Bestedingen tuinartikelen in 2009 4,2 miljard
 
De Nederlandse bestedingen aan tuinartikelen zijn in 2009 uitgekomen op bijna 4,2 miljard euro. Vergeleken met 2008 is dat een toename met 2 miljoen euro. Dat blijkt uit het bestedingsonderzoek van GfK Panel Services.
 
Het positieve resultaat is toe te schrijven aan de artikelen voor groot onderhoud. Als die bestedingen uit de cijfers worden gefilterd, dan blijkt dat de bestedingen een reguliere tuincentrumartikelen is gedaald met 1 procent. Aan die artikelen werd vorig jaar 1,2 miljard gespendeerd, en aan groot onderhoud 3 miljard euro. De bestedingen aan levend groen namen toe met 1 procent terwijl de bestedingen aan niet-levend materiaal met 2 procent afnamen. Het marktaandeel van tuincentra in frequente tuinartikelen is vorig jaar gestegen van 34 naar 34,2 procent. De positie in de verkoop van levend groen werd opgevoerd van 40,8 naar 41,9 procent.

Tuincentra
In 2008 deed 49 procent van de Nederlandse huishoudens aankopen in tuincentra. In 2009 was dat bji 46 procent van de huishoudens het geval. Bloemen en planten worden door relatief oude consumenten gekocht. Bij de aankoop van kamerplanten en eenjarigen is de groep 55-plussers dominant. De bestedingen aan gereedschap, tuinmeubelen en barbecues nam in 2009 toe met 6 procent en kwamen uit op 568 miljoen euro.
 
 
◀ Terug Delen
 
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken