'Eerst kapitaal opbouwen en dan gaan we investeren in een eigen pand'
 
Martin van Dijk bouwt beheerst aan 'zijn' A5 Deco Moerdijk
A5 Deco Moerdijk is de negende vestiging van de vijfjarige franchiseorganisatie uit Marknesse. Eigenaar is Martin van Dijk die met 17 jaar ervaring in de wereld van industriële deuren op 1 oktober 2009 het zonweringvak instapte. 'Met de huidige economische situatie zag ik het niet zo zitten flink te investeren in een pand met een grote showroom. We zijn dus overeengekomen kleinschalig de zaak op te starten.'
 
Het was voor Martin van Dijk (52) een langgekoesterde wens om zelfstandig ondernemer te worden. Hij is een aantal jaren geleden ook al eens met Arno Krijnen van A5 Deco in gesprek geweest, maar durfde de stap toen nog niet te zetten. In oktober 2009 was het zover en startte hij met de vestiging ?A5 Deco Moerdijk?.

Kleinschalig starten
Van Dijk heeft een autotechnische opleiding genoten en heeft weliswaar geen echte zonweringachtergrond, maar kan wel bogen op bijna 20 jaar ervaring als account manager en technisch adviseur op het gebied van industriële deuren en docking equipment (laad- en lostechniek voor vrachtauto?s; red.). Organisatorische veranderingen bij zijn laatste werkgever vanwege de economische crisis waren er de oorzaak van dat hij zijn functie niet langer bevredigend vond. Dat was voor hem reden weer contact op te nemen met A5 Deco, met als resultaat een nieuwe vestiging in de plaats waar hij woont, Klundert. Toch is de officiële naam A5 Deco Moerdijk. Van Dijk vond de naam A5 Deco Klundert niet echt aansprekend. En aangezien Klundert sinds de gemeentelijke herindeling bij Moerdijk hoort, werd het dus de vestiging Moerdijk.
Voorlopig werkt van Dijk echter vanuit huis. Daar heeft hij een goede reden voor gehad. ?Met de huidige economische situatie zag ik het niet zo zitten flink te investeren in een pand met een grote showroom. We zijn dus overeengekomen vestiging Moerdijk kleinschalig op te starten.? Deze aanpak past overigens naadloos bij de strategie van de franchiseorganisatie om de formule stabiel, gedegen en gecontroleerd te laten groeien.
Uiteindelijk komt de eigen showroom er natuurlijk wel. ?We hebben in principe afgesproken dat de nieuwe showroom met een jaar of twee rond moet komen. Zoiets heb je niet met tien maanden van de grond. Eerst willen we een fundament zetten en voldoende kapitaal opbouwen en dan pas gaan we investeren in een eigen pand?, legt Van Dijk uit.

Aandacht voor zakelijke markt
A5 Deco heeft volgens Martin van Dijk een verfrissende visie en steunt op een uitgebreid assortiment. Door de nauwe samenwerking tussen de verschillende vestigingen is volgens hem een sterke formule ontstaan. Een belangrijk voordeel is voor Van Dijk dat de organisatie alles in huis heeft om nieuwbouw, zowel woning- als utiliteitsbouw, vanaf de ruwbouw te kunnen voorzien van kozijnen, deuren, zonwering en interieurinrichting. ?Maar ook bij renovatieprojecten kunnen we heel goed meedoen?, vindt hij.
Voorlopig kan Van Dijk -indien nodig- vrijuit gebruik maken van de showroom in Oosterhout om potentiële klanten de producten te laten zien. Hij heeft trouwens een hechte samenwerking met die vestiging waar Arno Krijnen, tevens een van de franchisegevers, de scepter zwaait. Zo wordt ook voor montagewerkzaamheden nauw samengewerkt.
Het feit dat vestiging Moerdijk nog niet over een eigen showroom beschikt heeft voor wat betreft de particuliere sector de consequentie dat Van Dijk wat meer moeten bemonsteren. ?Ik heb de kofferbak van de auto vol liggen met allerlei monsters. In de zakelijke markt, waar ik toch voornamelijk in bezig zal zijn, is die bemonstering niet zo vreselijk belangrijk. Daar gaat het toch meer op basis van gunnen en het werken met bestaande contacten die ik in het verleden heb opgebouwd.?
Momenteel richt Van Dijk zijn aandacht dan ook vooral op de zakelijke markt. Hij geeft toe dat het niet de gelukkigste tijd is om zoiets op te starten. ?Het is zeker niet gemakkelijk gezien de huidige economische situatie, maar als je het positief bekijkt kan het alleen maar beter gaan. Product en prijs zijn in deze markt belangrijke criteria en ook persoonlijke contacten spelen een hele grote rol. Uiteindelijk willen ze toch zaken doen met de wetenschap dat ze op je kunnen vertrouwen.?
De regio waarin Van Dijk zich beweegt is in principe gesplitst in de particuliere en de zakelijke markt. In de particuliere sector ziet hij dicht bij huis best potentie. Maar in de zakelijke markt kan hij zich, zo is zijn ervaring, veel verder ontplooien. Want daarbij zijn ook de Zeeuwse eilanden zijn werkterrein. ?Ik heb contacten met een aantal aannemers tot in Zeeuws-Vlaanderen toe en heb in dat gebied al verschillende interessante opdrachten gekregen.?

Garagedeuren en kozijnen
Extra aandacht krijgen garagedeuren en kozijnen die ook in het pakket van A5 Deco zitten. ?Ik wist dat vanuit Oosterhout ook projectmatig deuren en kozijnen worden aangeboden. En omdat ik daar voldoende mogelijkheden in zie, is dat voor mij een van de redenen geweest om met A5 Deco te beginnen. Ik wil vanuit mijn ervaring met industriële deuren en de contacten die ik in de aannemerswereld heb opgebouwd, dat segment verder uitbouwen?, aldus Van Dijk.
Naast de garagedeuren en kozijnen is hij momenteel druk met ervaring opbouwen in het zonweringvak. Deels door uiteraard voorlichting en trainingen door fabrikanten, maar ook door veelvuldig zelf mee te gaan op montagewerk. ?Dat is de snelste manier om te leren. En verder brengen gezond verstand en technisch inzicht je een heel eind.?
 
 
◀ Terug Delen
 
ZVM• Zonvak Magazine | 2010 - februari | Pagina(s) 36,37,39
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Vertaal via Google
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken