Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
 
Column Management
Jarenlang heb ik weinig interesse gehad in maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO). Niet omdat ik ertegen was, integendeel, maar omdat ik het nut niet zag om er specifiek mee bezig te zijn. MVO deed je gewoon. Voorop stond een efficiënte en vooral rendabele bedrijfsvoering. Seminars en artikelen over MVO liet ik passeren. Al die ingewikkelde verhalen vond ik een hoog ‘geitenwollen sokken gehalte’ hebben. Maar de tijden veranderen. Niet alleen door de publieke aandacht voor people en planet, maar ook omdat er profit mee te maken is!
Neem de kosten van energie. Die stijgen alleen maar, ook al fluctueert de olieprijs nog zo sterk. Helaas zijn de investeringen in de nieuwste technologie voor energiebesparing vaak nog erg hoog, zoals voor LED lampen, warmte/koude opslag, zonnepanelen en dergelijke. Maar meer geaccepteerde technologieën zijn vaak al heel betaalbaar en bieden een goed rendement binnen normale terugverdien perioden van twee tot drie jaar.
Of neem de kosten van afval. Die stijgen door duurdere verwerking, de regels rond afvalscheiding en hogere milieubelastingen. Dat maakt reductie steeds aantrekkelijker. Vaak met technische ingrepen, maar veel vaker nog door slimmer gebruik van materiaal, betere afstelling van machines en simpelweg door meer aandacht.
Bij de grondstofprijzen is al duidelijk dat er schaarste aan het ontstaan is. Sommige producten moeten grotendeels gemaakt worden van gebruikte materialen, omdat de basisgrondstof op begint te raken: koper, zink en andere metalen zijn al zo duur dat er op grote schaal diefstal plaats vindt.
Wat moeten wij met dit alles in onze winkel? Door management aandacht en serieuze projecten kunnen we de kosten terugdringen bij energie, afval en materiaalgebruik. Vaak geldt daarbij dat je door twintig procent meer inzet al tachtig procent van de mogelijke besparingen ophaalt. Besparingen die substantieel kunnen zijn en soms in de vele tientallen procenten lopen. Of in het slechtste geval tenminste de kostenstijging stoppen.
En hoe zit het dan met ‘people’? Uiteraard zijn wij tegen kinderarbeid en vóór menselijke arbeidsomstandigheden, niet alleen hier maar ook in de verre productielanden. Maar minstens zo belangrijk blijkt te zijn dat medewerkers voelen dat goed werkgeverschap ook inhoudt de verantwoordelijkheid wordt genomen voor zowel people, als planet en profit. Dat het beter voelt bij een bedrijf te werken dat MVO serieus neemt. Dat ondernemers en bazen zich bewust zijn van hun maatschappelijke verantwoordelijkheid. En dat uitdragen. Dus: werk maken van MVO.
 
 
◀ Terug Delen
 
STS• Sanitair & Tegel Specialist | 2010 - augustus | Pagina(s) 13
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken