'De ondernemer als lokale burgemeester'
 
Congres 'What's going on in retailing?'
De tegenslag die de wonenbranches -inclusief de bouwmarkten- nu doormaken, is voor andere branches niet vreemd. Daar heeft veelal in de afgelopen jaren al een sanering plaatsgevonden. Het is daarom boeiend om te zien, hoe bedrijven uit andere branches daar bovenop zijn gekomen. Het congres What's going on in retailing, op 13 april in Nieuwegein, trok dan ook weer veel bezoekers.
 
Tijdens het congres in het NBC te Nieuwegein gingen managers van diverse bedrijven in op de ontwikkelingen in de huidige retail. Met name bedrijven die de afgelopen jaren een reorganisatie moesten doormaken en daaruit weer goed tevoorschijn kwamen, kunnen iets waardevols bijdragen aan het management van bedrijven in de wonenbranche. Welke reorganisaties voerden zij door? En welke nieuwe strategieën hanteren zij sindsdien?

Reorganisatie
De C1000 supermarktketen is een voorbeeld daarvan. Ton Heidman, CEO van de Schuitema organisatie, kon meedelen dat C1000 dit jaar maar liefst 100 miljoen euro extra te besteden heeft voor investeringen. Maar daar ging wel een enorme reorganisatie aan vooraf. “In de retail hebben we een cyclus van 6 á 7 jaar, waarna je opnieuw moet investeren in restyling. En daar heb je op dat moment geld voor nodig. De investeringen staan momenteel duidelijk onder druk. C1000 is door alle reorganisaties nu weer in staat om te investeren.”

Lokaal ondernemerschap
Volgens Ton Heidman zijn de nieuwe keuzes gebaseerd op vier uitgangspunten: een integraal strategisch plan, een grote rol voor de lokale ondernemer, gebruik maken van de gezamenlijke schaalgrootte en het verbeteren van de infrastructuur.
Daarbij kan ook gebruik gemaakt worden van de nieuwe inkoopsamenwerking met Jumbo en Super de Boer. “Dat kan beter werken dan voortdurend conflicten aangaan. Maak gebruik van de know how die producenten hebben van producten, consumentenvoorkeur en shopgedrag. Daarnaar is door hen vaak uitgebreid onderzoek gedaan. Dat is belangrijk, want de aandacht verschuift steeds meer van het product naar het aankoopgedrag.”

Nieuwe positionering
Lokaal ondernemerschap staat ook centraal bij de DA drogisten. Die winkelformule maakte de afgelopen jaren eveneens een turbulente tijd door, vertelt Bert Burgboer, CEO van de DA Holding. Van de totale omzet van 3,2 miljard aan drogisterijartikelen vindt driekwart plaats via het grootwinkelbedrijf en het overige kwart door zelfstandige ondernemers, die vervolgens ook nog verdeeld zijn over acht formules, zoals DA, Etos en Douglas. In 2007 moest de formule DA zelfs worden verkocht aan private investeerders, om een faillissement te voorkomen.
Daarna konden nieuwe plannen gemaakt worden. In 2009 werd met 400 DA-ondernemers een nieuw, 5-jarig contract getekend. Het hoofdkantoor verhuist van Leusden naar Zwolle en er wordt weer geïnvesteerd in reclame. Onlangs konden zelfs de drogisterij-activiteiten van Brocacef/Drogistenunie worden overgenomen. Bert Burgboer: “We vonden de weg terug door een nieuwe positionering, aandacht voor ons huismerk en het bieden van meerwaarde aan de klant.”

Multichannel klanten
Het draait bij het congres echter niet alleen om reorganisaties. Een andere tendens in de retail is immers de opkomst van online verkoop. “De consument heeft zijn gedrag fundamenteel veranderd”, benadrukt Rob Garf van IBM. “Hij staat non-stop open voor communicatie via internet en mobile phone. Dat betekent tegelijkertijd dat de retail een dynamische tijd doormaakt. De consument is ‘smarter’ geworden. Niet minder dan 80 procent maakt gebruik van technologie als onderdeel van het shopgedrag. De consument is intensief verbonden aan technische informatiemiddelen, weet heel goed wat hij wil en heeft tevens hoge verwachtingen van de retailer. Dat stelt dus eisen aan de retailer: Smarter consumers will create smarter retailers.”
Dat laatste onderstreept ook Rune Solvsteen, directielid van Google Benelux: “Internet veranderde het consumentengedrag in de afgelopen jaren sterk. Enerzijds zoekt de consument online naar productinformatie. Maar anderzijds stimuleert dat de aankoop in winkels. Het blijkt, onder meer bij de aankoop van kleding, dat degene die online shopt méér in winkels koopt dan degene die dat niet doet. Multichannel klanten kopen twee maal zoveel als andere klanten. Van de consumenten start 51 procent momenteel hun shopgedrag op een website, om vervolgens in een winkel te kopen; en 38 procent van hen besteedt daar bovendien meer. In Nederland komt de HEMA tot soortgelijke cijfers: 50 procent en 25 procent.” Internet biedt dus niet alleen bedreigingen, maar ook kansen.
 
 
◀ Terug Delen
 
KWM• Karwei Management | 2010 - mei | Pagina(s) 8
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken