'Wij zijn geen mensen
die strak in het pak lopen'
 
Zonwering Solair klaagt niet over recessie en opent nieuwe showroom in Harlingen
Soms worden ze er een beetje tureluurs van. Gosse en Martha de Vries krijgen regelmatig de vraag hoe ze het toch in hun hoofd konden halen om uitgerekend in deze crisistijd een nieuw bedrijfspand te bouwen. 'Heel simpel', zo antwoordt het eigenaarsechtpaar van Zonwering Solair steevast. 'Voor Solair is het geen crisis.'
 
Begin juli vond de officiële opening plaats van de nieuwe showroom annex bedrijfspand van Zonwering Solair. Enkele dagen voordat de burgemeester van de gemeente Harlingen zijn officiële handeling mag verrichten, reist Zonvak Magazine af naar het havenstadje, bekend als de poort naar de Waddeneilanden Vlieland en Terschelling. Op het moment dat wij ons melden op bedrijventerrein Oostpoort wordt er nog driftig getimmerd, gepoetst en gemonteerd. “Het zijn de laatste loodjes voor de officiële opening”, vertelt Martha de Vries.
Wij trekken ons even terug uit de werkzaamheden en nemen plaats in de ruime spreekkamer op de eerste verdieping, vanwaar we vol bewondering uitkijken op de grote en ruime showroom, die vooral transparant is.
Inmiddels is ook Gosse de Vries aangeschoven. Hij toont zich trots op de stap die zijn bedrijf heeft gezet. “Iedereen klaagt over de slechte economie en recessie. Maar wij merken er niets van. 2009 was een superjaar en ook in 2010 verwacht ik een groei van zeker vijf procent. Wij hebben dus geen reden om te zeuren.”

Assembleren
Solair bestaat sinds 1992. De eerste jaren kocht het bedrijf vooral kant-en-klare zonweringproducten in. Gosse de Vries: “We constateerden al snel dat we veel producten ook zelf konden maken of assembleren. Dat scheelde ook veel heen en weer geschuif van producten in de drukke zomerperiode. Heel geleidelijk zijn we daarom zelf aan de slag gegaan. Het begon met houten markiezen en tegenwoordig assembleren we een complete lijn buitenzonwering die we onder de eigen naam Solair vermarkten. Zelfs de confectie van doeken doen we in eigen beheer. Voor de onderdelen van de producten die we zelf assembleren, doen we zaken met groothandel AVZ en Sunstock Holland. We zijn daar erg tevreden over. Het mooie van deze constructie is een stuk flexibiliteit en we kunnen daarnaast heel ver gaan om oplossingen te zoeken voor onze klanten.”
Zonwering Solair is daarmee een bijzonder zonweringbedrijf. Aan de ene kant fungeert Solair als speciaalzaak en aan de andere kant als fabrikant. De nieuwe showroom in Harlingen is het domein van de particulier, die hier terecht kan voor zowel binnen- als buitenzonwering. Het eigen merk Solair neemt natuurlijk een prominente plaats in de nieuwe showroom in. Al zorgt Weinor met enkele specifieke overkappingen voor een nuttige aanvulling. Binnenzonwering is vertegenwoordigd met merken als Unilux en Zonnelux.
Maar zoals gezegd fungeert Solair vooral ook als fabrikant. De buitenzonwering van het huismerk wordt door vijftig dealers vertegenwoordigd, verspreid over heel Nederland. “Onze totale omzet komt voor ongeveer tweederde uit verkoop via dealers en een derde uit de verkoop aan particulieren”, zegt Gosse de Vries. “Dat aandeel zal verder verschuiven. Vooral in het dealernetwerk kunnen we nog winst boeken. We hebben op dit moment bijna een landelijke dekking. Alleen in Limburg is Solair niet te vinden. We willen de komende jaren meer dealers aan ons binden. Door de krappe huisvesting en beperkte productiemogelijkheden was dat tot dusver niet mogelijk. Maar dat gaat veranderen.”

Showroom
Het nieuwe bedrijfspand geeft Zonwering Solair inderdaad veel lucht en mogelijkheden. Dat blijkt uit de rondleiding die we krijgen. De showroom telt driehonderd vierkante meter. Martha de Vries: “We hebben voor een open inrichting gekozen. We gaan de showroom niet volproppen met zoveel mogelijk producten, maar maken een bewuste keuze, waardoor mensen een gevoel krijgen hoe ze het thuis kunnen inrichten. Dit vond ik één van de leukste dingen om te doen. In het verleden moesten wij ons altijd aanpassen aan het pand. Nu heeft het pand zich aan ons bedrijf aangepast. En zo hoort het eigenlijk ook.”
De naastgelegen werkplaats is vier keer zo groot geworden en biedt de monteurs alle ruimte om te assembleren. Het eigen confectiebedrijf – dat de doeken fabriceert – kan haar hart voortaan ophalen op de eerste verdieping, waar groei mogelijk is en binnenkort nieuwe, grotere snijmachines geplaatst worden. Martha de Vries: “Op alle fronten maken we een kwaliteitsslag. Onze medewerkers, totaal werken hier negen mensen waarvan vier monteurs, kunnen efficiënter werken.” “Inderdaad”, bevestigt Gosse de Vries. “Ik verwacht dat we met dezelfde mensen twintig procent meer kunnen produceren door betere randvoorwaarden.”

De crisis
Dat de crisis vooralsnog aan Solair voorbij gaat, is opvallend te noemen. Gosse de Vries wijst vooral naar het dealernetwerk als belangrijke reden. “Het voordeel daarvan is dat wanneer een dealer het ergens moeilijk heeft, een andere dealer het vaak weer goed doet. Dat ondervinden we nu aan den lijve. In het noorden verkopen de dealers wat minder, in het westen wordt juist winst gedraaid. Verder merken we dat we op dit moment vooral luxere producten verkopen met elektrische aandrijving. Mensen die dit aanschaffen hebben altijd wel wat te besteden en dat loopt dus gewoon door.”
Zonwering Solair heeft een uitgesproken visie op de wijze waarop klanten worden geholpen. Die persoonlijke wijze van benaderen lijkt klanten aan te spreken. Martha de Vries: “Mensen die ons bellen krijgen meestal Gosse of mij aan de telefoon. En iedereen die hier komt, willen we een soort ‘thuisgevoel’ meegeven. Wij zijn geen mensen die strak in het pak lopen, maar bewegen ons tussen het personeel en werken ook mee. Een voorbeeld? We willen het dealernetwerk graag uitbreiden. Maar dat betekent weer niet dat we er een nieuwe buitendienstmedewerker op uit sturen. Dat doet Gosse zelf. Die korte, vertrouwde lijntjes vinden we belangrijk. Dat betekent meteen dat we ook niet te snel willen groeien, want dan moeten we deze filosofie loslaten. Wij willen ons te allen tijde betrokken voelen met de klant. Dat kun je niet leren, maar dat zit gewoon in ons. Misschien hoort dat wel bij ons Friezen… We hebben liever een goede sfeer binnen het bedrijf dan dat we uit onze voegen barsten.”
Als gevolg verloopt de beste reclame volgens het eigenaarsechtpaar daarom van mond tot mond. Maar ook advertenties en folders dragen bij aan de naamsbekendheid van het bedrijf. Net als beursdeelnames. “We hebben aan Expo meegedaan en staan al drie jaar op de Huis en Tuinbeurs in Leeuwarden. Daar praten we vier dagen lang met klanten en laten we zien wie we zijn en wat we te bieden hebben. Rechtstreekse opdrachten levert het niet op, maar de laatste keer kwamen we thuis met 125 adressen, waarvan we met tachtig procent uiteindelijk toch zaken hebben gedaan. Wat willen we nog meer?!”
 
 
◀ Terug Delen
 
ZVM• Zonvak Magazine | 2010 - augustus | Pagina(s) 22,23,25
 
Gerelateerde bedrijven
Vertaal via Google