Tuinbranche blijft overeind in crisis
 
De tuinbranche doorstaat de economische crisis goed. Het eerste halfjaar van 2009 werd -inclusief groot onderhoud- een omzet behaald van 2,2 miljard euro. Aan dat onderhoud werd 584 miljoen euro uitgegeven. Daarmee is de situatie in de markt stabiel in vergelijking met de eerste zes maanden van 2008, toen de consument eveneens ruim 1,6 miljard voor zijn tuin uitgaf. Dat blijkt uit onderzoek van GfK in Dongen in opdracht van het Productschap Tuinbouw, Tuinbranche Nederland en Plant Publiciteit Holland.
 
De consument weet dus, in weerwil van de economische neergang, tuincentra en andere verkooppunten van tuinartikelen goed te vinden. Dat stemt overeen met de uitkomsten van een onderzoek begin dit jaar, toen de tuinliefhebbers al te kennen gaven niet te willen besparen op de uitgaven rondom het huis. Ruim 68 procent van alle huishoudens kocht in de periode januari-juni tuinartikelen. Ruim 35 procent van de huishoudens deed in die maanden aankopen bij een tuincentrum.

Tuinmeubelen
Het meeste geeft de consument nog altijd uit aan tuinmeubelen. De omzet daarvan kwam in het eerste halfjaar uit op 286 miljoen euro. Dat is een lichte neergang van 2 procent vergeleken met dezelfde periode van 2008. Voor tuingereedschap werd 52 miljoen bij de kassa?s achtergelaten (+11 procent) en voor barbecue(artikelen) werd 36 miljoen euro betaald, een groei van 10 procent.
Ook de dierbenodigdheden vormden een groeiende categorie. Met een omzetstijging van 4 procent werd 308 miljoen euro aan de verzorging van huisdieren gespendeerd.

Recreëren
Volgens de branche hielp het mooie weer een stevig handje mee aan de positief stemmende ontwikkeling in het eerste halfjaar. De consument verblijft graag in de tuin om daar te recreëren. Tuinplanten kenden in de tuincentra een groei van 3 procent voor wat betreft de meerjarigen en 6 procent voor de éénjarigen. Dit sluit aan bij de trend dat de consument bewuster is van de natuur om hem heen.
Minder tevredenheid in de eerste zes maanden kende de branche op het gebied van artikelen als potten, vazen en schalen, alsmede bollen en zaden, en tuinverlichting. Hieraan werd in totaal 15 procent minder uitgegeven, zo wees het onderzoek van GfK uit.

Onderzoeksbureau GfK meet het aankoopgedrag van de Nederlandse consument sinds 2003 in opdracht van Tuinbranche Nederland, Productschap Tuinbouw en Plant Publiciteit Holland. Ruim 10.000 consumenten vullen daartoe gedurende langere tijd een lijst in op internet.
 
 
◀ Terug Delen
 
KWM• Karwei Management | 2009 - december | Pagina(s) 7
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken