'Je moet nu heel inventief en onderscheidend zijn'
 
Finalisten Keukendetaillist van het Jaar reageren op de crisis:
We bevinden ons midden in een ernstige crisis in de woningbouw; en alle daaraan verbonden branches, waaronder de keukenmarkt, ervaren daar de negatieve gevolgen van. Het dossier in deze KIM-editie presenteert de cijfers daarover. 'Hoe hebben jullie die afgelopen maanden doorstaan?' vroegen we aan de drie ondernemers die dit jaar de finale van de Verkiezing Keukendetaillist van het Jaar bereikten.
 
De keukenbranche kon de afgelopen maanden ondernemers nomineren die in aanmerking komen voor de verkiezing tot Keukendetaillist van het Jaar. Daaruit kwamen, op basis van het aantal nominaties en de daarbij behorende omschrijvingen, drie finalisten. Die drie finalisten zijn (in alfabetische volgorde) Elan Keukens & Koken te Eemnes, SieMatic Villa Arena te Amsterdam en Sombroek Keukens te Broek op Langedijk. Na bezoek van de jury en mystery guests wordt uit dit drietal een winnaar gekozen, die bekend wordt gemaakt op het Woon Trend Event op 22 november in De Creatieve Fabriek te Hengelo (O).
Hoe hebben jullie de afgelopen periode van crisis in de woningbouw en dalende omzetten in de keukenbranche doorstaan? vroegen we aan Jos Mesland en René Dijkman van Elan Keukens & Koken, Frank Pril van SieMatic Villa Arena en Patrick Sombroek van Sombroek Keukens.

Jos Mesland en René Dijkman van Elan Keukens & Koken hadden al ruime ervaring opgedaan in een keukenzaak in Baarn, voordat zij van start gingen in een nieuw pand te Eemnes.
Jos Mesland en René Dijkman: “We zijn met deze nieuwe keukenzaak begonnen op het moment dat de branche aan het begin van de economische crisis stond. We waren in de periode daarvoor, na het afbouwen van onze vorige keukenzaak in Baarn, ‘vol gas’ aan het werk gegaan met het realiseren van de plannen in Eemnes. We hebben in die periode het hele showroomplan en ons concept van keukens en koken uitgewerkt, zodat het op 10 oktober 2009 helemaal los kon gaan. We zitten hier op een prachtige locatie, goed bereikbaar vanaf de A1 en met veel parkeergelegenheid.
Maar we hebben in die periode natuurlijk wel gesprekken met elkaar gehad over ‘hoe zal het gaan in deze economische crisis?’ We wilden bijvoorbeeld aan de slag gaan met producten van Ballerina en Format, waarna Format vervolgens failliet ging. Dat was een aardige domper. We hebben uiteindelijk gekozen voor Ballerina, Beda en Karakter Keukens. Maar we brengen alles onder onze eigen naam ‘Elan’.
Ondanks de crisis waren we ervan overtuigd dat ons concept onderscheidend was en dat het succesvol zou worden. En dat bleek al gauw ook werkelijkheid te zijn. We kregen zoveel aanvragen dat we het soms moeilijk konden bijhouden. De combinatie van een keukenshowroom met onze kookstudio blijkt een belangrijke ‘tool’ te zijn. Het brengt constant ‘reuring’ in de onderneming. We streven naar bekendheid vanuit kookactiviteiten zoals workshops, cursussen, kookclubs en (wijn)proeverijen. Zo zijn we uniek in de regio met onze cursus Basis kooktechnieken. De consumenten zullen tijdens het bezoek aan de kookstudio tegelijk proeven aan de keukens in onze showroom. Er is sprake van een elkaar versterkende synergie tussen de twee activiteiten keukens en kookstudio.
Maar we willen ook met standaard keukenproducten een goed, onderscheidend ontwerp neerzetten. De cijfers over 2010 zijn boven verwachting en wanneer ik kijk naar de opdrachten voor volgend jaar, dan worden we al erg gelukkig van dat jaar 2011. Daarmee ligt er een hele mooie basis voor de toekomst.
We willen echter geen groot bedrijf worden. We willen dit werk met ons tweeën doen, aangevuld met onze zelfstandig werkende kok voor de kookstudio. De keukenzaak in Baarn had destijds 18 personeelsleden, maar we willen hier in Eemnes liever gewoon weer terug naar de basis en met keukens aan de gang. We hebben daarom veel geïnvesteerd in de digitalisering van onze organisatie. Naast bestaande software van Simar beschikken we ook over een eigen, zelfgeschreven relatiebeheersysteem. Dit programma is niet alleen in staat om NAW-gegevens van klanten te beheren, maar voorziet ons ook van informatie over service- en nazorgwerkzaamheden, planningen en controles over facturatie, binnenkomst goederen, afspraken, et cetera.”

De SieMatic vestiging op woonboulevard Villa Arena te Amsterdam startte ook vlak voor het begin van de huidige crisis, namelijk in 2007, onder de huidige eigenaar Frank Pril.
Frank Pril: “Mijn ervaring in de keukenbranche omvat inmiddels tien jaar, waarvan zes jaar aan de industriekant. Ik denk dat ik daardoor dingen anders zie dan collegadealers. Bij de meeste keukenondernemers gaat het vooral om het ‘hout’ zelf, maar dat is niet beslissend. Je moet bezig zijn met de klant in de winkel en de kwaliteit van het advies in je zaak. Alles staat en valt dus met de kwaliteit van je personeel.
Op dit moment is er natuurlijk sprake van een kopersmarkt, waardoor je als ondernemer uitgezogen kunt worden. En die situatie zal nog wel zo’n twee jaar blijven bestaan. Je moet dus als ondernemer heel inventief zijn en goed plannen. Een voordeel is natuurlijk dat je als een merk als SieMatic iets minder vergelijkbaar bent met anderen. Maar ook in service zal je tegenwoordig verder moeten gaan. Bij onze intake-gesprekken gaan we heel uitvoerig aan het werk, waarbij we onze procedures uitleggen, wat de klant krijgt voor zijn geld en wat onze levertijden zijn. Onze levertijden zijn bijvoorbeeld standaard drie weken langer dan gebruikelijk is. In die drie weken kunnen we alle eventueel voorkomende manco’s tackelen; dat scheelt heel veel ellende en ook heel veel faalkosten. De keuken wordt precies op het afgesproken moment geleverd en gemonteerd.
Er wordt veel over Villa Arena gepraat, maar het blijft een goede locatie met veel aanloop van consumenten. En die klant komt hier binnen voor het merk SieMatic. Maar dan moet je die klant ook een goed advies kunnen geven en hem een goed gevoel geven. We willen hier de wereld van SieMatic laten zien, van S1 tot Beaux Arts. En dan moeten we zelf ook keuzes maken en niet iedere klant willen bedienen. Zo leveren we alleen Gaggenau, Miele en Siemens als apparatuurmerken. En we verhogen onze kwaliteitsuitstraling met bijvoorbeeld een hoogwaardig kunstassortiment, waarmee we onze keukens aanvullen. Zo presenteren we momenteel topfotografie van internationale kunstenaars,, verwerkt op een hoogwaardig en kleurvast materiaal. We zijn de eersten in Nederland die met dit programma starten.
We benaderen de markt echter ook actief. Zo staan we dit jaar op de Woonbeurs in Amsterdam, wat voor ons een gigantische uitdaging is. En ook klanten die een SieMatic keuken elders kochten, desnoods in Duitsland, zijn bij ons welkom, wanneer ze ergens problemen mee hebben. Dat zijn immers potentiële klanten van morgen.”

Patrick Sombroek van Sombroek Keukens is eigenaar van het bedrijf te Broek op Langedijk sinds hij in 1990 de keukenzaak overnam van zijn ouders.
Patrick Sombroek: “Het bedrijf bestaat inderdaad al lang -sinds 1974- en dat wekt juist in deze economisch moeilijke tijden vertrouwen. Dat moeten we bevestigen door te zorgen voor een verzorgde showroom, een eerlijk advies, een helder prijsbeleid en extra aandacht voor het ontwerp, de presentatie van een keuken en de montage ervan. Het jaar 2008 was een topjaar; we hadden nog nooit zo’n goed jaar gehad. Vorig jaar was het wat minder, maar dit jaar zitten we daar weer dik boven. We wijken daarin dus blijkbaar positief af van het gemiddelde van de markt. Toch gaat het juist in deze regio van het land erg slecht met de oplevering van nieuwe woningen. De meeste keukens leveren we ter vervanging van een bestaande keuken, al zijn nieuwbouwprojecten uiteraard ook mogelijk.
We willen echter ook in deze tijd onze marges niet veranderen, hoewel we wel eens met een wat actie-matiger verhaal komen. Want wanneer je praat over gratis montage, dan blijken daar wel mensen op binnen te komen. Maar de vraag is of ze uiteindelijk daarvoor vallen of voor de wijze waarop wij werken. We komen met een mooi plaatje, waar het niet draait om een prijs-strijd. We werken altijd volgens het budget van de klant en vragen daar ook altijd naar. Onze klanten zijn mensen die kwaliteit en afwerking waarderen in keukens uit het midden en hoge segment. We kozen daarbij voor keukens van VKG-Selectiv en Karakter, met de apparatuurmerken Neff, Miele en van de ATAG-groep en werkbladen van Dekker en Arte. We profileren ons hiermee duidelijk als een keukenspeciaalzaak met veel toegevoegde waarde. Ik ben zeer trots op onze medewerkers, zoals de salesmedewerkers Herja de Jong en Jolanda Boelmans. We doen alles in een hecht teamverband, waardoor we aldoor de belangen van de klant zo goed mogelijk kunnen behartigen.
Vorig jaar wonnen we een prijsvraag voor een origineel keukenontwerp, waarin keukenspeciaalzaken werd gevraagd een ontwerp te maken van een keuken die aansluit bij het publiek van het blad VT Wonen. Maar onze activiteiten gaan veel verder: zelfs speciale projecten op booreilanden, met levering en montage via boot en helikopter, hebben we uitgevoerd. Grootte en hoeveelheid van leveringen zijn voor ons geen probleem, aangezien we een zeer flexibele logistieke afdeling hebben.”
 
 
◀ Terug Delen
 
KIM• Keuken & -Interieur Magazine | 2010 - oktober | Pagina(s) 14,15,16,17
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Vertaal via Google