'De recessie biedt nieuwe kansen'
 
Ambiance Zonwering Westland blij met titel Zonvakker van het Jaar 2009
Hij reisde vorige maand naar Arnhem met de verwachting dat zijn bedrijf waarschijnlijk de tweede prijs in de wacht zou slepen tijdens de verkiezing Zonvakker van het Jaar 2009. Het werd méér dan waar Raymond Sneek op had durven hopen. Ambiance Zonwering Westland liet de twee andere genomineerde bedrijven achter zich en legde beslag op de hoofdprijs. 'En daar zijn we natuurlijk enorm trots op', zo luidde zijn eerste reactie.
 
Raymond Sneek nam een groot deel van zijn medewerkers mee naar Burgers Zoo, waar de verkiezing zijn ontknoping vond. Tot blijdschap van iedereen eindigde Ambiance Zonwering Westland aan het eind van de dag op het hoogste podium. ?Ik ben al eens eerder tweede geworden en ik ging er vanuit dat we het zeker niet minder zijn gaan doen. Dus we gingen uit van zilver. Ik heb er de dagen daarvoor nooit bij stilgestaan dat we op de eerste plaats zouden kunnen eindigen. Al kreeg ik wel steeds meer het gevoel dat we het toch wel goed voor elkaar hebben. Dus al naar gelang de dag verstreek, dacht ik: ?waarom ook niet!??

Redenen
Sneek kan diverse redenen aandragen waarom hij denkt dat zijn bedrijf gewonnen heeft. ?We leveren al dertig jaar topproducten. Ook de verwerking gebeurt heel vakkundig. Of het nu om verkopen, installeren of onderhouden gaat. Hierdoor is de levensduur van onze producten langer dan twintig jaar. Dat merken we aan klanten die weer terug komen. We bieden de klant een prima combinatie van prijs, kwaliteit en zekerheid. Dit wordt weer aangevuld met een stuk vakkennis bij de mensen die hier werken. Daar investeren we nadrukkelijk in.?
Sneek had aan de andere kant ook redenen om te vermoeden waarom hij het juist niet zou worden. ?De inrichting van ons pand ziet er nog niet perfect uit. Toen we genomineerd werden voor Zonvakker van het Jaar, bekroop me ook het gevoel dat dit eigenlijk twee jaar later had moeten gebeuren. Onze showroom is er tien jaar geleden neergezet. We zijn al die jaren voor Ambiance aan het testen geweest om er achter te komen hoe je met de inrichting om moet gaan, hoe je je product verkoopt, etc. Er zijn allemaal proefjes gedaan en eindelijk zijn we daar nu nog steeds mee bezig. Ik verwacht dat de ?proefperiode? binnen twee jaar is afgelopen en dat we dan een veel beter ingerichte showroom hebben. Met die wetenschap dacht ik dus dat het nu te vroeg kwam. Maar goed, op andere onderdelen scoren we erg goed. Dus we zijn echt wel blij dat de titel toch naar Vlaardingen is gekomen.?

Gestructureerd
De jury complimenteerde Ambiance Zonwering Westland met de gestructureerde wijze waarop het bedrijf in elkaar steekt. ?Wij doen veel verschillende dingen??, zegt Sneek. ?Wàt we oppakken, wordt aan alle kanten nauwkeurig bekeken en onderzocht. Soms concluderen we dat iets niet haalbaar is en dan voeren we dat idee af. Zien we er wel toekomst in, dan wordt het goed doortimmerd in de markt gezet. Een voorbeeld? Wij hadden een landelijke klant, die we slecht konden bedienen in uithoeken van het land zoals Groningen. Ik zag hier een kans in om het Ambiance-netwerk te gebruiken voor landelijke accounts. De klant wil één aanspreekpunt en één factuur. Dat is gelukt door het initiatief te nemen om bij Ambiance een afdeling landelijke accounts op te richten. Dit werkt prima. Een ander idee dat wij hebben ondersteund, is de introductie van de audit in Romazo-verband om de branche een kwaliteitswaarborg mee te geven. Ik vond dat er naast een basis-audit ook een ster-audit boven zou moeten komen om bedrijven de kans te geven zich op een hoger niveau te kunnen onderscheiden en anderen een doel te geven daar naar toe te werken. Ik denk dat deze ontwikkeling goed is om een verdere kwaliteitsslag te maken. Het is ook een belangrijk middel om als branche serieus genomen te worden en het product zonwering goed neer te zetten. We hebben er allemaal belang bij dat het kwaliteitsniveau branchebreed omhoog gaat. Binnen Romazo is die kwaliteitsgedachte aanwezig. En omdat een deelnemer van Ambiance verplicht lid is van de Romazo wordt het nu breed opgepakt.?

Overlegstructuur
De jury van Zonvakker van het Jaar was te spreken over de gestructureerdheid waarmee Ambiance Zonwering Westland de medewerkers betrekt in de bedrijfsvoering. ?Van monteurs tot verkopers en directie, al onze 27 medewerkers worden betrokken bij regelmatig overleg. Dat monteurs en planners werkoverleg hebben, vinden wij logisch. Wij betrekken onze mensen bijvoorbeeld bij het implementeren van nieuwe software. Ik zet iemand van de planning, iemand van de boekhouding, iemand van de verkoop, en een monteur bij elkaar. Zij krijgen de opdracht om er samen voor te zorgen dat de software aan het einde van het jaar geïmplementeerd is en dat zij er mee kunnen werken. Dat overleg werkt prima. Overigens zijn wij geen bedrijf dat alleen maar vergadert. Ik heb een broertje dood aan overleg en we mogen geen ambtenarenclub worden. Ik ben zelf ook liever met de klant bezig, maar effectief overleg kan wel nuttig zijn.?
Ambiance Zonwering Westland doet het volgens de jury ook goed op het gebied van automatisering. ?Automatisering speelt een belangrijke rol in het aan elkaar knopen van een stuk kwaliteit en informatie over de klant. Ik vind dat elke medewerker die een klant aan de telefoon krijgt, op het beeldscherm meteen alle informatie moet zien over die klant. Welke facturen staan open, wie is de contactpersoon en waar is de klant op dat moment mee bezig. De medewerker moet daar op kunnen reageren in de trant van ?Ik zie dat u contact heeft met Carlo, ik verbindt u meteen even door?. Dat systeem is nu zo goed als uitgekristalliseerd.?

Recessie
Ambiance Zonwering Westland profileert zich op diverse gebieden. De recessie doet daar niks aan af, zegt Raymond Sneek. Al merkt hij wel dat de branche daardoor verandert. ?Er is meer strijd. In het begin van het jaar bestempelde ik de recessie als een ramp en een enorme bedreiging. Nu vind ik het nog steeds vervelend, maar beschouw ik het als positief dat we op een andere, nog intensere manier naar onze klanten zijn gaan kijken. We luisteren nog beter naar de consument en dat betaalt zich uit. De recessie biedt dus nieuwe kansen. En die proberen we te pakken. Dat lukt aardig. Ik denk dat we aan het eind van het jaar minimaal de omzet van vorig jaar evenaren. Waarschijnlijk schieten we er zelfs nog iets overheen. Daarnaast gaan we de titel Zonvakker van het Jaar de komende maanden uitdragen. De titel geeft ons een duidelijke boost. We hebben de wind in de zeilen. Alle auto?s en het pand worden aangepast. Iedereen mag het weten.?
Richting de toekomst streeft Raymond Sneek er naar om zonwering nadrukkelijk op de kaart te zetten. ?De markt is op dit moment niet zo groot, die kan verder groeien. De jaaromzet bedraagt nu maximaal 600 miljoen euro. Wat zou het mooi zijn als we de markt met z?n allen kunnen duwen naar een omzet van één miljard euro. Dat kan door het product zonwering belangrijker te maken. Dat is iets wat mij niet alleen lukt. Binnen Romazo en binnen grotere geledingen in Europa pakken we dit op. Zelf ben ik met Ambiance Zonwering Westland bezig totale concepten te ontwikkelen om dit doel te bereiken. We hebben bijvoorbeeld een zeilmakerij gekocht om combinaties te ontwikkelen met zonwering. Als ik een terrasoverkapping maak, kan ik vanuit de zeilmakerij spandoeken of een kussen voor op het terras maken. Ik denk dat dit de toekomst is. We ontwikkelen nu nieuwe producten en concepten waar we de komende jaren mee naar buiten zullen komen. We willen vernieuwend zijn. Daarnaast gaan we mee in het duurzaamheidsverhaal. Mijn medewerkers van de projectenafdeling moeten straks een totale gebouwscan kunnen doen. Dat ze de klant een advies kunnen geven zoals: ?als u dat soort zonwering toepast, met die bepaalde G-waarde, dan kunt u zoveel bezuinigen op energie, zodat u de zonwering in zoveel jaar terug hebt verdiend?. Dat vind ik belangrijk.?
 
 
◀ Terug Delen
 
ZVM• Zonvak Magazine | 2009 - oktober | Pagina(s) 14,15,16,17
Categorie: Zonwering, Evenementen
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Vertaal via Google