Klussenbranche genoodzaakt te professionaliseren
 
Aan explosieve groei zzp'ers lijkt einde te komen
Aan de explosieve groei van zzp-ers in de klussenbranche lijkt een einde te komen en een succesvol klussenbedrijf vereist allround ondernemerschap. Dit blijkt uit het Marketingrapport Klussenbranche 2009 van Van Es Marketing Services. Het rapport geeft een onafhankelijk, actueel en compleet overzicht van marktontwikkelingen in de klussenbranche.
 
Het groeiend optimisme met betrekking tot de verwachte omzetontwikkeling in de klussenbranche van de voorgaande jaren is grotendeels verdwenen. 30 Procent van de klussenbedrijven voorziet een omzetdaling in 2009 ten opzichte van 2008. In vergelijking met andere sectoren binnen de bouwnijverheid zijn de cijfers wel positief te noemen en verwacht 41 procent van de klussenbedrijven een omzetstijging. Van de gespecialiseerde klussenbedrijven verwacht slechts 17 procent een omzetstijging, tegenover 45 procent van de allround klussenbedrijven. De allround klussenbedrijven hebben het minste last van de recessie en in sommige gevallen kan men zelfs profiteren van de huidige economische situatie.

Klantvriendelijk?
De stagnatie van de nieuwbouw en de huizenmarkt veroorzaakt een groeiende vraag naar onderhoud en renovatie. Daarnaast zit duurzaam bouwen in de lift, waarbij de nadruk ligt op energiezuinig en milieubewust bouwen. De huidige recessie heeft twee gezichten voor de klussenbranche. 31 procent van de ondervraagden verwacht als gevolg van de crisis een afname van het aantal nieuwe klanten, terwijl 36 procent van de klussers juist voorziet meer nieuwe klanten te trekken. Klanten zijn kritischer, laten zich beter informeren over mogelijkheden en kosten, gaan niet direct in zee met de eerste de beste klusser en vragen meerdere offertes aan. Klantvriendelijkheid en ondernemersgeest worden voor de klussenbedrijven belangrijker. Er zal in toenemende mate worden geconcurreerd en de marge zal daardoor onder druk komen te staan. De klusser redt het niet meer alleen als vakman, maar zal meer en meer een allround ondernemer moeten zijn en zich moeten onderscheiden op het gebied van kwaliteit, service en klantvriendelijkheid.
Aan het onderzoek onder klussenbedrijven hebben 200 ondernemingen deelgenomen. Het onderzoek is middels een online enquête uitgevoerd in de maand juni 2009. In het marketingrapport worden veel onderzoeksresultaten vergeleken met de resultaten van de onderzoeken onder klussenbedrijven uit 2002, 2005 en 2007.
 
 
◀ Terug Delen
 
KlusPro | 2009 - augustus |
 
Gerelateerde bedrijven
Vertaal via Google