Pop-up stores versus leegstand winkellocaties
 
Oprukkende pop-up stores en een oplopende winkelleegstand. Op het eerste gezicht hebben deze twee tendensen weinig met elkaar te maken.
 
Je ziet het steeds vaker in de (meestal wat grotere) winkelsteden; tijdelijke winkels. Links en rechts duiken ze op. Verlaten winkel- of kantoorpanden, vaak op niet alledaagse winkellocaties, worden voor een beperkte duur, doorgaans enkele maanden, omgetoverd tot een nieuw verkoopkanaal. Of beter wellicht; een nieuw marketingkanaal. Vaak zijn het bepaalde merkfabrikanten die achter deze zogenaamde pop-up stores (sommigen noemen ze guerrillastores) zitten.

Rumour around the brand
Toen de pop-up stores een jaar of vijf, zes geleden hun intrede deden, sprongen ze vooral in het oog door de ludieke karakter ervan. Een sterk staaltje van `rumour around the brand`. Tegenwoordig is de pop-up store niet enkel en alleen meer voorbehouden aan dergelijke merken. Langzaam maar zeker zien steeds meer merken de voordelen van een pop-up store. In Stadshart Amstelveen bijvoorbeeld opende Alfa Romeo vorig jaar haar Alfa Mito Brandnew Store. Vaak worden er in deze winkels tijdelijke, bijzondere en gelimiteerde producten aangeboden. Alles om de exclusiviteit en de buzz te vergroten.

Marketingtool
Pop-up stores zijn en blijven vooral een marketingtool, waarbij omzet een subdoelstelling is. Het is wél een marketingtool die door meer en meer merken wordt ingezet. Een goede aanvulling op de multichannel-benadering. Bovendien zijn de marktomstandigheden relatief gunstig voor de opening van pop-up stores. De leegstand in winkelgebieden, met name buiten de A1-gebieden, stijgt. Een toenemend aanbod van leegstaande winkelpanden biedt kansen voor partijen met pop-up store-ambities. En ook voor de vastgoedeigenaar/verhuurder kan een tijdelijke pop-up store soelaas bieden. Pop-up stores brengen leegstaande winkels immers tot leven, zorgen voor reuring en beleving. Kortom, de aantrekkelijkheid van het pand neemt toe. En dat is alleen maar gunstig voor de eigenaar die zijn pand langdurig wil verhuren.

Bron: RMC
 
 
◀ Terug Delen
 
WTM• Woon Trend Magazine | 2010 - september |
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken