'De consument wil vooral eerlijke producten'
 
Trend op ingetogen Woonbeurs 2011
De Woonbeurs Amsterdam, die onlangs weer in de RAI werd gehouden, is vooral een gezellig dagje uit voor de consument. Vrouwen veelal, die er op zoek gaan naar mooie, exclusieve of gewoon leuke producten voor in huis. Toch bood de Woonbeurs ook voor de klussers voldoende interessante wetenswaardigheden. Al was het alleen maar om te zien wat de consument anno 2011 graag in z'n keuken, badkamer of tuin heeft. KlusPro nam een kijkje en zet bijzondere noviteiten en trends op een rij.
 
Enorm spetterend en uitbundig was het niet, de Woonbeurs 2011. Eerder ingetogen en bescheiden. Een sfeer die past in het huidige economische klimaat, waarin voorzichtigheid troef is. Het past ook in de trend die veel standhouders waarnemen bij de consument. Die gaat namelijk steeds meer voor een 'eerlijk product', zo zeiden meerdere deelnemende ondernemers. Maar wat is een eerlijk product? Daarbij denken we vooral aan natuurlijke materialen, kwaliteit en een bijzondere vormgeving. De consument wil graag iets eigens in huis, iets dat de buurman niet heeft.

Kranen
Met name in het duurdere segment bood de Woonbeurs nog voldoende bijzondere noviteiten. Zoals in de stand van Dicks Badkamers. Eenvoudig ingericht, maar met mooie producten. Het sanitairbedrijf uit Haarlem is de eerste die in Nederland die de stijlvolle kranen van Graff op de markt brengt. Dicks presenteerde op de Woonbeurs een aantal van deze bijzondere kranen, zowel vrijstaande als wandkranen, van dit van oorsprong Amerikaanse merk. De ranke, lange kranen konden rekenen op veel belangstelling. "Ze zitten constant vol vingerafdrukken, iedereen wil eraan voelen. Maar ik ben blij met al die aandacht", zei Hendrik Jan Mok van Dicks Badkamers.
De Graff kranen werden gecombineerd met de prachtige baden van Rexa en de creatief vormgegeven radiatoren van het Italiaanse Brem. Ware kunstwerken aan de muur. Er is zeker een markt voor deze exclusieve producten, weet Mok. "Als mensen geld uitgeven, willen ze iets goeds."

Cradle to Cradle
Zeer opvallend ook was de stand van Mosa Tegels. In een spierwit decor kwamen de mooie tegels uitstekend tot hun recht. Bij Mosa draait het om duurzaamheid, ook een veel gehoorde term op de Woonbeurs. De tegels van de Maastrichtse fabrikant zijn Cradle to Cradle-gecertificeerd door de internationale kennisinstituten EPEA en MBDC. Criteria daarin zijn niet enkel de grondstoffen, maar bijvoorbeeld ook energieverbruik tijdens de productie. Mosa verwacht dat duurzaamheid de toekomst wordt in de bouwwereld.
Passend in de trend van hergebruik en een eerlijk product waren op de Woonbeurs de oude houten vloeren van De Oude Plank in Best. Prachtige vloeren uit oude gebouwen die een nieuw leven krijgen in een woonhuis. Datzelfde geldt in feite voor de keukens van Fred Constant. In één van de mooiste stands op de Woonbeurs presenteerde dit bedrijf uit Assendelft keukens van Amerikaans Barnwood-hout. Dat hout heeft eerst enkele decennia dienst gedaan als bijvoorbeeld schuur of stal en wordt nu verwerkt in compleet handgemaakte en in vrijwel ieder gewenst model verkrijgbare keukens. Prachtig, maar niet voor Jan met de Pet. Dat de afzetmarkt van Fred Constant gestaag is gegroeid de laatste jaren, zegt echter voldoende over de belangstelling voor dit exclusieve product.
Ook voor het hogere segment: de 'Defender', een exclusieve, draaibare luifel van het Italiaanse merk Corradi. De uitrolbare overkapping van zeildoek is draaibaar naar alle kanten en heeft een oppervlakte van 14 vierkante meter. De luifel wordt met een enorme, 1,80 meter lange schroef in de grond verankerd en kan windkracht vijf aan.

Kleuren
Maar naast de meer exclusieve noviteiten bood de Woonbeurs toch ook voldoende voor de gewone man. Stands van grote spelers als Mandemakers Keukens, Ikea en Leen Bakker werden druk bezocht. Lijmproducent Bison International stond ditmaal vooral in het teken van Wand&Klaar, de nieuwe kant-en-klare behanglijm van Bison. Bezoekers konden er virtueel behangen.
Flexa presenteerde de nieuwe kleurentrends voor 2012. De verffabrikant denkt niet aan de crisis, maar bombardeert 2012 tot het jaar van 'optimisme en aanpakken'. Dat vertaalt zich onder meer in 'stevige kleuren met pit en karakter, met chique nuances in neutrale kleuren en spannende felle tinten'. De kleur van het jaar wordt volgens Flexa 'blozend, warm en fruitig rood'.

Deurbeslag
In het kader van dat fruitige rood paste het ZwartWit-deurbeslag dat door Deurbeslag.nl, de webwinkel voor deurbeslag, werd gepresenteerd. De ingetogen ZwartWit-lijn, een product van GPF Bouwbeslag, geeft ruimte aan andere woonaccessoires, zoals een opvallend schilderij of designstoel. Naast het deur- en raambeslag biedt het ZwartWit-assortiment ook meubelbeslag, voordeurbeslag, veiligheidsbeslag en diverse accessoires.
In de stand van Luxaflex onder meer de nieuwe Architella Duette Shades, oftewel de 'groene raambekleding'. De Duette Shades hebben een isolerende werking door de geplooide stof met honingraatstructuur. Deze beschermen zowel tegen de warmte als koude. Volgens Luxaflex verdriedubbelt deze zonwering de isolatiewaarde. Leuk ook de Luxaflex Expressions jaloezieën, waarop foto's kunnen worden afgedrukt.

App
Anticiperend op de digitale mogelijkheden biedt Jasno shutters als eerste in Europa de mogelijkheid om shutters via een iPhone of iPad op afstand te openen of sluiten. Ook presenteerde Jasno een applicatie waarmee de consument via onder meer zijn iPhone virtueel shutters voor z'n ramen kan plaatsen.
Veel meer standhouders boden overigens mogelijkheden om 'apps' te downloaden voor productinformatie of andere belangrijke of interessante wetenswaardigheden. De Woonbeurs mag dan een wat in het tijdsbeeld passend, ingetogen karakter hebben gehad, dit soort technologische snufjes gingen aan de 2011-editie uiteraard niet voorbij.





 
 
◀ Terug Delen
 
KlusPro | 2011 - oktober | Pagina(s) 11
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken