'Tegels belangrijk binnen assortiment van 4+ Groep'
 
Productmanager Harry Vermeulen:
Tegels maken een steeds groter onderdeel uit van het assortiment van 4+ Bouwmaterialen Groep. 'Toen we in Born begonnen was in het magazijn één van de veertien gangen gevuld met tegels. Nu wel zes', aldus productmanager Harry Vermeulen. 'Wij willen op tegelgebied een zo compleet mogelijk pakket bieden.'
 
Sinds 4+ Bouwmaterialen Groep naar Born verhuisde, is Harry Vermeulen de productmanager keramiek van de inkooporganisatie. Dat doet nu nu tweeënhalf jaar. Maar Vermeulen zit al heel zijn leven in de tegels. Al vanaf z’n tiende, zo legt hij uit. “Ik heb niks anders gezien. Als kind ging ik al samen met mijn oom op de woensdagmiddag naar Mosa om tegels te halen.”. Zijn oom was eigenaar van Lodewijks Bouwstoffen in Eindhoven, ook de latere eerste werkgever van Harry Vermeulen. In totaal heeft hij daar elf jaar gewerkt waarna een dienstverband volgde van veertien jaar bij Bos Bouwstoffen in Weert. “Het voordeel voor de leden en klanten van 4+ is dat ik precies weet wat er op tegelgebied te koop is.”
Toen Harry Vermeulen (45) bij 4+ Bouwmaterialen Groep begon, maakte de productgroep tegels nog niet zo’n groot onderdeel uit van het totaalassortiment als nu. “In het begin was in het magazijn maar één van de veertien gangen gevuld met tegels. Nu wel zes. De omzet is in een paar jaar tijd verdubbeld.” Ook het aanbod op het gebied van merken is toegenomen. Enkele jaren geleden was het alleen maar Mosa en Sphinx wat de klok sloeg. Mosa maakt nog steeds een belangrijk onderdeel van het totaalaanbod uit maar daar zijn in de loop van de jaren ook een andere merken bijgekomen zoals Fondovalle, RAK en Panaria.

Assortiment
Op het gebied van vloertegels heeft 4+ Bouwmaterialen Groep alles in huis en ook de wandtegels begint een compleet programma te worden, zo stelt Harry Vermeulen. “Qua wandtegels komen er nog enkele nieuwe merken bij. Op de grote tegelbeurzen Cevisama in Spanje en Cersaie in Italië blijven wij constant zoeken naar nieuwe merken die ons assortiment kunnen aanvullen. Wij willen onze leden en hun klanten een zo compleet mogelijk pakket bieden.” De merken Fondovalle uit Italië en RAK uit Dubai zitten bij 4+ sterk in de lift. “Die hebben beide een hele mooie collectie. Het contact met Panaria is historisch zo gegroeid. Daar had ik al contacten mee bij mijn vorige werkgever. Dat is een merk met een goede prijs en een goed product. Panaria maakt onderdeel uit van een grote fabrikantengroep die met de trends voorop loopt. En niet onbelangrijk: het is een merk waar ik gewoon heel prettig mee samenwerk. Ik bel ze niet zo vaak, maar als ik ze bel dan weten ze dat er iets aan de hand is. En dan wordt het ook gelijk geregeld. In mijn functie is een goede relatie met de fabrikant ontzettend belangrijk. Ik moet weten waar ik aan toe ben. In het belang van onze leden en hun klanten. Wat dat betreft zit het bij al onze fabrikanten wel goed.”

Ervaring
Het voordeel van een lange loopbaan ‘in de tegels’ is dat Harry Vermeulen niet alleen weet wat de nieuwste trends zijn maar bij de inkoop zich ook in de tegelzetter kan verplaatsen. “Officieel heb ik nooit in de bewerking gezeten, maar bij mijn eerste werkgever heb ik ook wel tegels gezet. Het voordeel daarvan is dat je weet hoe er in de praktijk wordt gewerkt. Je hoeft mij dus niet het verschil uit te leggen tussen een gewone of gerectificeerde tegel. En ik weet dus ook waar ik bij een bestelling allemaal rekening mee moet houden. Ander voordeel van jarenlange ervaring is dat ik overal mijn ingangen en contacten heb. Op een moment dat van onze leden voor zichzelf of voor een klant op zoek is naar een partij tegels die nergens te krijgen is, heb ik vaak wel de contacten of ingangen om het toch voor elkaar te krijgen.”
Harry Vermeulen ziet zichzelf als een echte handelsman. “Ik ben aangenomen om voor onze leden en hun klanten zo goedkoop mogelijk in te kopen. Wij zitten hier niet voor onze eigen gewin.” Als het gaat om tegels in de prijsklasse tot zo rond de 35 euro is de concurrentie op dit moment moordend. “De prijzen staan erg onder druk. Mede door de concurrentie uit China en het Verre Oosten en China. Maar goede kwaliteit blijft ons het uitgangspunt!”

Kastenconcept
Met de introductie van de nieuwe formule BPG komen er straks ook nieuwe kasten in de showrooms bij de leden om de tegels nog beter te presenteren. “Dat doen we stapsgewijs. Leden die nog niet zo lang geleden hun kasten hebben vervangen, zullen niet gelijk overgaan. Maar het is de bedoeling dat het straks niet uitmaakt bij welke BPG je naar binnenstapt. De tegels worden dan bij elke vestiging op een zelfde manier gepresenteerd. Het wordt een totaalconcept waarin goed is gekeken naar de uitstraling.”
 
 
◀ Terug Delen
 
STS• Sanitair & Tegel Specialist | 2010 - januari | Pagina(s) 44,45
 
Gerelateerde bedrijven
Vertaal via Google