'Wellness moet vooral nú onder de aandacht gebracht worden'
 
Marcel Mol, commercieel manager Cleopatra:
Cleopatra heeft als Nederlandse producent van luxe wellness-producten in de afgelopen jaren niet alleen in Nederland, maar ook in andere landen, een grote naam verworven op het gebied van baden, whirlpools en stoom/douchecabines. Toch vindt commercieel manager Marcel Mol dat het fenomeen 'wellness' door de dealers nog meer onder de aandacht van hun klanten gebracht moet worden. Met hem hebben we een zeer ontspannen gesprek over Cleopatra en? what else, wellness.
 
Wellness is volgens Cleopatra?s commercieel manager Marcel Mol een product dat misschien meer vérkocht wordt dan gékocht. Het gaat volgens hem om een vertaalslag. Als de consument een adviseur tegenover zich heeft die enthousiast is over stoom en wellness, dan gaat de consument daarin mee.
?En natuurlijk zijn er mensen die zeggen er geen budget voor te hebben, maar als jij er niet over praat zul je nooit een stoomcabine verkopen?, is de boodschap die Mol aan de dealers geeft.

Recessie
De wellness-marktheeft volgens Mol zeker last van de recessie. ?Duurzame consumentengoederen worden minder gekocht, want de aanschaf wordt uitgesteld. Dat geldt zowel voor luxe sanitair als ook voor bijvoorbeeld dure keukens en meubels. Je ziet het in alle segmenten van de industrie terug. Dus ook wij moeten harder knokken voor een order en moeten de consument nog beter adviseren. Dat betekent dat je in een verkoopgesprek je eigen enthousiasme moet overbrengen. Dat is het toverwoord, denk ik.?
Mol stelt tevens dat wellness nog steeds een absolute trend is. ?Je kunt geen blad openslaan of je leest over wellness-centra die als paddestoelen de grond uitschieten. Nou, die wellness-trend willen we als Cleopatra vertalen naar wellness thuis. Wellness moet vooral nú onder de aandacht gebracht worden. We hebben hier in Westknollendam de showroom aangepast en een Wellness experience center ingericht dat helemaal up-to-date is. We willen de consument daarmee laten ervaren hoe ontspannen en comfortabel onze producten zijn.?

Wat is wellness
?Grote vraag is wat men in het algemeen onder wellness verstaat. Wellness thuis is voor mij veel meer een luxe cabine waarin je comfortabel kunt douchen en stomen. En dan vertaal ik comfortabel in thuis ontspannen; en juist die vertaling biedt ontzettend veel kansen. Neem nou de ?Wellspring-cabine?. Daarin kun je luxe douchen en comfortabel stomen. Kortom, het beste van twee werelden: je hebt een douche, stoomcabine met comfortabele acryl zitjes en de mogelijkheid om wanden te betegelen.
Wellness is ook een beleving. Op het moment dat mensen bij ons informatie aanvragen, bieden wij ze ook de gelegenheid gebruik te maken van ons Wellness experience center. Overigens vind ik dat elke verkoper en installateur hier minstens een keer geweest moet zijn om de producten uit te proberen. Want hoe kun je een Mercedes verkopen als je er zelf niet in gereden hebt. Nou dat geldt hier dus ook.?

Stoom
Cleopatra is een typisch Nederlandse onderneming en een toonaangevende speler op het gebied van wellness. ?We ontwikkelen onze eigen producten en zijn de stoomexpert en marktleider in Nederland. Ik merk dat de usp?s van onze Cleopatra-producten erg belangrijk zijn: luxe, ergonomische en diepe, comfortabele baden. En daarnaast natuurlijk stoom. En dat is waar we het mee moeten en kunnen doen.?
Met name stoombaden en -docuches zijn de laatste jaren sterk in opkomst, maar hoe groot is die markt eigenlijk? Ik denk richting tien à vijftienduizend en dat is al een heel mooi getal. En ik zeg het nog maar eens een keer: het bekend maken van de stoommarkt is een van de taken waar we voor staan. Cleopatra is helaas niet in staat dure tv-commercials te maken, maar we kunnen in ieder geval via de dealers en de installateurs de consument goed bereiken. Voor mij is het interessant dat op het moment dat een consument bij de dealer binnenkomt, hij geconfronteerd wordt met Cleopatra en dat er dan een verkoper tegenover hem zit die weet waarover hij praat. Die moet binnen drie à vier vragen kunnen uitvissen of die klant geïnteresseerd is in stoom of een whirlpool. En zolang die verkoper dat doet, zul je zien dat de omzet gaat stijgen.?

Trots
Mol is beretrots op de nieuwe WellPool-lijn met geïntegreerde Hansgrohe-badrandcombinatie en LED kleurlicht. ?Dat is een mooi product dat ook inspeelt op de behoefte van de consument en de dealer. De badrandcombinatie is voorgemonteerd op de badrand, zodat hij deze alleen maar hoeft aan te sluiten en klaar is de combinatie. Daarnaast is het zo dat wij momenteel heel erg druk zijn met de nieuwe wellness-ontwikkeling waarover ik zojuist sprak. Als ik de marktontwikkeling zie op het gebied van stoom, dan weet ik zeker dat we daar een slag mee gaan slaan.
Met afstand zijn we natuurlijk het meest trots op onze kwaliteit. Als wij een stoomcabine of een whirlpool verkopen, leveren we een kwaliteitsproduct. Daarnaast vinden we nog steeds onze Wellspring-cabine het beste van twee werelden. Een betegelde wand, acryl zitjes, comfortabel douchen en stomen. Het is een product dat heel veel mensen aanspreekt en je kunt de cabine naar eigen smaak inrichten.
En voor de rest gaan we onze WellPool-serie in begin dit jaar uitbreiden met nieuwe modellen (190 x 80 cm in Soft en Square uitvoering). We werken daarvoor samen met de Nederlandse ontwerper Robert Bronwasser. Dus we gaan zeker door met investeren in het (thuis-)wellness gevoel. Aan Cleopatra zal het niet liggen en als de economie en de markt weer wat aantrekt, dan zijn we er klaar voor. De mensen blijven behoefte hebben aan ontspanning.?
 
 
◀ Terug Delen
 
KlusPro | 2010 - januari |
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Vertaal via Google