Winkelcentra worden steeds stiller
 
Winkelcentra in Nederland worden steeds stiller. Metingen van onderzoeksbureau Locatus tonen dit aan. Het aantal bezoekers in winkelcentra is sinds 2000 met zo`n 35 procent afgenomen. Op dit moment beperkt de verstilling zich vooral tot de straatjes buiten het centrum. Daarnaast heeft Locatus alleen de grootste winkelgebieden bestudeerd.
 
Mogelijk is kleinere winkelgebieden de verstilling dan ook groter dan bij Locatus bekend is. Volgens Gerard Zandbergen, directeur van Locatus, is de verklaring voor de verstilling te vinden op het internet. Het is niet zo dat er meer online wordt aangeschaft, want dat is nog niet het geval. Het gaat vooral om het oriëntatieproces voorafgaand aan een aankoop. Gingen consumenten hiervoor vroeger naar de winkel, nu oriënteren ze zich op internet.
Als ze een goed product gevonden hebben, kijken ze waar dit verkrijgbaar is en lopen dan vervolgens rechtstreeks naar de betreffende winkel. Dat er leegstand is in winkelgebieden schrijft Zandbergen echter niet toe aan het internet. Die leegstand wordt juist wel veroorzaakt door de conjunctuursituatie in Nederland. Concurrentie door webshops is meestal niet verantwoordelijk voor leegstand.
Bron: de Volkskrant
 
 
◀ Terug Delen
 
ZVM• Zonvak Magazine | 2011 - februari | Pagina(s) 7
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken