'Branche moet uitkijken dat
het geen stuntmarkt wordt'
 
Tweede rondetafelgesprek over webshops
Dat 'webshops' in de wonenbranche geen vies woord meer is, bleek wel uit de twee goedbezochte seminars die Zonvak Magazine deze zomer hield in samenwerking met haar onderzoeksbureau Qudata. Ons tweede rondetafelgesprek gaat dan ook volledig over dit onderwerp. Is de webshop een bedreiging of een kans?
 
Aansluitend op het rondetafelgesprek over de economie en de branche dat u kon lezen in het vorige nummer van Zonvak Magazine werd er gediscussieerd over het onderwerp webshops. Zijn webshops een kans of een bedreiging voor de zonweringbranche? Eerst maar even een paar cijfers op een rij. Navraag bij het Zonvak Panel (bestaande uit 100 detaillisten uit de branche op basis waarvan ook onze BrancheBarometer wordt samengesteld) leert dat 18 procent van de detaillisten de online verkoop via webshops ziet als oneerlijke concurrentie. Daar tegenover staat dat 59 procent van de markt het als een extra verkoopmogelijkheid beschouwt. Hoe kijken de deelnemers van ons rondetafelgesprek hier tegenaan?
Plaats van handeling is wederom de winkel van Ambiance Zonwering Runhaar in Zwolle. Eigenaar René Peeks is een van de vier deelnemers aan het gesprek. Verder zijn aangeschoven Bas Versloot van Somfy, Wouter Roos van SunCircle en branchemanager Martin Straver van Romazo. René Peeks is absoluut geen voorstander van een webshop. “Producten van grote merken als Luxaflex worden via webshops van detaillisten voor wel dertig procent beneden de verkoopadviesprijs verkocht. Daar gaan wij niet in mee. Bij zonwering - maar ook raamdecoratie - moet je een advies kunnen geven. Wij zijn een vakspecialist. Zonwering verkoop je niet via een webshop. Ik koop mijn schoenen toch ook niet bij de slager?”

Montage
De toon is gelijk gezet. René Peeks denkt dat de meeste mensen die een huis kopen daar een scherm bij zoeken dat helemaal klopt. “Het is niet van: hier heb je een scherm, boor vier gaten in de muur en hij hangt. Nee, als je dat zo verkoopt dan krijg je daar alleen maar ellende mee. De volgende dag heb je zo’n consument dan weer aan de telefoon dat ze problemen hebben bij de montage. En aangezien je dat scherm hebt geleverd, heb je het gevoel dat je daar iets aan moet doen. Wij houden ons daar dan ook verre van. Ik geloof wel dat internet en webshops de toekomst heeft. Zeker voor de verkoop van bepaalde producten als raamdecoratie en horren. Maar buitenzonwering leent zich daar minder voor. Zeker voor het type klant dat bij ons koopt. Bij het bouwmarktpubliek ligt dat misschien weer iets anders.”

Bouwmarkt
Bas Versloot, senior area manager bij Somfy sluit zich daarbij aan. “Je moet je ook afvragen welk percentage van de mensen via een webshop zijn zonwering koopt ook bij jou in de winkel zou zijn geweest. Dat is eerder het publiek dat naar de bouwmarkt gaat. Ik denk dat zij veel meer last hebben van een webshop dan een speciaalzaak.” Hoe gaat Somfy zelf om met webshops van ondernemers? “Wij kunnen dealers die een webshop beginnen niet verbieden om gemotoriseerde zonwering te verkopen met een Somfy-motor. De ideale mix is goede informatie via de internetsite en een duidelijk toegevoegde waarde in de winkel. En begint een dealer op zijn site met een webhop dan dienen de prijzen op internet en in de winkel in redelijke verhouding tot elkaar te staan. Dan hoeft het elkaar niet per se te bijten.”

Stuntprijzen
Sales Manager Wouter Roos van SunCircle knikt instemmend. De fabrikant uit Barneveld levert uitsluitend aan ondernemers met een webshop die daarnaast ook nog een winkel hebben. Dus niet aan prijsstunters die ver onder de normale prijzen gaan zitten. “Nee, wij houden dat soort webshops echt bewust van onze deur weg. We willen onze dealers beschermen. Ik kom webshops op internet tegen waar schermen worden aangeboden variërend van 600 tot 900 euro. Een detaillist met een winkel moet daar 1600 tot 1700 euro voor vragen. Ik vraag me echt af waarom een zichzelf respecterende detaillist nog bij zo’n fabrikant klant blijft. Ik ga geen namen noemen van fabrikanten maar zoiets kan je toch niet maken naar andere dealesr toe? Een fabrikant die rechtstreeks de consumentenmarkt opgaat of dat doet via een ondernemer die alleen maar een webshop heeft en daar schermen aanbiedt tegen stuntprijzen, gaat op die manier wel keihard de concurrentie aan met zijn eigen dealers die het van de verkoop in hun winkel moeten hebben. En dat vind ik ongepast. Als je als fabrikant je dealers wil beschermen moet je niet gaan leveren aan webshops met prijsstellingen zoals ik net noemde", aldus Wouter Roos.

Romazo-lid
Aan branchemanager Martin Straver de vraag of internetondernemers die enkel een webshop hebben en geen winkel lid kunnen worden van Romazo? “Dat kan niet. Het bestuur van Romazo gaat ervan uit dat kwaliteit en vakmanschap alleen uitgedragen kan worden als het bedrijf een showroom heeft. Wel is het mogelijk om een showroom te hebben in combinatie met een webshop. En dan lid te worden. Juist bij een maatwerkproduct als zonwering is persoonlijk advies erg belangrijk. En dat kan alleen maar met een showroom. Bij een stand alone webshop kunnen klanten niet langs voor advies. En wat moet je als consument en branchevereniging doen bij klachten? Een stand alone webshop die zonwering verkoopt zonder fysieke winkel is oncontroleerbaar. Je kunt het je als branchevereniging niet veroorloven om leden te hebben de oncontroleerbaar zijn. We willen een vereniging zijn van en voor bedrijven die kwaliteit en vakmanschap uitdragen en op grond daarvan zaken doen met tevreden terugkomende klanten.”
Op het eind van het rondetafelgesprek wil branchemanager Martin Straver van Romazo nog even kwijt dat hij het frustrerend vindt dat het in de zonweringmarkt nog te vaak over prijs gaat. '"En maar stunten. Daar ga je stuk aan als branche. Wanneer we de toegevoegde waarde die we als speciaalzaken in huis hebben niet kunnen vertalen naar de consument toe, dan wordt het alleen maar een stuntmarkt wat tot een bijzonder ongezonde situatie leidt die uiteindelijk ook niet in het belang is van de klant.”

Over 5 jaar
Wouter Roos vindt dat we ook weer niet te bang moeten zijn voor de komst van meer webshops en de gevolgen voor de fysieke winkel. "Want zo’n vaart loopt het allemaal niet. Voor kleding zijn er al jaren webshops. Toch blijven mensen winkelen en naar kledingzaken gaan. Het is dus niet zo dat alle winkelstraten nu leeg zijn omdat iedereen zijn spullen koopt via de webshop van de H&M. Als we naar de toekomst kijken, bijvoorbeeld over vijf jaar, denk ik wel dat er steeds meer webshops bijkomen. Maar er verdwijnen er ook weer een heleboel. Het gaat erom om bij Google en GoogleAds bovenin te komen. Zonweringstunter doet het bijvoorbeeld nu erg goed. Maar om bovenin te komen op internet zul je moeten blijven investeren. Het heeft geen zin om ergens op pagina 19 te staan. Ik denk dan ook dat de webshops die het nu goed doen op internet, en bovenin staan en dat bijhouden, het ook goed blijven doen. Maar nogmaals, leveranciers die aan dat soort sites leveren snap ik niet. Daar kun je nooit tegenop concurreren als dealer met een eigen winkel.”
 
 
◀ Terug Delen
 
ZVM• Zonvak Magazine | 2010 - september |
Categorie: Zonwering, Internet, Retail
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken