Eerste KlusWijs-winkels geopend
 
Nieuwe formule vaart eigen koers
De nieuwe dhz-formule KlusWijs is van start gegaan. Vooralsnog telt KlusWijs 11 winkels, met name in het midden, westen en zuiden van het land. Het betreft allemaal voormalige Doeland-vestigingen. Nadat DGN-retail vorig jaar bekend maakte dat Doeland zal gaan verdwijnen, hebben deze 11 ondernemers hun krachten gebundeld in de nieuwe formule. Eind 2010 zijn de winkels omgebouwd en voorzien van de nieuwe, frisse KlusWijs-look.
 
KlusWijs vaart op alle vlakken z’n eigen koers, zegt Hans Hortensius, drijvende kracht achter de nieuwe formule. De organisatie hecht bijvoorbeeld grote waarde aan goede en veelvuldige communicatie met haar ondernemers. Zo krijgen de KlusWijs-vestigingen wekelijks een complete en zeer specifieke managementrapportage met daarin hun eigen resultaten, maar ook die van hun collega’s.
Maar ook de consument zal volgens Hortensius merken dat KlusWijs anders is dan andere dhz-zaken. Allereerst is daar het eigen KlusWijs-label. Eind januari ligt er een uitgebreid assortiment verven van het eigen huismerk in de schappen. Binnenkort volgen onder meer ijzerwaren en bevestigingsmaterialen. Maar ook in het aanbod van reguliere merken onderscheidt KlusWijs zich van bekende assortimenten van bekende merken. Dat is deels het gevolg van het feit dat niet alle leveranciers zaken doen met de nieuwe formule. Volgens KlusWijs komt dat doordat concurrent DGN retail leveranciers onder druk heeft gezet niet met Kluswijs in zee te gaan, hetgeen door DGN-directeur Paul Burger in de vorige Karwei Management overigens werd ontkend. Volgens Burger heeft DGN haar leveranciers enkel gezegd dat een kleine formule als KlusWijs niet dezelfde condities mag krijgen als het grote DGN.
Hans Hortensius wil verder niet meer reageren op deze kwestie. Hij stelt dat KlusWijs uitgaat van eigen kracht en kunnen, maar dat zijn organisatie door de houding van sommige leveranciers wel gedwongen is om dieper in de markt te duiken. “En dan kom je tot heel mooie verrassingen. Zo zijn we voor ons handgereedschap terecht gekomen bij het Duitse Conmetall. Geweldige kwaliteit, een uitstekende prijs en maar liefst twaalf jaar garantie. Het is een merk dat naadloos aansluit bij de drie beloftes van KlusWijs: Vakkundig, Vertrouwd en Voordelig.”

Winkelbeleving
De KlusWijs-winkels zullen straks ook helemaal anders worden ingedeeld. Dat is een volgende stap, die voor de tweede helft van dit jaar gepland staat. Hortensius: “DHZ-zaken zijn doorgaans ingedeeld vanuit de leveranciersgedachte. Verven en lijmen van dezelfde leverancier liggen vaak bij elkaar. Maar wij vinden dat helemaal niet vanzelfsprekend. Kluswijs wil naar een inrichting die uitgaat van de winkelbeleving van de klant. Daarover zijn we al flink aan het brainstormen. Ook dat gaan we in ieder geval anders doen dan anderen.”
Bedoeling is dat het aantal KlusWijs-vestigingen gaat groeien. Prognoses geeft Hortensius niet. Wel meldt hij dat er vanuit de markt veel interesse is. Dat komt niet alleen door het verdwijnen van Doeland, maar ook door de overgang van Fixet naar DGN. “We zullen zien hoe het loopt. Wij gaan allereerst uit van kwaliteit, dan komt de kwantiteit vanzelf.”
 
 
◀ Terug Delen
 
KWM• Karwei Management | 2011 - januari | Pagina(s) 7
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken