Internet grootste concurrent installateur bij oriëntatie cv-ketels
 
42 procent van de consumenten oriënteert zich via internet voor de aanschaf van een nieuwe verwarmingsketel. Dat blijkt uit een onderzoek van Vaillant waarin ruim tweehonderd mensen ondervraagd zijn over hun consumentengedrag met betrekking tot verwarmingsketels.
 
Het internet blijkt voor consumenten tijdens de start van het oriëntatieproces de belangrijkste externe bron om informatie op te doen over ketels. Uit het onderzoek blijkt daarnaast wel dat de installateur in het gehele aankoopproces de grootste rol heeft.

Kennis
Consumenten hebben over het algemeen weinig kennis van verwarmingsketels en hetgeen daarbij komt kijken. De stappen die men in het oriëntatieproces doorloopt zijn achtereenvolgens het internet, familie/vrienden en de installateur. Op het internet blijken voornamelijk sites van fabrikanten en vergelijkingssites populair. Op deze laatste websites vindt men vooral informatie over de mogelijke adviesprijzen voor ketels.

Oriëntatieproces
Vaillant heeft dit onderzoek geïnitieerd om de recente ontwikkelingen bij consumenten en installateurs op gebied van de oriëntatie en aanschaf van een verwarmingsketel inzichtelijk te maken en hier op in te kunnen spelen. Ondanks het feit dat in het oriëntatieproces van een nieuwe ketel de consument zich het eerst tot het internet richt, blijkt echter wel dat de consument bij de uiteindelijke aanschaf van de ketel nog steeds de meeste waarde hecht aan het advies en de mening van de installateur.

?De toegevoegde waarde van de installateur ligt vooral in het verstrekken van informatie en adviseren op gebied van de ketel en installatie?, vertelt Paul de Bruin, marketing directeur van Vaillant. ?Uit het onderzoek blijkt dat het internet een belangrijke bron is en dus is het ook voor de installateur essentieel dat hij actief online aanwezig is.
 
 
◀ Terug Delen
 
KlusPro | 2009 - november |
 
Gerelateerde bedrijven
Vertaal via Google