Retourstroom dhz-branche kan minder en efficiënter
 
Zes bouwmarkten van Intergamma en hun leveranciers Akzo Nobel Decorative Coatings, JéWéRET Verkoopmaatschappij en PGZ International onderzoeken in een pilot hoe zij enerzijds retouren kunnen verminderen en tevens retourhandelingen sneller en efficiënter kunnen afhandelen. De pilot is geïnitieerd door GS1 Nederland, het onafhankelijk platform gericht op elektronische communicatie tussen bedrijven. Eind maart moet de pilot afgerond zijn.
 
Gemiddeld wordt vijftien procent van de totale logistieke capaciteit van een bouwmarkt gebruikt voor retourlogistieke handelingen. De administratieve handelingen die bij een retour van een product komen kijken, kosten in de hele keten gemiddeld 77 minuten. Vaak gebeurt dat nog middels een handmatige administratie en met gebruik van fax of telefoon. Het beter managen van de retourstroom en het vereenvoudigen van processen kan bedrijven veel tijd en geld opleveren. Alleen al door de administratie te automatiseren kan een kwartier worden bespaard, aldus GS1.
 
Pilot
Deelnemers aan de pilot zijn twee Gamma-bouwmarkten in Nederland, twee Gamma’s in België, twee Karwei-vestigingen en de drie genoemde leveranciers. In de pilot worden de retouren van deze bouwmarkten naar hun leveranciers volledig volgens de GS1-oplossing voor retouren afgehandeld. Die GS1-oplossing is kort gezegd gebaseerd op twee pijlers. Allereerst de unieke identificatie van retouren, hierbij maakt de retailer bij de retourzending van goederen gebruik van dezelfde palletcode als bij de ontvangst ervan. Ten tweede wordt in de GS1-oplossing gewerkt met gestandaardiseerde, eenduidige elektronische berichten voor de aankondiging, instructie, verzending en financiële afhandeling van retouren.

Sectorbreed
Ingmar Hensbergen, brancheadviseur doe-het-zelf bij GS1: “De afhandeling van retouren kost nog te veel tijd en geld. De sector wil samenwerken aan een oplossing. Enerzijds zoeken we een efficiëntere afhandeling, maar ook willen we meer inzicht in de oorzaken van retouren. Hierdoor kan het probleem bij de bron worden aangepakt. Als je bedenkt dat slechts één minuut minder werk een besparing van 4,5 manjaar in de hele keten oplevert, dan zegt dat genoeg over de noodzaak hiervan.”
Dit voorjaar wordt begonnen om de GS1-oplossing voor retouren sectorbreed uit te rollen. Doel is dat eind 2012 vier grote retailers en de 75 grootste leveranciers samen zestig procent van de retourstroom volgens die GS1-oplossing afhandelen.
 
 
◀ Terug Delen
 
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken