Eerste editie BrancheBarometer Structuuronderzoek
 
Barometers volgen consumentenvertrouwen op de voet
De economische recessie heeft duidelijk zijn weerslag op de doe-het-zelfbranche. De KWM BrancheBarometer volgt voortdurend het consumentenvertrouwen. Dat blijkt uit de eerste editie van het BrancheBarometer Structuuronderzoek, waarin de gegevens van het KWM-Panel worden vergeleken met cijfers van CBW, CBS en CPB.
 
De uitslagen van de barometers worden in het BrancheBarometer Structuuronderzoek vergeleken met respectievelijk het consumentenvertrouwen, de resultaten uit de CBW-omzetenquete en de groei van de Nederlandse economie (BBP). Uit de vergelijking van de standen van de BrancheBarometer (die de stemming in de branche weergeeft) met die van het consumentenvertrouwen blijkt dat de branche in de meeste gevallen vrijwel direct reageert. De dhz-ondernemers merken na een (fikse) daling in het consumentenvertrouwen, dat het aantal winkelbezoeken achterblijft.

Bouw en woningverkoop
In de branche worden de bouwprognoses op de voet gevolgd. De verwachte stagnatie in het aantal te bouwen woningen voor de aankomende jaren stemt veel ondernemers weinig positief. De bouwproductie heeft een directe relatie met de markt. In 2008 draaide de bouwsector een topjaar met de bouw van 82.000 woningen. Vooral in het voorjaar van 2008 vertaalde zich dat in optimisme in de branche.
Uit het onderzoek blijkt dat de ondernemers in de zomer van 2007 en die van 2008 de dip in het consumentenvertrouwen al aan zagen komen met afnemende toekomstverwachtingen.

Het ?BrancheBarometer Structuuronderzoek? is verkrijgbaar voor ? 195,- en kunt u bestellen door het ?Formulier Barometer Structuuronderzoek? op www.karweimanagement.nl of www.qudata.nl in te vullen.
 
 
◀ Terug Delen
 
KWM• Karwei Management | 2009 - april | Pagina(s) 6,7
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken