Omzet woonsector daalt eerst kwartaal 3,8 procent
 
Woonzakenmonitor Van Es Marketing Services:
De gemiddelde woondetaillist heeft de omzet in het eerste kwartaal van 2009 met 3,8 procent zien afnemen ten opzichte van het eerste kwartaal van 2008. Alleen verlichtingszaken en tuincentra noteerden een omzetstijging in het eerste kwartaal. Dit blijkt uit Woonzakenmonitor I/2009 van Van Es Marketing Services.
 
De helft van de woonzaken werd met een omzetdaling geconfronteerd. 19 procent van de detaillisten behaalde eenzelfde omzetniveau als een jaar eerder en 31 procent boekte een omzetstijging.
Van de verschillende typen woonzaken hebben alleen verlichtingszaken en tuincentra een omzetstijging gerealiseerd in het eerste kwartaal. De sterkste dalers zijn de keukenspeciaalzaken (-11,5 procent) en de slaapspeciaalzaken (-5,8 procent).

Locatie & segment
Tussen de omzetmutatie en de locatie van de woonwinkel bestaat een sterk verband. Woondetaillisten op grootschalige concentraties, zoals woonboulevards, hebben het eerste kwartaal bijzonder slecht gepresteerd en noteerden een omzetdaling van 9,3 procent. De winkels in stadscentra hebben het relatief goed gedaan met een daling van 1,0 procent.
Ten tijde van economische tegenwind worden de woondetaillisten die zich in het hoge prijssegment begeven, het zwaarst getroffen. Het hoge woonsegment noteerde een daling van 6,4 procent. Het middensegment lag ongeveer op het gemiddelde qua omzetmutatie. Het lage prijssegment profiteerde vooralsnog van de situatie en boekte een omzetstijging van 4,4 procent.

Stijgers
Ondanks de dalende omzet in de woonbranche zijn er enkele productgroepen die in het eerste kwartaal een omzetstijging konden melden. De omzet van doe-het-zelfproducten en tuinartikelen steeg met ruim 2 procent. Ook de productgroepen sanitair/tegels/badkamers, wandbekleding, woondecoratieartikelen en verlichtingsartikelen noteerden een plus. De sterkste omzetdaling vond plaats in de productgroepen keukens/keukenapparatuur, bedden en/of bedtextiel en textiele vloerbedekking.
Ondanks een lichte omzetdaling in het eerste kwartaal van 2009 in de productgroep raambekleding, ziet één op de vijf woondetaillisten de beste groeimogelijkheden in deze productgroep. Onder doe-het-zelfzaken, woninginrichters en woningtextielzaken wordt raambekleding het vaakst genoemd als productgroep met de beste groeimogelijkheden.
 
 
◀ Terug Delen
 
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Vertaal via Google