'Een designer is eigenlijk een scanner van allerlei informatie'
 
Tom Evers van D'Andrea & Evers Design for Industries:
'Vormgever met veel verstand van techniek', zo kan Tom Evers van D'Andrea & Evers Design worden omschreven. Een boeiend gesprek met deze designer, die onder meer het MaestroKitchen 100 Sound System voor Verburg Audio en Harman Kardon ontwierp. 'Wanneer je kijkt naar de technologieën die nu beschikbaar zijn, zoals nano- en piezo-technologie, dan zijn er volop mogelijkheden voor de keukenmarkt.'
 
“Het is niet moeilijk om als designer 'buiten de lijntjes te kleuren', zoals design wel eens wordt omschreven”, zo luidt een verrassende opmerking van Tom Evers. “Het is bijvoorbeeld makkelijker om een nieuwe sportwagen voor een kleine doelgroep te ontwerpen dan een Volkswagen Polo. Het is voor een designer allebei een uitdaging, maar het ontwerpen voor een grotere doelgroep is moeilijker.”
Het designbureau D'Andrea & Evers Design for Industries bestaat uit vormgevers met verstand van techniek. Volgend jaar zijn zij al 20 jaar bezig op dit gebied -inmiddels met 14 medewerkers- en richten zich op diverse productgroepen: consumentenproducten, interieurproducten, outdoorproducten, medische producten, machines en apparaten. We bevinden ons voor dit gesprek in DOCK 36, een initiatief van het designbureau, een samenwerkingsverband waarbij zich met een aantal andere creatieve bedrijven in één pand langs de A1 in Enter vestigden, voor het delen van kennis en het ontmoeten van andere creatieve personen.
“Zelf heb ik, net als mijn compagnon Luigi D'Andrea, de Design Academy in Eindhoven afgerond, met de richting Mens en Transport, oftewel Mobiliteit. Dat is een richting waarin vormgeving en innovatie heel dicht bij elkaar komen”, legt Evers uit. “Enkele voorbeelden van recente projecten zijn een 12 Volt buitenlamp, een afstandsbediening voor alle (multimedia-) apparatuur in huis, toetsenborden en natuurlijk het MaestroKitchen 100 Sound System. We kunnen het hele proces tot aan de productie begeleiden, van schetsen en CAD-tekeningen tot aan het testen van het product.”

Informatie scannen
Hoe omschrijft Tom Evers zijn vakgebied? “De designer is eigenlijk een soort scanner van allerlei informatie die om hem heen naar voren komt, van bepaalde technologieën en bepaalde trends, kunst en architectuur tot maatschappijveranderingen en structuren”, is het antwoord. “En uit die informatie filtert de designer datgene dat nodig is om, met zijn creativiteit, nieuwe dingen te ontwerpen. Maar die moeten tegelijkertijd dusdanig zijn, dat ze ook goed te verkopen zijn. We zijn bezig producten te ontwerpen die qua perceptie goed passen bij de doelgroep. De doelgroep vraagt om iets, waarvan ze nog niet weten wat dat is, maar dat net iets verder is dan wat ze denken te willen krijgen. We zijn steeds op zoek naar dat spanningsveld.”

Koopbeïnvloedende emoties
“Voor ons werk is belangrijk: het herkennen van koopbeïnvloedende emoties”, vervolgt hij. “Daar zijn we naar op zoek. Mensen vertellen mij, dat ze een mooi product willen hebben. Maar wat is dan 'mooi'? Gaat het om het aanzien, fun, nostalgie... welke emoties moeten erachter zitten, dat iemand zo'n product ook wil hebben? Is het de beleving van het product, is het een gadget, moet het mooi passen in de omgeving? Die emoties zijn koopbeïnvloedende factoren. Is het iets dat ik wil hebben omdat mijn vrienden het hebben, of omdat het heel functioneel is? Wanneer je dergelijke factoren kunt vertalen in een product, dan weet je dat mensen snappen wat voor product ze kopen en welke ze 'feeling' daarbij krijgen. En dat verschilt heel erg per product en per fabrikant. Kwaliteit is niet meer alleen herkenbaar door zijn functionaliteit. Je kunt ieder product, wanneer het niet goed is, terugbrengen naar de winkel. Dus de consument hoeft niet meer zo te letten op de kwaliteit. De emotionele aspecten worden steeds belangrijker.”

MaestroKitchen Sound System
Voor de keukenmarkt ontwikkelde Tom Evers het MaestroKitchen 100 Sound System voor Harman Kardon. “Een concept dat we met Verburg Audio hebben ontwikkeld”, legt hij uit. “Co Verburg en ik spraken elkaar over zijn idee om een audiosysteem te ontwikkelen, in te bouwen in het stramien van een keuken. Hij had er al een patent voor aangevraagd en ik zag direct mogelijkheden om dat systeem te ontwerpen. Dan start je bij de ontwerpfase: hoe moet zoiets eruit zien en welke onderdelen moeten erin verwerkt worden? Met die plannen gingen we naar Harman Kardon, de Amerikaanse producent waarmee ik al eerder contact had. Het plan om zoiets te produceren paste prima in hun bedrijfsvoering, omdat zij een dergelijke techniek al eens gebruikt hadden in een aantal elektronica-platforms. Het kostte hen dus geen enorme investeringen om het in deze situatie toe te passen. In dit geval waren alleen investeringen in de hardware nodig en veel minder in de elektronica. Voor Harman Kardon was het een uitdaging, omdat het een product voor een nieuwe markt was. Bij elkaar genomen was het een heel unieke situatie, waarin alles volledig goed in elkaar paste. Daar kunnen we behoorlijk trots op zijn. Ik heb het systeem zelf ook in mijn eigen keuken ingebouwd; en het effect is nog beter dan ik vooraf had gedacht. We gaan in ons huis nu heel anders met muziek om.”

KIM Award
Uiteindelijk hebben de KIM-lezers het MaestroKitchen 100 Sound System uitgeroepen tot meest opvallende noviteit van 2010 en werd de KIM Marketing Award daarvoor toegekend. “Heel bijzonder voor een geheel nieuw product in een bestaande markt; dat is veel moeilijker dan een aanpassing aan een bestaande ovenserie”, beseft Tom Evers. “Het probleem met de keukenmarkt is, dat de echte stap naar 'de nieuwe keuken' nog niet gemaakt wordt. Wanneer je kijkt naar de technologieën die nu ontwikkeld worden, waarmee je hele kleine dingen kan maken, dan zijn er volop mogelijkheden. ‘Mechatronische’ mogelijkheden, waarbij mechanische en elektronische aspecten samenvallen en waarmee je hele slimme systemen maken. Bijvoorbeeld een weegschaal die zich in een aanrechtblad bevindt; het werkblad is dan je weegschaal. En aansluitingen van domotica-elementen in je keuken, waarbij je niet nog apart je schouwkap en de verlichting aan moet zetten, wanneer je de gaskookplaat bedient. Dat zal in de toekomst allemaal comfortabel, vanzelf gaan. Dat is misschien nu nog moeilijk aan consumenten uit te leggen, zoals dat ook bij een nieuw audio-systeem inspanning vereist. Je moet zoiets laten zien en horen; het gaat om de beleving bij de consument. Ook de architect van de woning zal meer de keuken gaan beschouwen als centrale plek in de woning, met daarin allerlei multimediale elementen. Dat vereist een nieuwe manier van architectuur. Een keuken, waar allerlei onderdelen onzichtbaar in verwerkt zijn. De ruimte waarin alle techniek en vormgeving bij elkaar komen.”

Samenwerking
Dat stelt ook eisen aan de fabrikant, die buiten zijn eigen stramien moet durven denken. Tom Evers: “Het MaestroKitchen 100 Sound System is er een voorbeeld van, waarbij dat dus wel gebeurt. Ik ben daarvoor een week naar Amerika geweest om Harman Kardon uit te leggen wat de mogelijkheden van dit systeem zijn en waarin het afwijkt van de gebruikelijke audiosystemen in een woonkamer. Met alle andere aspecten van inbouw in een keuken, de benodigde formaten, rekening houdend met de situatie waarin een waterkoker onder de apparatuur staat, of een oven. En met andere mogelijkheden om je bedieningselement aan te brengen, inclusief het inpluggen van een mp3 of i-pod. Dat laatste was voor Harman Kardon weer nieuw, omdat zij in hun audiowereld, bijvoorbeeld voor auto's, meer met USB-stick aansluitingen werken. Met als gevolg een enthousiaste samenwerking tussen Harman Kardon, Verburg Audio en ons designbureau.”
 
 
◀ Terug Delen
 
KIM• Keuken & -Interieur Magazine | 2011 - augustus | Pagina(s) 38,39,41
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Vertaal via Google