'Met horren zitten we nog steeds in een groeimarkt'
 
Jubilerende Hamstra ziet vooral kansen in projectmarkt
Dit voorjaar vierde horrenleverancier Hamstra zijn 100-jarig jubileum in Theater Hotel Figi in Zeist. Voor Zonvak Magazine reden om eens uitgebreid te praten met directeur Berend Thiescheffer. Niet om terug te blikken maar juist met een focus op de toekomst. 'We zitten nog steeds in een groeimarkt', zegt Thiescheffer.
 
Directeur Berend Thiescheffer van Hamstra is van mening dat de markt voor horren de komende jaren alleen maar toeneemt. ?We zitten nog steeds in een groeimarkt?, is zijn stelling. Hij onderbouwt dit gelijk met cijfers. Uit onderzoek in bijvoorbeeld de stad Groningen blijkt dat per huishouden slechts 1,98 euro aan horren wordt besteed. ?Die cijfers kloppen ook wel als je rondrijdt door Nederland en om je heen kijkt. Een heel groot deel van de woningen heeft nog geen horren. En dat terwijl de noodzaak om horren aan te brengen de komende jaren alleen maar gaat toenemen. De gemiddelde temperatuur maar ook de luchtvochtigheid gaat nog steeds omhoog. Met als gevolg dat we in toenemende mate last krijgen van insecten in huis. Tijdens ons jubileumfeest dit voorjaar heeft Willem Takken van de Wageningen Universiteit daar een lezing over gegeven. Hij ging daarbij in op de ziektes die insecten kunnen overbrengen. Hij verwondert zich dat horren nog steeds niet in het bouwbesluit zijn opgenomen", aldus Thiescheffer.

Demo-woning
Hij voegt daar aan toe dat er vanuit Hamstra en de Wageningen Universiteit nog geen gezamenlijke lobby wordt gevoerd om dit ook daadwerkelijk voor elkaar te krijgen. Maar wat niet is, kan komen. Thiescheffer gelooft sterk in het zelf actief benaderen van de projectmarkt. De horrenleverancier is daar dit voorjaar actief mee begonnen. ?In nieuwe wijken proberen we te komen tot demonstratiewoningen. In het meest gunstige geval doe je dat bij de voorzitter van een bewonerscommissie. Zorg dat daar je horren komen te hangen zodat andere bewoners dat ook gaan zien. Wij doen dat in samenwerking met onze dealers waarbij zij het eerste contact leggen. Onze rol heeft vooral een faciliterend karakter. Binnen dit concept worden de demo-horren door ons gratis geleverd, maar ook de communicatie eromheen wordt verzorgd. Gekoppeld aan bijvoorbeeld een huis-aan-huis folder in die desbetreffende wijk?, zo legt Berend Thiescheffer uit.
Het aankleden van een demo-woning doet Hamstra -maar ook haar dealer- het liefst in samenwerking met andere fabrikanten. ?Het mooiste is natuurlijk dat daar ook producten van andere leveranciers worden getoond. Bijvoorbeeld door een een-twee aan te gaan met een buitenzonweringfabrikant die daar de schermen levert.? Hamstra heeft daarvoor nog geen contacten gelegd in de zonweringbranche maar bedrijven die geïnteresseerd zijn mogen contact opnemen met de horrenleverancier uit Almere. ?In de praktijk blijkt gewoon dat zo?n demo-woning werkt. Eerder werd een pilot project gestart in Noord-Holland en dat scoorde erg goed. Die aanvankelijk losse projecten gaan we nu gestructureerd aanpakken.?

Bouwmarkt
Naast de specialist zoals de zonweringspeciaalzaak zijn de producten van Hamstra ook te koop via de bouwmarkt. Volgens Thiescheffer zit daar geen spanningsveld. ?Wij doen dat al vijfentwintig jaar op deze wijze en hanteren een heel strakke scheiding als het gaat om de producten. Wij verkopen een heel andere assortiment via de zonweringspeciaalzaak dan in de bouwmarkt. Omdat wij onze producten overal onder dezelfde naam verkopen, versterkt dat elkaar. In de bouwmarkt gaat het ook veelal om standaardmaten. Hoewel, ook in de bouwmarkt gaan ze de komende tijd steeds meer toe naar maatwerk. Ik geloof alleen niet dat dit een hele snelle vlucht neemt. Klanten gaan niet zo snel zelf meten en monteren. Het advies van de vakhandel blijft altijd van cruciaal belang."

Online bestellen
Tijdens het jubileumfeest werd het al aangekondigd en nu is het ook van start gegaan: Hamstra biedt dealers vanaf de maand mei de mogelijkheid om hun producten online te bestellen. ?De introductie vindt trapsgewijs plaats. We beginnen ermee bij onze Topdealers, dat zijn er zo?n honderd, maar ook andere dealers kunnen straks via internet bestellen. Aan het bestelprogramma zit ook een track & trace-systeem gekoppeld waarmee dealers de voortgang van hun bestelling kunnen volgen. In welke mate dat laatste van belang is, is de vraag. Wij zitten standaard op een levertijd tussen de vijf en tien werkdagen.?
Uit eerder gehouden onderzoek van Zonvak Magazine en haar onderzoeksbureau Qudata blijkt dat de zonweringsmarkt niet vooruitstrevend is als het gaat om digitaal bestellen. Veel gaat nog via de fax. Berend Thiescheffer verwacht een voortschrijdende acceptatie om dit via internet te gaan doen. ?Het grote voordeel van digitaal bestellen is dat je als dealer eigenlijk geen fouten meer kunt maken bij het bestellen. Ik ben ervan verzekerd dat dealers die eenmaal met dit uiterst eenvoudige systeem werken, nooit meer terug willen.?

Japanse plissehor
Als het gaat om de Japanse plissehor heeft Hamstra afscheid genomen van Unilux en werkt het sinds dit seizoen samen met drie grote Europese licentienemers van dit product. ?Naast de toelevering van alle componenten vanuit Japan, gelden voor voor deze drie licentienemers strikte productierichtlijnen, naast kwaliteitsprocedures, afgedwongen door de Japanse licentiegever. Van een vermeend kwaliteitsverschil is dan ook geen enkele sprake?, aldus Thiescheffer. Deze Europese aanpak leidt volgens hem tot een gebundelde kracht bij tal van nieuwe inzichten en verbeteringen. En biedt Hamstra nieuwe mogelijkheden. ?De afkortbare en prijsgunstiger Plisse Hordeur Flair is daarvan een recent voorbeeld. Daarbij is een groot voordeel dat we deze producten nu onder onze eigen naam kunnen aanbieden. De eerste ervaringen bij de dealers zijn goed. Ander voordeel is dat we dit product nu onder andere ook met grijs gaas kunnen leveren. Van belang, omdat we zien dat het zwarte gevouwen gaas zichtbaar sneller verstoft, hetgeen consumenten als uitermate negatief ervaren. Op enige termijn zie ik dan ook het grijze geplisseerde gaas een grote vlucht nemen.?

Nieuw model
Tenslotte roeren we nog even het nieuwe horsysteem aan dat Hamstra volgend jaar gaat introduceren. Voor het ontwerp en de realisatie daarvan beschikt Hamstra over een eigen R&D-afdeling. ?We proberen continu te innoveren. Ik kan helaas nog niets over het nieuwe model zeggen. De concurrentie leest ook mee?, lacht hij.
 
 
◀ Terug Delen
 
ZVM• Zonvak Magazine | 2009 - juni |
Categorie: Gaas en hor
 
Gerelateerde bedrijven
Vertaal via Google