Ondernemers verwachten veel van kant-en-klare producten
 
Trends in hecht-, vul- en voegmiddelen:
Onderzoeksbureau Qudata vroeg begin dit jaar aan de leden uit het STS-panel wat de belangrijkste innovaties worden voor 2011 binnen het assortiment hecht-, vul- en voegmiddelen. Men verwacht onder andere veel op het gebied van lijmen voor Kerlite tegels.
 
De afgelopen jaren was volgens de badkamer- en tegelondernemers uit het STS-panel vooral de ontwikkeling van lijmen voor grootformaat tegels duidelijk in opkomst. Meer dan 10 procent van de badkamerondernemers noemt tevens de ontwikkeling van flexibele voegmiddelen, lijmen voor Kerlite tegels en ‘light’ lijmen als belangrijke trends over de afgelopen jaren. Snellijmen en kleur van voegen worden ook genoemd, maar door minder dan 10 procent.
Voor het lopende jaar 2011 wordt door 15 procent van het panel voor het eerst de opkomst van verschillende kant-en-klare producten genoemd. Daarnaast blijft de aandacht voor ‘light’ lijmen en lijmen voor Kerlite tegels bestaan.

Kerlite
Voor 2011 verwacht zelfs 23 procent van de panelleden dat de ontwikkeling van lijmen specifiek voor Kerlite tegels een vlucht gaat nemen. Kerlite tegels worden gefabriceerd volgens een innovatief productiesysteem. Het materiaal wordt geproduceerd in platen van 300 x 100 cm zonder het gebruik van matrijzen en wordt op een mat gedrukt met een kracht van 15.000 ton. Het bakken gebeurt in elektrische ovens zonder uitstoot van schadelijke gassen. Tenslotte wordt de plaat in verschillende formaten gesneden. Het spreekt voor zich dat dit product eisen stelt aan de te gebruiken lijmen.

Polymeervoegen
Noemenswaardig is nog, dat bij eenzelfde onderzoek onder ondernemers uit de doe-het-zelfbranche producten op basis van polymeren ook in de top drie van belangrijkste innovaties worden genoemd. Deze innovatie wordt door ondernemers binnen de badkamer- en tegelmarkt in het geheel niet genoemd, aangezien polymeervoegen een trend vormen voor tegelvloeren buiten. Polymeervoeg is een mengsel van gekalibreerd zand en een bindstof. Het wordt in droge toestand aangebracht (ingekeerd) en verhard na bevochtiging. De voeg is speciaal ontwikkeld voor het voegen van tegels en straatstenen op niet of weinig drainerende ondergrond. Een polymeervoeg kan gebruikt worden onmiddellijk na het leggen van de tegels in plaats van mortelvoegen of klassiek voegzand, of om bestaande voegen te herstellen.

(in kaders:)

“Groen bouwen wordt steeds interessanter

José van der Ven en Saskia Oude Hilbert van Mapei: “Kant-en-klaar pastalijmen zijn vanwege hun gebruiksvriendelijkheid erg populair in ons land. De producten zijn soepel smeerbaar en hebben een vrij lange tijd waarin je het kunt verwerken. We willen dat segment dan ook, met nieuwe producten, verder blijven ontwikkelen.
Van lightlijmen hebben we inmiddels al drie soorten in ons assortiment, waarbij verpakkingen van 15 kilo lijmpoeder de lijmmassa hebben van oorspronkelijk 25 kilo. Dat scheelt de verwerker daarvan heel veel sjouw-werk.
Maar vergeet naast deze twee trends ook het thema duurzaamheid niet! Sommige van onze producten bestaan bijvoorbeeld voor 30 procent uit gerecycled materiaal. Daarvoor gebruiken we duidelijke logo’s. ‘Groen bouwen’ wordt steeds interessanter. En vanuit ons hoofdkantoor in Milaan wordt dat sterk gestimuleerd en ondersteund.”


“Streven naar kwaliteit in de bouw”

Rob Schut van Eurocol: “Als Eurocol richten we ons helemaal op kant-en-klaar producten. Een product van ons moet gebruiksklaar zijn en snel te gebruiken; het moeten echte ‘alleskunners’ zijn. Met een overzichtelijk pakket voor wand, vloer, binnen en buiten.
Lightlijmen hebben we zelfs al zes jaar in ons assortiment. We hebben onze verpakking verkleind tot 15 of 20 kilo. Met alles moeten we streven naar kwaliteit in de bouw. Dat heeft op Arbo-gebied gevolgen voor lightlijmen, uit tijdsbesparing voor kant-en-klaarproducten.
Duurzaamheid zien we daarbinnen echter ook als belangrijke trend. Als eerste lijmenproducent in ons land hebben we een DuBo keurmerk voor Duurzaam Bouwen. Woningbouwcorporaties en aannemers hebben daar steeds meer oog voor; en we willen daarin investeren.”


“Wens van de eindverbruiker centraal stellen”

René van Anen en Benno van Dijk van Coba: “De trends van kant-en-klare producten en lightlijmen bestaan al een tijdje; en onze marktbenadering ‘Makkelijk Zat’ sluit daar goed bij aan. We zien dat veel lijmproducenten bijzonder uitgebreide assortimenten voeren, waardoor het lijmen van tegels moeilijker gemaakt wordt dan het eigenlijk is. We willen dat assortiment voor de eindverbruiker vereenvoudigen. We kijken naar de wens van de eindverbruiker en reiken hem daarvoor de middelen aan. Nederland is daarbij duidelijk een land van kant-en-klaar producten. In Duitsland werkt men daar bijvoorbeeld veel minder mee. In Nederland past het binnen het ‘snelle en doeltreffende bouwen’.
Het eerste waar we bij de start van ons merk naar streefden was juist dat leveren van kant-en-klare pastaproducten. We zijn immers een Nederlands bedrijf dat zich specifiek richt op de Nederlandse markt.”


“Vergeet de stofvrije producten niet”

Klaus Bartmann van Schönox: “Wat betreft de trend van lijmen voor dunne tegels van bijvoorbeeld 4 mm, kunnen we constateren dat de markt daarmee wordt geconfronteerd en daarbij voor het verwerken ervan oplossingen gaat zoeken. Niet iedere ondergrond is daar immers geschikt voor. Schönox gaat aan dat thema, in samenwerking met producent Laminam, uitgebreid aandacht besteden. Dit jaar openen we zelfs een eigen scholingscentrum in Alblasserdam!
We moeten een andere, nog niet genoemde trend vooral niet vergeten: de stofvrije producten. Het is immers ongewenst dat mensen nog steeds werken met sterk stuivende producten. Met onze stofvrije producten kun je tegenwoordig bijna alles al verlijmen. Je hoeft niet meer alles af te dekken; en de verwerker ademt het stof niet meer in.”
 
 
◀ Terug Delen
 
STS• Sanitair & Tegel Specialist | 2011 - februari | Pagina(s) 22,23,25
 
Gerelateerde bedrijven
Vertaal via Google