'Gebruiksgemak gaat scoren bij apparatuur'
 
Qudata Onderzoek kookapparatuur
Gebruiksgemak wordt het komend jaar de belangrijkste trend op gebied van kookapparatuur, zo blijkt uit onderzoek van [WAM] en researchbureau Qudata onder keukenondernemers. Meer dan 40 procent van de ondervraagde detaillisten noemt 'gebruiksgemak' als belangrijkste trend, gevolgd door energiebesparing.
 
Een jaar geleden gaf nog slechts 25 procent van de ondervraagde keukenondernemers aan, gebruiksgemak het meest belangrijke thema te vinden op gebied van kookapparatuur. Dat percentage is inmiddels gegroeid naar 42 procent. Op de tweede plaats komt dit jaar, net als in 2009, energiebesparing. De tendens van nieuwe zakelijkheid zet dus duidelijk door: eerst de techniek en daarna pas het design. De aandacht voor design, vorig jaar nog door ruim 20 procent als belangrijkste trend genoemd, daalt namelijk naar 13 procent. In de top vijf van innovaties op gebied van kookapparatuur over de afgelopen jaren kwam het aspect ‘design’ in 2009 zelfs nog op de eerste plaats. Er vindt derhalve een opmerkelijke daling plaats in de aandacht voor design.

Koelen & vriezen
Diezelfde tendens zien we bij de apparatuur voor koelen en vriezen, bij de vraag: ‘Wat wordt volgens u de belangrijkste trend voor het aankomende jaar op het gebied van koelen & vriezen?’ Ook hier staan de technische aspecten bovenaan in de top 5. Energieverbruik wordt hier door meer dan 40 procent van de ondernemers genoemd, gevolgd door een goede prijs-kwaliteitverhouding met 29 procent. De top vijf wordt aangevuld met inhoud/volume van de apparatuur (8 procent) en andere technische aspecten. Het thema design haalt hier nog ternauwernood de top vijf.

Consumentenwensen
Interessant is ook de ervaring die de ondernemers hebben met de wensen van de consument. Zet de vraag naar duurzame producten door? Heeft de consument bijvoorbeeld bij de aanschaf van kookapparatuur veel oog voor energiebesparing? Dit aspect speelt inderdaad nog steeds een rol, meldt bijna 80 procent van de keukenondernemers, al is dit volgens de meesten van hen geen centrale rol. ‘De consument vraagt regelmatig naar de energiebesparende mogelijkheden van kookapparatuur’, geeft 21 procent van de ondernemers aan. Een even groot percentage meldt, dat dit niet het geval is. Het grootste deel, 58 procent, vertelt dat er door de consument wel naar energiebesparende apparatuur wordt gevraagd, maar dat dit lang niet altijd het geval is, oftewel ‘zelden’.

Duurzaamheid
Bij koel- en vriesapparatuur blijkt het aspect duurzaamheid veel meer aan de orde te komen. Meer dan de helft van de ondervraagde keukenondernemers geeft aan dat de consument bij de aanschaf van koel- en vriesapparatuur ‘regelmatig’ (46 procent) of zelfs ‘vaak’ (8 procent) vraagt naar de energiebesparende mogelijkheden van koel- en vriesapparatuur. Hier gebeurt dat slechts volgens 4 procent van de ondervraagden helemaal niet en volgens 42 procent ‘zelden’.
Meer nog dan het aspect duurzaamheid, speelt de prijs-kwaliteitverhouding een rol bij de keuze van de consument, aldus de ondernemers. Ruim 40 procent noemt dit als belangrijkste aandachtspunt, nog voor het aspect energieverbruik. Het gebruiksgemak -een praktische indeling, no frost et cetera- eist bij dit segment eveneens een plek in de top drie op. Ook hier haalt het item ‘design’ nog maar net (met 5 procent) de top vijf.

(in kaders of grafieken:)

KIM/Qudata onderzoek 2010:
Wat wordt volgens u de belangrijkste trend voor het aankomende jaar op gebied van kookapparatuur?

1. gebruiksgemak 42 %
2. energiebesparing 21 %
3. design 13 %
4. nieuwe kooktechnieken 4 %
5. beveiliging 4 %
overig: touch screenbediening, nieuwe reinigingstechnieken, prijs-kwaliteitverhouding

KIM/Qudata, juni 2010

Ter vergelijking: KIM/Qudata onderzoek 2009
Wat wordt volgens u de belangrijkste trend voor het aankomende jaar op gebied van kookapparatuur?

1. gebruiksgemak 25 %
2. energiebesparing 22 %
3. design 22 %
4. beveiliging 8 %
5. nieuwe kooktechnieken 7 %

KIM/Qudata, juni 2009



Wat wordt volgens u de belangrijkste trend voor het aankomende jaar op gebied van koelen & vriezen?

1. energieverbruik 42 %
2. prijs-kwaliteitverhouding 29 %
3. inhoud/volume 8 %
4. technische aspecten 4 %
5. design 4 %
overig: o.a. bijzondere features, hygiëne

KIM/Qudata, juni 2010


Vraagt de consument naar de energiebesparende mogelijkheden van kookapparatuur?

ja, regelmatig 21 %
ja, maar zelden 58 %
nee, 21 %

KIM/Qudata, juni 2010

Vraagt de consument naar de energiebesparende mogelijkheden van koel- en vriesapparatuur?

ja, vaak 8 %
ja, regelmatig 46 %
ja, maar zelden 42 %
nee, 4 %

KIM/Qudata, juni 2010

Wat zijn de belangrijkste criteria voor de consument voor de aankoop van koel- en vriesapparatuur?

1. prijs-kwaliteitverhouding 41 %
2. energieverbruik 25 %
3. gebruiksgemak 18 %
4. type koel- of vrieskast 7 %
5. design 5 %
overig: o.a. garantie

KIM/Qudata, juni 2010

(in kaders, met bijbehorende fotootjes:)

Vincent Hofstee van ATAG Nederland:
“Intuïtief Design voor gebruiksgemak”

Op gebied van gebruiksgemak introduceerde ATAG Nederland afgelopen jaar het begrip ‘Intuïtief Design’. Dit maakt de bediening van keukenapparatuur makkelijker en vriendelijker door in te spelen op het (onbewuste) verwachtingspatroon van de gebruiker.
Vincent Hofstee, senior product manager: “Uitgangspunt bij elk ontwerp is om de gebruiksvriendelijkheid te optimaliseren. Intuïtief Design is een denkwijze die daartoe leidt. Goed voorbeeld daarvan is ‘Iris-slide touch control’, de digitale bediening van de nieuw te introduceren inductie kookplaten. Het op te lossen probleem bestond uit de bedieningsknoppen die nu eenmaal lastig schoon te maken zijn. Digitale bediening met een plus en min om het vermogen van de zone te regelen lijkt logisch. Maar het is een handeling die nieuw geleerd moet worden binnen het kookproces. Gewenning is er nu eenmaal met de draaiknop. Daarom werd een digitale rondlopende knop ontwikkeld. Met de vingertop wordt dezelfde beweging gemaakt als bij het vroegere gasfornuis. Het gewenste vermogen wordt ingesteld door eenvoudig en nauwkeurig met de klok mee te draaien.“


Marco Egbers van BSH Huishoudapparaten:
“Energiebesparing is belangrijk criterium”

Bij de aanschaf van koel- en vriesapparatuur blijkt energiebesparing een belangrijk aspect te zijn.
Marco Egbers, product manager van BSH Huishoudapparaten: “Energiebesparing is een belangrijk aankoopcriterium voor consumenten bij aankoop van koel- en vriesapparatuur, maar ook voor vaatwassers en wasmachines. De consument bepaalt bij aanschaf van een nieuwe keuken een substantieel deel van het energieverbruik in z'n huishouden voor de komende 10 tot 15 jaar. Kiezen voor een nieuwe keuken met energiezuinige apparaten scheelt dus al snel honderden euro's. Dit biedt kansen voor de keukenbranche omdat energiezuinige apparaten over het algemeen een hogere aankoopprijs hebben en er is gebleken dat de consument zelfs in het huidige economische klimaat bereid is te investeren in duurzame apparaten tegen een hogere prijs. Ons merk Bosch heeft een module ontwikkeld op de website: www.besparenmetbosch.nl waar de consument exact kan zien hoeveel hij of zij kan besparen met energiezuinige (inbouw)apparaten van Bosch.”


Sander Stel van Indesit Company:
“Steeds zuiniger en eenvoudiger in gebruik”

“Gebruiksgemak is inderdaad een belangrijk component in het totaalplaatje van kookapparatuur, waarbij aangemerkt dat energiebesparing én design tot de kritische voorwaarden van een product behoren”, aldus Sander Stel van Indesit Company. “Kookapparatuur wordt steeds zuiniger en moet in de keuken goed ‘smoelen’, maar bedienings- en gebruiksgemak is dat waaraan je in het dagelijks gebruik het meeste plezier beleeft. De afgelopen decennia zijn grote stappen gezet in de energiezuinigheid van apparaten. Bij Indesit Company is kookapparatuur nu aan de beurt: nog zuinigere ovens, fornuizen en kookplaten. En ja, die producten zullen niet alleen zuinig zijn, maar door doorlopende studie naar de ontwikkeling van de wensen van de gebruiker, zullen deze apparaten ook zeer eenvoudig, zelfs intuïtief te bedienen zijn. Dat houdt bij keramische en inductiekookplaten bijvoorbeeld een eenvoudige bediening in, en bij ovens uitgebreide dialogische schermen, waarop de oven aanwijzingen geeft hoe bepaalde gerechten te bereiden. Een ander component van gebruiksgemak zit ’m in ruimtebesparing, door meerdere verschillende functies in één apparaat te combineren.”


Maikel Bink van PITT Cooking:
“Gebruiksgemak is een primaire behoefte”

“Bij onze introductie van PITT Cooking hebben we de markt goed in kaart gebracht: wat is voor de consument belangrijk?”, meldt Maikel Bink van PITT Cooking. “Daarbij kwam met name het aspect gebruiksgemak naar voren. Juist op die primaire behoefte wilden we met PITT Cooking inspelen. Gebruiksgemak door voldoende ruimte te bieden, ook voor grote pannen, maar ook eenvoudige reiniging en een variabel vermogen. De consument blijkt, ook in een krimpende markt, daar nog steeds een meerprijs voor te willen betalen.”


Martijn van Leeuwen van Neff (BSH):
“Eenvoudige bedieningsconcepten”

“Gebruiksgemak is bij ons merk Neff altijd al een randvoorwaarde geweest”, aldus Martijn van Leeuwen van BSH Huishoudapparaten. “Niet voor niets kwamen wij bijvoorbeeld al jaren geleden met NeffNavigator, het supereenvoudige bedieningsconcept van onze ovens. Vervolgens kwamen we met het Slide & Hide deurconcept voor ovens, de losse magneetknop TwistPad en het zone-vrij koken op inductie. Dat het significant belangrijker wordt in de beleving van de keukenondernemer zien wij als een bevestiging op onze visie. Onze ervaring is dat design en energiezuinigheid uiteraard belangrijk zijn, maar als de consument teveel aandacht en tijd moet stoppen in hoe het apparaat functioneert, het apparaat toch echt afvalt. De groeiende aandacht op gebruiksvriendelijkheid is ook buiten de keukenmarkt goed merkbaar. Al onze apparatuur moet laagdrempelig in gebruik zijn: plug & play. Dat geldt voor onze tv, smartphone en pc, maar zeker ook voor huishoudelijke apparatuur. Die mag niet achterblijven. Consumenten raken snel gewend - of zelfs verwend - door deze ontwikkeling en stellen dus nog hogere eisen aan eenvoud, logica en gemak in bediening en gebruik.”
 
 
◀ Terug Delen
 
WAM• Woning Afbouw Magazine | 2010 - augustus | Pagina(s) 16,17,18,19
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken