Verandering van spijs doet eten
 
Column Marketing
De afgelopen weken was het een komen en gaan van politici. Emotioneel, verrassend, soms verwacht en logisch, maar vooral een feest voor journalisten en peilers. Vertrek en opvolging leiden meteen tot verschuivingen in de peilingen. Zouden we dan toch nog iets kunnen leren van onze politici en hun strategische moves van de afgelopen weken? Maar ja, voor politici geldt dat zo grof weg eens in de vier jaar de conversie gerealiseerd kan worden en in de tussentijd hebben ze het maar te stellen met peilingen en die zijn niets meer of minder dan virtuele conversie. In de retail weet je je baas niet lang tevreden te houden met een peiling waaruit blijkt dat we eigenlijk vier keer zoveel verkocht hebben. Wij worden iedere dag afgerekend op de conversie en het bonbedrag. De kassa is onverbiddelijk.
Veel vergelijkingen met de politiek gaan natuurlijk mank. Toch denk ik dat er wel wat parallellen zijn te trekken. Als je een keten hebt, zitten er altijd die vijf tot tien procent minder presterende winkels tussen. Het veranderen van je management en team op de winkelvloer is dan meer dan een overweging waard. Nieuwe impulsen kunnen leiden tot een verbetering van het resultaat. Maar dan komt wel nog het allerbelangrijkste: hoe laat je het je klanten weten? Politici zorgen voor de nodige publiciteit. Zij komen openlijk uit voor hetgeen misging, besteden daar overigens niet te veel aandacht aan, maar gaan vooral roepen wat de nieuwkomers beter en anders gaan doen. Zij gaan vol de campagne in, zeg het voort, zeg het voort. Als je er even over nadenkt is het logisch, je gaat ervan uit dat je een verbetering doorvoert. Met het nieuwe management moeten de klanten beter bediend worden en komen ze ook weer terug. De verloren klanten van de periode ervoor moeten weer terug gewonnen worden en daarvoor moet dus ook campagne worden gevoerd. Niet praten over wat er mis ging in het verleden, maar wat we nu beter gaan doen. Ontdek ons opnieuw!

Frank Quix, adviseur bij Q&A Research and Consultancy
 
 
◀ Terug Delen
 
ZVM• Zonvak Magazine | 2010 - april | Pagina(s) 13
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken