'Op deze plek zit geen omzetkans voor Italiaanse keukens'
 
Chris Jongboer koos voor Duits en Nederlands product
Jongboer-Interbouw Keuken & Koken in Renkum heeft gekozen voor twee merken van Duitse en Nederlandse herkomst. Chris Jongboer zag dat er op de gegeven locatie geen omzetkans lag voor een Italiaans merk. 'Bovendien hebben Duitse merken voldoende knowhow op gebied van design ontwikkeld. En technisch lagen zij al voor op Italiaanse merken.'
 
Chris Jongboer uit het Gelderse Renkum heeft, sinds hij -al in 1965- de eerste contacten had met Poggenpohl, alle ins en outs van de keukenbranche leren kennen. Inmiddels heeft hij ruim veertig jaar ervaring in de keukenmarkt en buigt zich via de Geschillencommissie Keukens over allerlei zaken die fout gaan tussen keukendetaillisten en consumenten. ?De problemen liggen voor 60 tot 70 procent op gebied van communicatie?, zo omschrijft hij.
Chris Jongboer biedt momenteel twee merken: het Duitse E+K - ?met als sterk punt de flexibiliteit van een kleinere speler? - en het Nederlandse Studioform-programma van Keller. In het verleden omvatte zijn assortiment ook Italiaanse keukens van Schiffini. ?Daarmee ben ik gestopt, omdat er op deze locatie geen vraag naar Italiaanse keukens was. Wat design betreft was het een prima product. Maar er zat hier voor onze doelgroep geen omzet in.?

Duitse knowhow
Inmiddels hebben volgens Jongboer de Duitse keukenmerken zich voldoende ontwikkeld om een designprogramma aan te kunnen bieden. ?De Duitse merken hebben voldoende knowhow op gebied van design ontwikkeld. En technisch lagen zij al voor op Italiaanse merken. Je zou kunnen stellen, dat daar één van de problemen van Italiaanse keukens ligt. Wanneer je gewend bent aan de perfectie en de mogelijkheden van Duitse producenten, dan is het werken met Italiaanse merken wel eens moeilijk. Ze blijven achter op interieurtechnisch gebied, maatvoering en systemen zoals Blum en Hettich die leveren. Italianen kiezen liever voor hun eigen systemen.?

Geen leveringsproblemen
Op gebied van levering en leveringstermijnen zijn er volgens Jongboer geen problemen. ?Schiffini was leveringstechnisch een prima product. Want transportdiensten zijn snel genoeg. Je kunt een doos wijn binnen een week vanuit Italië naar Nederland krijgen; en dat geldt ook voor elementen van een keuken.?
Toch is er voor bepaalde Italiaanse merken wel degelijk plaats op de Nederlandse markt, benadrukt Jongboer. ?Al vereist dat bij de betrokken ondernemer wel een bepaalde cultuur. Je moet het gevoel hebben: dat kan en wil ik verkopen. Gevoelsmatig denk ik, dat het aandeel van de Italiaanse keukens niet meer dan zo?n één of twee procent is. Dat aandeel bleef de afgelopen paar jaar gelijk; en ik betwijfel of er hoop is op groei van dat aandeel.?

Menselijk aspect
Het succes van een merk hangt ook af van de agent van een merk. Dat geldt volgens Jongboer net zo goed voor een Italiaans merk als voor een Duits product. ?SieMatic werd in Nederland bijvoorbeeld een topmerk door inspanningen door de heer Van der Dussen zelf. Een goede agent is voor een ondernemer een reden om met een bepaald merk zaken te doen. Dat hebben Italiaanse producenten vaak nog niet door. Zij wisselen te vaak van agent en kijken tevens te weinig naar de mentaliteit van een bepaald land. Belangrijk bij agentschappen is het persoonlijke, menselijke aspect. Wanneer een merk van agent verandert, is ook het contact weg.?

Duidelijker structuur
Jongboer ziet dit als een onderdeel van een groter probleem binnen de keukenbranche. ?Er is behoefte aan een duidelijke structuur in de markt, vooral qua inkoopkanalen. Alles beweegt zich nu dwars door elkaar heen. Hopelijk leidt de huidige economische crisis tot een gezonde herstructurering van de keukenmarkt. Ik heb dat gezondwordingsproces in het verleden al eens vaker gezien. Laten we als branche vooral lessen leren uit het recente verleden.?
Maar de kern van succesvol ondernemen ligt wellicht nog meer in het eigen ondernemerschap dan in keuze voor een bepaald merk of product. ?We verkopen hier in Renkum eigenlijk onze zaak en minder op product. Onze klanten komen voor 75 procent hier op recommandatie. We constateren dat veel mensen alleen hier bij ons een offerte vragen en vervolgens niet meer naar andere keukenzaken gaan.?
 
 
◀ Terug Delen
 
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Vertaal via Google
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken