'Showroom moet als een modezaak zijn'
 
HSK continu bezig met vernieuwen assortiment
De Duitse sanitairproducent HSK is voorloper op gebied van innovatie. Een goed voorbeeld daarvan is de door het bedrijf ontwikkelde en inmiddels befaamde Walk In-douche. De consument wil namelijk telkens wat nieuws, stelt André Joosten, salesmanager Nederland van HSK. Maar ook hecht diezelfde consument, zeker in deze crisistijd, aan kwaliteit en betaalbaarheid. HSK speelt op al deze elementen in en heeft mede daardoor een stevige marktpositie.
 
Met bijna 35 jaar werkervaring in de ?sanitair? is André Joosten ?gepokt en gemazeld?. Hij weet hoe belangrijk het is om innovatief te zijn en in te spelen op de vraag van de consument. Dat doet HSK volgens Joosten als geen ander. ?Er is de afgelopen jaren veel veranderd in de branche. De consument let veel meer op design en koopt bij voorkeur iets wat trendy is. Het is dus belangrijk dat je nieuwe producten blijft ontwikkelen. Daar zijn wij bij HSK altijd volop mee bezig.?

Hogere douchewanden
Ons land is trendsettend, weet Joosten. Nederland was volgens hem één van de eerste landen die overging van kunststof naar glazen douchewanden. Ook de rechte vormen in de badkamer zijn vanuit Nederland overgewaaid naar de rest van Europa. En meer recent heeft HSK, naar aanleiding van signalen vanuit de Nederlandse markt, glazen douchewanden van 2,20 meter ontwikkeld, speciaal voor de regendouche. Deze nieuwe serie, Lavida genaamd, werd dit voorjaar geïntroduceerd.
André Joosten: ?Een regendouche moet niet dicht boven je hoofd hangen, maar juist wat hoger, dan komt ?ie het best tot z?n recht. Aangezien Nederlanders relatief lang zijn, kwam er vanuit onze markt vraag naar hogere douchewanden. De productie van zo?n extra hoge wand vraagt een behoorlijk logistieke omslag, maar we hebben dat gedaan en het is een succes.?

Warmte
André Joosten praat met enthousiasme over HSK. Hij noemt het een familiebedrijf zonder poespas, waar de warmte nog altijd vanaf straalt. De interne lijnen zijn kort, beslissingen kunnen snel worden genomen. De interne productontwikkelaars houden de ontwikkelingen in de markt en de wensen van de consument goed in de gaten. De extra hoge douchewanden zijn daarvan een resultaat, maar bijvoorbeeld ook de nieuwe Softcube-serie met z?n rechthoekige vormen en ronde hoeken. Producten in deze serie variëren van handgrepen tot spiegelkasten en douchepanelen. HSK heeft de Softcube afgelopen voorjaar in het assortiment opgenomen. Basis voor dit idee: de hippe iPod of iPhone.
HSK is ook succesvol met z?n grote assortiment inloopdouches, zoals de Walk In-douchezone. Maar ook deze goedlopende producten blijft het bedrijf doorontwikkelen. Zo is de Walk In tegenwoordig ook verkrijgbaar als gesloten versie met glazen deur. Hierdoor wordt het tochteffect tegengegaan. Meestal worden in deze douches glaswanden van 8 mm dikte gebruikt. Joosten: ?Dat is strakker dan 6 millimeter, het geeft minder mee. Dat spreekt de klant aan. Er zijn inmiddels ook glaswanden van 10 millimeter verkrijgbaar, maar kwaliteitsverschil is er nauwelijks en bij de montage zijn die wanden amper meer te tillen.?

Producent
HSK produceert z?n glaswanden sinds enkele jaren overigens zelf. Het bedrijf heeft daarvoor een speciale glasverwerkingsmachines aangeschaft. Een aanzienlijke investering, die zijn waarde bewijst doordat er zeer snel geproduceerd kan worden. Nieuw is ook het bijbehorende, door HSK ontwikkelde computerprogramma X-PRO-1000. Monteurs komen bij de klant inmeten, ze zenden de gegevens naar het computersysteem in de fabriek, daar wordt direct een tekening gemaakt en die wordt binnen enkele minuten weer naar de monteur ter plekke gestuurd. Deze meet alles nogmaals nauwkeurig na en dan kan de productie van de glaswand direct in gang worden gezet. Het is snel, efficiënt en daardoor kostenbesparend. En ook dat kostenaspect is voor de consument belangrijk, weet André Joosten.
?De moderne consument kijkt ook nadrukkelijk naar kwaliteit en prijs. Zeker in deze tijd van crisis. Het hoeft niet goedkoop te zijn, maar wel redelijkerwijs betaalbaar. HSK kan daar goed in mee, omdat wij onze prijzen de laatste jaren niet hebben verhoogd. Dat is onder meer mogelijk doordat wij intern steeds efficiënter werken, de inkoop waar mogelijk bundelen en onze kosten zeer goed in de gaten houden.?

Belangrijk
Al deze ontwikkelingen, zowel op gebied van innovatie als kosten, zijn belangrijk voor HSK. De producten van HSK liggen namelijk niet bij iedere vakhandel. ?Wij doen niet mee aan prijsstunten, dus onze producten liggen ook niet overal. Doordat HSK niet overal verkrijgbaar is, is het belangrijk dat wij veel doen aan productverbetering en vernieuwing van ons assortiment. Zodoende generen wij een goede omzet. Daarbij geven wij tien jaar garantie op douchewanden en een nalever-garantie voor onderdelen van twintig jaar. Ook dat zorgt voor het vertrouwen van de consument.?
Het assortiment van HSK groeit overigens nog steeds. Het bedrijf levert inmiddels vrijwel alles op douchegebied. Twee jaar geleden heeft het bedrijf bijvoorbeeld nog een complete serie kranen in het assortiment opgenomen. Ook op het gebied van extra hulpmiddelen, bijvoorbeeld voor mensen met een beperking, worden producten ontwikkeld.
?Het mag duidelijk zijn dat HSK blijft investeren in nieuwe producten. Zeker ook in deze tijd. Laat de buitenwereld zien dat je actief bent. Dat is enorm belangrijk.?

 
 
◀ Terug Delen
 
KlusPro | 2010 - januari |
Categorie: Douches(cabines)
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken