Veel turbulentie in de Duitse keukenmarkt
 
'Von Sommerloch keine Spur' bij onze oosterburen
De Duitse keukenbranche mag dan al weer een stap verder zijn dan de Nederlandse markt in het afronden van de recessie, rustig is het bij onze oosterburen zeker niet. 'Von Sommerloch keine Spur', omschrijft de Duitse vakpers; geen 'komkommertijd' dus. Maar de Duitse keukenindustrie blijft van essentieel belang voor de Nederlandse keukenretail, zo blijkt uit recent onderzoek van Qudata en vakblad KIM.
 
De voorkeur van Nederlandse retailers voor de verkoop van Duitse keukens blijft onveranderd groot. Ruim driekwart van hen geeft aan Duitse keukens te verkopen. Voor bijna tweederde van hen is het meer dan de helft van hun totale omzet. En voor 19 procent is het omzetaandeel van deze Duitse keukens zelfs meer dan 90 procent van hun totale omzet.

Wisselende cijfers
Laten we binnen dit kader de situatie van de Duitse economie en van de Duitse keukenmarkt onder de loep leggen. Het Duitse economische instituut Ifo gaf deze zomer een groeiverwachting voor de Duitse economie aan van 3,3 procent in 2011 en 2,3 procent in 2012. De werkloosheid daalt daarbij van 7,7 procent naar 6,4 procent. Mooie verwachtingen dus. Maar profiteert de Duitse meubel- en keukenbranche daar ook van? De BBE-meubelindex laat zien dat dit in het afgelopen voorjaar slechts gering was. Weliswaar klom deze index eind vorig jaar uit een diep dal, met - 2,9 % voor keukens en - 3,1 % voor meubels, totaal in juli 2010 naar een positieve stand rondom de jaarwisseling. Maar de omzetexplosie die daarop volgde duurde maar kort. In januari stond de BBE-index voor keukens plotseling op + 7,1 % en voor meubels totaal op + 6,7 %. Maar deze piek duurde maar twee maanden. Vanaf april liet de BBE-index cijfers van + 1,0 en + 0,7 % zien voor keukens en + 0,8 en + 0,7 voor meubels totaal.
Pas in de zomermaanden brak de zon weer door in de Duitse meubelhandel. De Ifo-stemmingsindex van de meubelhandel maakte ineens een grote sprong van stand - 16 in juni naar + 4 in juli. De stemmingsindex van de meubelindustrie ging eveneens omhoog van + 3 naar + 12.
Minstens zo opvallend als deze sterk wisselende cijfers is echter de onrust die binnen de diverse bedrijven is waar te nemen. Daarin wisselen hoogtepunten en dieptepunten elkaar af. We zetten enkele van deze ontwikkelingen op een rijtje:

Brinkmeier & VME
De Duitse inkooporganisatie Einrichtungspartnerring VME heeft in juli een meerderheidsbelang verkregen in keukenproducent Brinkmeier. Het gaat om meer dan 50 procent; “de overige aandelen blijven in bezit van de familie Eigenbrod”. Brinkmeier Küchen in Rödinghausen, opgericht in 1915, heeft 120 mensen in dienst en kent een omzet van ca. 30 miljoen euro.
Frank Stratmann van VME: “Het was een strategische beslissing. Brinkmeier is nu al één van onze grootste toeleveranciers op keukengebied. De samenwerking wordt hiermee nog sterker en vooral dynamischer; dat zal positief uitwerken voor onze leden.”

Managementwisseling Alno
Alno AG is een van de keukenproducenten waar een grote wisseling in personeel plaatsvindt. Verscheidene managers in Duitsland en ook in Nederland hebben het bedrijf verlaten of zijn vervangen. De productieleider, de verantwoordelijke voor inkoop en logistiek, de financieel manager en de Nederlandse manager zijn enkele voorbeelden daarvan. “Die rasanten Personalwechsel bei Alno nehmen kein Ende”, aldus www.moebelkultur.de; oftewel: “De personeelscarrousel van Alno draait steeds sneller” (Küchennews).” Er werden bij Alno belangrijke stappen gezet om verbetering te brengen in de financieel moeilijke positie, zoals toetreding van nieuwe investeerders. Toch vond op de recente aandeelhoudersvergadering een ‘bombardement aan kritische vragen’ plaats.
Max Müller, de Zwitserse investeerder en sinds april aan het roer van Alno AG: “We zullen ons er gezamenlijk voor inzetten, deze traditievolle onderneming weer daarheen te leiden, waar het hoort: aan de top van onze branche.” Er wordt in de komende twee jaar gestreefd naar een omzetgroei van 5 procent per jaar. Eind juli kwam als verrassing de mededeling dat Elmar Duffner -in de vakpers ’der Mann für schwere Fälle’ genoemd- in februari 2012 naar Alno zal vertrekken. Hij staat sinds 2002 aan het hoofd van Poggenpohl en had in de periode daarvoor Optifit tot een succes gemaakt. Hij zal zich eerst richten op de internationale expansie van Alno en de upgrading van Alno als premium merk. Verwacht wordt dat hij vervolgens in 2013 Max Müller zal opvolgen. Bij Poggenpohl heeft Nobia-CEO Morten Falkenberg al begin augustus de taken van Elmar Duffner overgenomen, waarna Lars Völkel (afkomstig van Electrolux) per 1 september als opvolger werd benoemd.
Max Müller over de komst van Elmar Duffner: “De manier waarop hij Poggenpohl op de juiste koers heeft gebracht, heeft veel indruk op mij gemaakt. Ik ben er zeker van dat met Elmar Duffner Alno weer in rustig vaarwater zal komen.”

Surseance van betaling
Bleef het bij Alno bij management-wijzigingen, bij andere bedrijven was sprake van uitstel van betaling:
• In februari moest Bax Küchen bij de rechtbank in Detmold ‘Insolvenzantrag stellen’. Met als redenen ‘een verouderde bedrijfsstructuur’ en een teruggevallen exportaandeel, onder andere door een tegenvallende Nederlandse markt. De omzet was in de afgelopen jaren gedaald van 12 miljoen naar 7 miljoen euro. Er waren inmiddels besprekingen met mogelijke binnenlandse en buitenlandse investeerders. De productie ging ‘op de spaarvlam’ verder en er kon voorlopig nog aan klanten worden uitgeleverd.
• In mei moest Brockmann Küchen surseance van betaling aanvragen. Een vreemd moment, want een paar dagen daarvoor was door deze producent nog bekend gemaakt dat een nieuwe productielocatie in het Oostenrijkse Traun zou worden geopend. De uitnodigingen voor de officiële opening waren al verstuurd. Er waren bovendien net twee buitendienstmedewerkers overgenomen van het ook in betalingsproblemen verkerende Oostenrijkse Braal Küchen.
• Ook Klostermann Küchen moest in juni op zoek naar nieuwe investeerders, nadat daar voor de tweede keer binnen twee jaar het woord ‘Insolvenz’ viel. Er werd vervolgens met sanering en herstructurering gestreefd naar het voortbestaan van de onderneming.

Merkrelaunch
Tot slot nog enkele vermeldenswaardige ontwikkelingen:
• Hobby Küchen wordt Artego: afgelopen jaar werd hard gewerkt aan een ingrijpende merkrelauch voor Hobby Küchen in Bad Oeyenhausen. De ontwikkeling naar individuele inbouwkeukens past namelijk niet meer bij de oorspronkelijke naam Hobby Küchen. Dit leidde tot een nieuwe naam: Artego Küchen GmbH & Co KG. Het bedrijf ontstond in 1978 binnen Kruse & Meindert Gruppe en werd in 2003 via een management buy-out verzelfstandigd. In 2010 was de omzet 28 miljoen euro en telde het bedrijf 90 medewerkers. Het exportaandeel bedraagt 21 procent, met export naar onder andere Nederland en België.
• Elica & Gutmann: in mei maakt het Italiaanse Elica-concern bekend, dat zijn bedrijf in schouwkappen in Duitsland en haar buurlanden wordt overgedragen aan dochteronderneming Gutmann in het Duitse Mühlacker. Op 1 augustus werden deze activiteiten vervolgens volledig in Exklusiv-Hauben Gutmann GmbH geïntegreerd.


(in kaders:)

(cirkeldiagram:)
Verkoopt u Duitse keukens?

ja 78 %
nee 22%

Bron: KIM/Qudata, augustus 2011

(cirkeldiagram:)
Wat is het omzetaandeel van Duitse keukens van uw totale omzet?

0 - 50 % 15 %
51- 70 % 33 %
71 - 90 % 11 %
91 - 100 % 19 %
n.v.t. *) 22 %
*) verkoopt geen Duitse keukens

Bron: KIM/Qudata, augustus 2011

(staafdiagram)
BBE-index keukens

juni 2011 + 0,7 %
mei 2011 + 0,8 %
april 2011 + 1,0 %
maart 2011 + 2,9 %
februari 2011 + 4,2 %
januari 2011 + 7,1 %
december 2010 - 0,8 %
november 2011 - 1,6 %

(Bron: BBE/www.holzmann.de, juli 2011)
 
 
◀ Terug Delen
 
KIM• Keuken & -Interieur Magazine | 2011 - augustus | Pagina(s) 18,19,20,21
 
Relevante publicaties
Vertaal via Google
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken