'Er zijn wel degelijk veel gerichte bulthaup-kopers'
 
Erna Koster opent karakteristieke showroom
Bulthaup presentatie Doetinchem is verhuisd naar een mooi verbouwd, oud pakhuis in hartje Doetinchem, net aan de rand van het winkelcentrum. Vanuit deze karakteristieke showroom ontwerpt eigenaresse Erna Koster-van Hasseld haar keukens. Rust, ruimte, openheid en functionaliteit kenmerken haar werk, dat steevast een licht- en kleuradvies voor de keuken en desgewenst het hele huis omvat.
 
Het historische pakhuis aan de Kapoeniestraat in Doetinchem is misschien niet het eerste pand waarin je een keukenshowroom zou verwachten. Zeker niet voor een strak en eigentijds merk als bulthaup. Maar eenmaal binnen in de nieuwe showroom van Bulthaup presentatie Doetinchem, blijkt die gedachte absoluut onterecht. Integendeel zelfs, Erna Koster heeft helemaal gelijk als ze stelt dat het juist heel bijzonder is om die strakke bulthaup keukens in zo’n mooi oud pand te showen. Zeker als je bedenkt dat er in de Achterhoek veel mensen in een oude boerderij wonen. Ze had al heel lang een oogje op het pand, dat enigszins was vervallen en tot voor kort dienst deed als opslag van een dierenspeciaalzaak. “Dit is echt een perfecte locatie. Ik had er direct een heel goed gevoel bij.”
Sinds kort doet Erna Koster ook in badkamers en kasten. Ze kan dus een totaalpakket bieden. Basis is en blijft echter de kwaliteitskeuken van bulthaup. Het gaat om een merknaam, benadrukt ze; ze schrijft het dus als bulthaup, zonder hoofdletter.

Vanwaar de keuze om in deze economisch lastige tijd te verhuizen naar een nieuwe showroom?
“Ik zat op zich in een mooi pand, midden in de stad. Maar aan zo’n A-locatie hangt natuurlijk wel een prijskaartje. Bovendien was het een pand met twee verdiepingen en een wenteltrap. Dat was een enorm nadeel, het was haast ondoenlijk om alle spullen boven te krijgen. En ook had de winkel dringend een opknapbeurt nodig. Alles op een rijtje gezet, kwam ik tot de conclusie dat het tijd was iets anders te zoeken.”

En toen kwam deze locatie in beeld?
“Dit pand vond ik altijd al erg mooi, maar ik ging ervan uit dat het geen optie was. De eigenaar, dierenspeciaalzaak Sachtleven, had het in gebruik. Ik heb dus allerlei andere locaties bekeken, bijvoorbeeld op het bedrijventerrein hier in Doetinchem. Maar die panden zijn voor mij veel te groot. Het lukte me niet een goed alternatief te vinden. Totdat Sachtleven zelf bij me kwam met de vraag of zijn loods misschien iets voor mij was. Hij wilde niet verkopen, maar wel verhuren. Hij wist dat ik iets zocht, maar niet dat ik al heel lang een oogje op zijn pand had. Dus dat was wel heel toevallig. Kennelijk moest dat zo zijn.”

Was huren een bezwaar?
“In eerste instantie denk je natuurlijk aan kopen. Maar dit is ook prima. De eigenaar heeft de verbouwing helemaal gefinancierd. Op basis daarvan is een huurprijs bepaald. Dat betekent dus dat ik het met eigen geld heb kunnen doen. Er is geen bank aan te pas gekomen. Dat geeft een stukje vrijheid, dat ik erg prettig vind. Bovendien hebben wij vorig jaar een enorm goed jaar gedraaid. Hoe dat komt? Ik heb bijvoorbeeld een aantal klanten gehad die hebben besloten hun huis toch niet te verkopen, maar te gaan verbouwen en een nieuwe keuken aan te schaffen. Mede daardoor hebben wij heel goed gedraaid. Dat bood wat extra financiële ruimte.”

Had je invloed op de verbouwing?
“Jazeker, heel veel zelfs. Ver voordat de verbouwing begon, heb ik goede afspraken gemaakt met Sachtleven, met name over de binnenkant van het pand.”

Hoe is dat verder gegaan?
“Architect Sander Giesen, een bekende naam in deze streek, was verantwoordelijk voor de verbouwing. Hij heeft zijn plan zoveel mogelijk afgestemd op mijn wensen. Ik wilde de begane grond optimaal benutten als showroom en boven meer inrichten als werk- en overlegruimte. Een pantry heb ik bijvoorbeeld niet nodig, want ik heb een aangesloten keuken in de showroom. Dat soort zaken hebben we goed afgestemd. Verder is het dak er helemaal af geweest, de dakkapellen zijn in originele staat hersteld. Het pand is optimaal geïsoleerd, er zit vloerverwarming in. Van buiten is het weer het mooie oude pakhuis, van binnen is het een moderne showroom, met een historisch tintje. Bedenk daarbij ook dat ik de zaak grotendeels alleen run. Ik heb iemand in dienst voor de back office, maar ontwerpen, gesprekken voeren, verkopen, bestellen, dat doe ik allemaal zelf. Dus een compact, overzichtelijk pand is voor mij belangrijk. Deze locatie voldoet ook wat dat betreft perfect.”

Wat is kenmerkend voor jouw ontwerpen?
“Ieder mens, ieder gezin, ieder huis is anders. Ik neem de klant bij de hand en probeer een keuken te ontwerpen die bij hem en zijn huis past. Mijn uitgangspunt daarbij is een plek creëren waar mensen tot rust komen. Waar een stukje stilte en ruimte is om jezelf te zijn, zonder dat de omgeving heel dominant is. Het is dus essentieel om goed naar de klant te luisteren. Ik neem alle tijd om te horen wat hun wensen zijn, hoe hun leefstijl is, waar ze wel en niet van houden. Mensen in het buitengebied, zonder een supermarkt naast de deur, hebben simpelweg andere behoeftes in hun keuken dan mensen die midden in de stad wonen. Veel mensen die een keuken laten ontwerpen, willen ook graag iets tijdloos. Met bulthaup kan dat heel goed.”

Daarom de keus voor bulthaup?
“Bulthaup werkt veel met ontwerpers en architecten. Zodoende ben ik ook ooit door hen benaderd en het klikte. Het merk bulthaup is voor mij om meerdere redenen heel aantrekkelijk. Het is een trendsetter, met een hele duidelijke visie: bulthaup staat voor duurzame kwaliteit en het is een compleet product. Met werkbladen, spoelbakken, kranen, afzuigkappen. Ook loopt bulthaup altijd vooruit in productontwikkeling. Tegen de tijd dat de rest van de keukenmarkt de nieuwe ideeën heeft overgenomen, komen ze weer met een hele nieuwe lijn. Neem bijvoorbeeld de superdunne werkbladen, dat is echt een uniek product van bulthaup. Bovendien passen de strakke bulthaup-keukens uitstekend bij mijn streven naar rust en minimalisme.”

En de keukens gaan lang mee.
“Ja, dat is ook een belangrijk punt. Mensen die een keuken laten ontwerpen, doen dat voor een lange tijd. In de vijftien jaar dat ik dit werk doe, heb ik nog nooit een klant gehad wiens keuken op was. Klanten komen hooguit voor een nieuwe keuken vanwege een verhuizing. Ook het tijdloze design van bulthaup past precies in mijn aanpak. Het maakt geen extravagante keukens. Het bijzondere zit hem juist in details. Kijk naar de nieuwe b3-serie met de hele dunne lijnen in combinatie met een dik barblad. En met de mooiste lade-indeling die je je kan voorstellen. Daarbij is bulthaup ook een heel betrouwbare leverancier. Het aantal keren dat er de afgelopen vijftien jaar iets fout is gegaan, kan ik op één hand tellen.”

Mag je naast bulthaup ook andere keukens verkopen?
“Nee, qua keukens ben ik gebonden aan bulthaup, dat is de afspraak. Maar ik heb geen enkele behoefte om met andere merken te gaan werken. Wat betreft accessoires en apparatuur ben ik wel vrij. Miele, ATAG, Gaggenau, ik kan het allemaal leveren. Het is net wat de klant wil en wat er goed in het ontwerp past.”

Uit recent onderzoek van vakblad KIM blijkt dat veel ondernemers graag Duitse keukens verkopen, maar dat consumenten er niet specifiek naar vragen. Herken je dat?
“Nee, helemaal niet. Mijn ervaring is dat er ook veel gerichte bulthaup-kopers zijn. Dat is omdat ze het ergens hebben gezien, of omdat ze de kwaliteit kennen. Maar ze zijn er absoluut. De doelgroep van bulthaup is niet groot, we hebben maar een klein stukje van de markt. En van de mensen die het zich kunnen veroorloven, kiest maar een klein deel voor bulthaup.”

Want een bulthaup is natuurlijk niet goedkoop?
“Dat klopt, maar met de b1-serie hebben we tegenwoordig ook een instapmodel. Daardoor is onze doelgroep een stuk vergroot. Voor pakweg 11.000 euro kan je een bulthaup hebben. Maar het gaat ook wel tot 60.000 euro. Mijn belangrijkste klanten zijn de mensen van wie de kinderen klaar zijn met de studie. Daar komt vaak geld vrij.”

Naast keukens ontwerp je tegenwoordig ook badkamers - je bent sinds kort dealer van Agape- en kan de klant bij je terecht voor kasten.
“Als kleine detaillist moet je op de toekomst zijn voorbereid. Ik denk dat het goed is om toegevoegde waarde te hebben. Bulthaup-keukens kan je op veertig plekken in Nederland kopen. Waarom zou de klant hier komen? Dan moet je iets extra’s bieden. Ik kan als ontwerper een compleet pakket leveren, inclusief volledige begeleiding.”

Wat zijn de trends voor de komende tijd in keukenland?
“Veel klanten zijn ‘afzuigkapmoe’. Ze willen dat ding niet meer in de keuken. Ik denk dat de vraag naar afzuigunits die in het plafond of in het werkblad gaan, enorm zal toenemen. Met het oog op duurzaamheid zal er ook meer interesse komen in afzuigkappen die warme lucht recirculeren en niet maar zo naar buiten gooien. Bovendien willen mensen van hun keuken genieten, ze willen er trots op zijn. De keuken wordt steeds belangrijker in huis. En natuurlijk blijft bulthaup altijd in ontwikkeling. Ik verwacht de nieuwe lijn in 2011 of 2012. Daar kijk ik weer erg naar uit!”
 
 
◀ Terug Delen
 
KIM• Keuken & -Interieur Magazine | 2010 - augustus | Pagina(s) 14,15,16,17
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Vertaal via Google