan produceren, dan is dat eveneens mogelijk.” 

Kwartztop met Milieukeur
“En dit jaar kunnen we ons focussen op nieuwe innovaties”, zo geeft Herman Brans aan. ”Als Royal Stone -met een verdeling van productievolume van inmiddels 90 procent composiet en 10 procent graniet- hebben we het afgelopen jaar redelijk wat inspanningen verricht om ons Kwartztop blad zo te produceren, dat er een milieukeur aan werd toegekend. Het Kwartztop blad is een door en door kwartscomposiet werkblad, bestemd voor de huurwoningenmarkt, want daar is veel oog voor de milieuproblematiek. In ons Kwartztop-product bevinden zich dan ook geen lijmen waarin oplosmiddelen verwerkt zijn, er bevinden zich tevens geen zware metalen in. De componenten die erin zitten zijn recyclebaar en kunnen dus worden gesplitst en hergebruikt. In de huurwoningenmarkt is daar echt vraag naar. We hebben enkele aanpassingen in het product en in het productieproces gedaan, zodat het product niet alleen lang meegaat, maar ook qua productie duurzaam is.”
In de particuliere sector, de consumentenmarkt, vindt men dergelijke aspecten ook ‘best aardig’, maar geen duidelijke voorwaarde voor aanschaf, zo weet men bij Royal Stone. De consument is niet bereid om voor een milieuvriendelijk product extra geld te betalen. “Maar voor de consumentenmarkt willen we op termijn als Royal Stone ook met een product met een Milieukeur komen.”

Dural|Therm
Marco Werkbladen heeft inmiddels twee keurmerken verkregen, waaronder het FSC-PEFC keurmerk voor verantwoorde bosbouw, dat eveneens met name ook van belang is voor de huurwoningensector. “Daarnaast ontwikkelden we ook iets bijzonders voor de consumentensector”, voegt Bas Derksen hieraan toe. “Het bestaande multiplex blad, maar dan als extra toevoeging dat je er een hete pan op kunt zetten. Dat is ook daadwerkelijk gelukt, onder de naam Dural|Therm. Het product is niet alleen duurzaam -met een FSC-keurmerk-, maar kan dus ook tegen hitte. Onder het HPL is een extra laag aangebracht die de warmte opvangt; en dan op zo'n manier dat het product in een vergelijkbare prijsklasse kan worden aangeboden als de traditionele werkbladen. Voor een minimale meerprijs heeft de consument een hittebestendig werkblad. Testbureau Efectis heeft het helemaal getest en konden ons de hoogste classificering afgeven. We gaan dus ook bij ieder Dural|Therm werkblad een certificaat bijleveren.”

Meerwaarde
“Je hebt in een krimpende markt twee technieken om je hoofd boven water te houden”, constateert Bas Derksen. “De ene is prijsverlaging, maar daardoor komt je rendement onder druk. De andere is het bedenken van innovaties die meerwaarde aan je product toevoegen. Door dergelijke verbeteringen kunnen de marges op peil worden gehouden. Met Dural|Therm hebben we een product ontwikkeld, waarbij het kunststof blad, wat eigenschappen betreft, kan wedijveren met een composiet blad. Een keukendetaillist heeft immers behoefte aan het verkopen van een betaalbare keuken met toch hoogwaardige kwaliteit. We dragen voor hem argumenten aan, waarmee hij zich kan onderscheiden. Tegen een geringe meerprijs kan hij nu een hittebestendig werkblad aanbieden. Piet Zwart zei destijds: ‘een product wordt een succes door een combinatie van functie en vorm’; dat geldt ook voor werkbladen.”
 
 
◀ Terug Delen
 
KIM• Keuken & -Interieur Magazine | 2011 - september | Pagina(s) 36,37
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Vertaal via Google
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken