Technische features streven design voorbij
 
Onderzoek baden en wellness toont 'nieuwe zakelijkheid'
Meer dan de helft van de ondervraagde badkamerspeciaalzaken geeft aan dat hun omzet in het segment baden en whirlpools in dit recessiejaar is gedaald. Slechts 18 procent van hen kan een omzetstijging melden, zo blijkt uit onderzoek van researchbureau Qudata. Voor 2010 hebben de panelleden meer verwachting van technische features dan van design. Is er sprake van een 'nieuwe zakelijkheid'?
 
Wellness heeft sterk te lijden onder de huidige crisis. Meer dan de helft van het panel van badkamerondernemers heeft dit jaar de negatieve gevolgen daarvan ervaren. Ook voor komend jaar wordt door hen een verdere omzetdaling van het segment baden en whirlpools verwacht, zo geeft 55 procent van de ondervraagden aan. Het aantal optimisten dat een omzetstijging verwacht daalt tot onder de tien procent.

Design
De crisis en haar invloed op de omzetten in baden en whirlpools lijkt ook gevolgen te hebben op de trends in dat segment. Het panel verwacht een verschuiving van design naar technische features. De aandacht voor design werd jarenlang gekscherend omschreven als: ?desein is fijn?; maar voor het komende jaar lijkt de aanvulling ?maar het moet wel verkoopbaar zijn? in opkomst.
Design scoorde immers sterk in de afgelopen jaren. Bijna de helft van de ondervraagden noemt designaspecten als belangrijkste innovatie. Technische features zoals lichttherapie en jets volgen met 24 procent met grote achterstand op de tweede plaats. Nieuwe materialen, zoals transparante baden nemen een derde plek in. De overige respondenten noemen andere aspecten zoals geruislozer werking van whirlpools en -niet verwonderlijk in een recessiejaar- de veranderde prijs-kwaliteitverhouding. Opvallend is dat geen van de respondenten accessoires als belangrijkste innovaties noemt.

Technische innovaties
In de nabije toekomst komen de aandachtspunten geheel anders te liggen. Technische innovaties worden in 2010 belangrijker dan designaspecten, zo verwacht het STS-Panel. Bijna de helft van de respondenten heeft deze verwachting voor komend jaar. De aandacht voor design daalt van 47 naar 27 procent. Accessoires, zoals neksteun of leesplank, wordt ditmaal wel door 9 procent genoemd als grote kanshebber voor 2010. Daarmee scoort deze ontwikkeling even veel als de nieuwe materialen. Bijna één op de tien ondervraagden heeft nog geen enkele verwachting over innovaties in 2010.

Verschuiving
De sanitairmarkt is geen uitzondering bij de verschuiving van design naar techniek. Qudata deed ook onderzoek naar trends in de keukenmarkt; en daar blijkt dezelfde verschuiving plaats te vinden. De vraag ?wat zijn volgens u de belangrijkste innovaties op gebied van keukenapparatuur in de afgelopen jaren?? werd door 20 procent beantwoord met ?design?. De vraag naar verwachte innovaties in 2010 wordt slechts door 9 procent beantwoord met ?design?. Technische aspecten als gebruiksgemak, bijzondere features en energiegebruik blijven als totaliteit op 57 procent staan; de prijs-kwaliteitverhouding verschuift van 12 naar 28 procent. Ook hier vervaagt dus de aandacht voor design. Is er in deze tijd van economische crisis en tegenvallende omzetten sprake van een ?nieuwe zakelijkheid??

(in kaders:)

Is uw omzet van het segment baden en whirlpools in 2009 gegroeid of gedaald?
? gedaald 55 %
? gegroeid 18 %
? gelijk gebleven 27 %

Verwacht u voor 2010 een stijging of daling van uw omzet van het segment baden en whirlpools?
? een daling 55 %
? een stijging 9 %
? gelijk blijvend 36 %
(STS/Qudata, oktober 2009)


Wat zijn volgens u de belangrijkste innovaties binnen het segment baden en whirlpools in de afgelopen jaren?

? design 47 %
? technische features 24 %
? nieuwe materialen 12 %
? accessoires 0 %
? anders 17 %

Welke innovaties zullen, naar uw verwachting, in 2010 belangrijk zijn?

? technische features 46 %
? design 27 %
? nieuwe materialen 9 %
? accessoires 9 %
? weet niet 9%
(STS/Qudata, oktober 2009)


Belangrijke innovaties keukenapparatuur in de afgelopen jaren?
(ter vergelijking met de badkamertrends)

? design 20 %
? technische aspecten 57 %
? prijs-kwaliteitverhouding 12 %
? overig 11 %

Belangrijke innovaties keukenapparatuur voor 2010?
(ter vergelijking met de badkamertrends)

? design 9 %
? technische aspecten 57 %
? prijs-kwaliteitverhouding 28 %
? overig 6 %
(Qudata, oktober 2009)



Is er volgens u een merkbeleving bij baden en whirlpools?

? ja 18 %
? nee 82 %
(STS/Qudata, oktober 2009)
 
 
◀ Terug Delen
 
KlusPro | 2010 - januari |
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken