Veel kleinschalige bedrijven en een lage organisatiegraad
 
ZVM BrancheBarometer Structuuronderzoek
De zonweringbranche wordt gekenmerkt door veel kleinschalige bedrijven en een lage organisatiegraad. Binnen de totale wonenbranche is het bovendien een vreemde eend in de bijt doordat deze sector juist in de zomermaanden goede omzetten draait, terwijl de andere branches in het voorjaar of zomer duidelijk minder omzet genereren. De branche voelde echter ook de gevolgen van de recessie.
 
In 2006 kwam de omzet voor de zonweringbranche uit op circa 500 miljoen euro. In dat jaar steeg de omzet met 10 procent ten opzichte van 2005. In de periode van 2002 tot en met 2005 was de omzet al gestegen met 15 procent. En ook voor 2007 was de branche optimistisch gestemd: men verwachtte een omzetplus van 12 procent, aldus het HBA (Hoofdbedrijfschap Ambachten) dat in opdracht van brancheorganisatie Romazo de zonweringbranche in 2008 onder de loep nam.
Uit het marketingrapport Zonwering- en Rolluikenbranche (2008) van Van Es Marketing Services bleek het optimisme over de omzetontwikkeling in 2007 terecht: 47 procent van ondervraagde zonweringondernemers realiseerde in dat een omzetstijging van meer dan 10 procent, 27 procent tot 10 procent (totaal 74 procent). Deze cijfers waren beter dan de omzetscores uit 2003 en 2005 waarbij respectievelijk 70 en 53 procent van de respondenten een omzetgroei wisten te realiseren. Voor 2008 was men beduidend negatiever gestemd. 17 procent verwachtte een omzetgroei van 17 procent, 21 procent een plus tot 10 procent. Een forse verslechtering in vergelijking met de verwachtingen die de zonweringondernemers in 2006 uitspraken: wederom 17 procent verwachtte een omzetgroei van meer dan 10 procent, maar 53 procent ging uit van een stijging tot 10 procent.

Recessie
Uit de ZVM-Barometers, een panelonderzoek in opdracht van Zonvak Magazine en haar researchebureau Qudata, blijkt eveneens dat de zonweringondernemers in de tweede helft van 2007 al negatiever gestemd waren, zowel als het gaat om de branche als ook om de eigen omzetontwikkeling. Er vond wel een opleving plaats in de zomer van 2008, ondanks het relatieve slechte weer, maar de barometers kelderden in het najaar van 2008. Bevond de BrancheBarometer zich in juli 2008 nog ver boven de 50 punten, in november was deze gedaald tot onder de 40 punten. Dat betekent dat er meer pessimisten waren dan optimisten.
Opvallend is overigens wel dat men over de ontwikkeling van de eigen onderneming toen behoorlijk positief was. Dit wordt wellicht verklaard door het feit dat veel zonweringondernemingen actief zijn in de projectmarkt en de orderportefeuilles nog redelijk gevuld waren. Daarnaast heeft de zonweringbranche ook in de renovatiemarkt een sterke positie.
Een tweede opvallende ontwikkeling is bovendien, dat de zonweringbranche de enige branche is binnen het scala van Qudata BrancheBarometers, die in 2009 weer een stijgende lijn vertoonde. Terwijl de barometers van de keukenmarkt en de badkamermarkt bijvoorbeeld onder de 50 punten raakten, klom de BrancheBarometer van de zonweringbranche weer naar standen tussen 50 en 60 punten.

Organisatiegraad
De organisatiegraad in de zonweringbranche is gering: slechts 7 procent maakt onderdeel uit van een winkelformule of keten (bron Van Es). Opvallend laag percentage omdat de sector voor een groot deel bestaat uit kleinschalige bedrijven (gemiddeld vvo is 218 vierkante meter) die juist ondersteuning in de vorm van een retailorganisatie goed kunnen gebruiken. Grootste retailorganisatie in de markt, Ambiance, is de laatste jaren ook nauwelijks gegroeid. Franchise-organisatie A5 Deco weet wel geleidelijk te groeien en heeft nu acht vestigingen. De branche telt in het totaal circa 1.020 ondernemingen (HBA 2008).
 
 
◀ Terug Delen
 
Zonvak Adresgids | 2009 - september |
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Vertaal via Google