'Inspelen op de vraag vanuit de luxe renovatiemarkt'
 
Koen De Keyzer van Alke Badmeubelen:
Er vond in de afgelopen jaren een behoorlijke aardverschuiving plaats binnen de badmeubelmarkt. Alke Badmeubelen wist daarbij goed stand te houden. Juist de keuze voor producten voor de luxe renovatiemarkt was daarbij van belang. We ontmoeten directeur Koen De Keyzer op de Batibouw in Brussel.
 
Alke Badmeubelen richt zich voor een groot deel op de luxe renovatiemarkt; en dat is in deze tijd van economische tegenwind een gunstige keuze. De belangrijkste afnemers zijn namelijk sanitairspeciaalzaken. ?En juist hun klanten zijn?, volgens Koen De Keyzer, ?consumenten die hun huis willen renoveren en daarbij bereid zijn te investeren in luxe badmeubelen.? Weliswaar is ook de projectenmarkt een afnemer van Alke Badmeubelen, maar het vormt voor hen geen hoofdmarkt.

Concept
Er vond in de laatste vijf jaar een behoorlijke verschuiving plaats binnen de topleveranciers onder de badmeubelenproducenten naar de Nederlandse markt. Terwijl zo?n vijf jaar geleden vooral Duitse en Belgische merken de Nederlandse markt beleverden, is dit anno 2009 anders. Enkele Nederlandse producenten hebben zich binnen de top vijf genesteld en daarin een behoorlijke positie verworven. De Belgische producent Dekeyzer wist echter met het merk Alke Badmeubelen een stevige positie te behouden.
?Het gaat erom dat je als leverancier kiest voor een goed concept, dat op de juiste wijze is aangepast aan de behoeften vanuit de distributie en de markt?, is de overtuiging van Koen De Keyzer. ?Dat omvat dus niet alleen het juiste product, maar tevens de juiste ondersteuning en service. Wat het product betreft, ging het design in de richting van strak en greeploos, naast de nichevraag naar landelijk en soms zelfs nostalgisch. Dat design evolueert door de jaren heen; het is dus een zaak van voortdurend inspelen op die designontwikkelingen.?
Maar vooral de service is belangrijk geworden. ?Het komt neer op snel en accuraat reageren op vragen vanuit de markt. De sanitairinstallateur is van oudsher een loodgieter/fitter; en het verkopen en plaatsen van een badmeubel vereist meer knowhow dan in het verleden. Deze technici hebben tegenwoordig behoefte aan een goede interne opleiding om hun deskundigheid op peil te houden. Met een goed verkoopconcept kunnen allerlei problemen voor hem voorkomen worden. Maar dan moet je als fabrikant dus wel ondersteuning bieden, via de groothandel naar de sanitairwinkels en de installateurs.?

Reële prijsstelling
Wanneer we kijken naar de badkamermarkt in dit economisch moeilijke jaar 2009, dan verwacht Koen De Keyzer vanzelfsprekend verschuivingen. De omzetten in de sanitairmarkt kunnen wat minder worden; en dat heeft gevolgen voor de bestaande structuren en voor de prijsstellingen. ?Er zit al jarenlang te veel lucht in de marges die de installateurs hanteren. Er zal naar de consument toe een meer reële prijsstelling moeten komen, om je positie te handhaven in deze recessieperiode. Met ons merk Alke willen we een sterke partner zijn voor onze distrubutiepartners, door het aanbieden van sterke concepten, zodat de meerwaarde daarvan aan de consument kan worden overgebracht.?
Datzelfde geldt volgens Koen De Keyzer voor de producten voor de keukenmarkt. ?We hebben naast de productie van Dekeyzer keukens twee eigen winkels in Menen en Sint-Martens-Latem en we openen dit najaar een derde winkel in Roeselare. Daarnaast hebben we een distributie via een dealernetwerk, waaronder een drietal verkooppunten in Nederland. Dit concept omvat eigenlijk dezelfde smaakpatronen als bij onze badmeubelen. Maar de keukenmarkt loopt daar altijd iets op vooruit. Keukens zijn namelijk weliswaar een complex product, maar biedt tevens veel vrijheid voor de interieurarchitect en keukenontwerper. Ook hier willen we deze doelgroep weer graag ondersteunen, want natuurlijk zijn op keukengebied niet alle combinaties mogelijk. We zagen in het keukensegment in de laatste jaren een groei van maar liefst 25 tot 30 procent. Ook bij de keukens zien we dat de vraag vooral -75 procent- komt uit de luxe renovatiemarkt. Die markt is voor ons bedrijf de echte hoofdmarkt.?
 
 
◀ Terug Delen
 
STS• Sanitair & Tegel Specialist | 2009 - april | Pagina(s) 44,45
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Vertaal via Google