Veel aandacht op R+T voor duurzaamheid en domotica
 
Nieuwe beursgebouw in Stuttgart trekt meer bezoekers
Met 60.000 bezoekers was er op de R+T niets te merken van de kredietcrisis. Het bezoekersaantal in het nieuwe beursgebouw in Stuttgart lag tien procent hoger dan in 2006. Bij de standhouders was er opvallend veel aandacht voor duurzame oplossingen zoals zonwering in combinatie met zonnecellen en doeken met een hogere reflectiewaarde. Verder lijkt de motorisering van binnenzonwering eindelijk door te breken.
 
Dat er op de R+T flink wordt ingespeeld op het thema duurzaamheid is eigenlijk niet zo bijzonder. In de woningbouw maar ook de utiliteit wordt energiebesparing de komende jaren steeds belangrijker. Niet alleen in Nederland maar ook in de rest van Europa. Een van de bedrijven die daar al jarenlang in actief is, is Verosol uit Eibergen. Managing Director Aart Jan Vos: ?Duurzaamheid en energiebesparing zijn eigenlijk al veertig jaar de thema?s waar het bij ons om draait. Alleen hebben we dat vroeger nooit zo uitgedragen. Daar was nog onvoldoende oog voor. Nu is dat anders en zie je op de beurs iedereen inspringen op dit thema. Ik denk dan ook dat alle producten die niet duurzaam zijn op den duur gaan verdwijnen.?
Versol pakt op de R+T uit met de EnviroScreen, een reflecterend en gemetalliseerd screendoek dat zowel voor rolgordijnen als paneelgordijnen geschikt is. Dankzij de hoge reflectiewaarden zorgt het screen voor een aanzienlijke besparing op de kosten voor verwarming en airconditioning. ?EnviroScreen is een groen product waarbij we geen enkele concessie hebben gedaan aan de techniek?, legt Aart Jan Vos uit. ?Het screendoek is ook Greenguard gecertificeerd wat betekent dat het geen milieuschadelijke gassen afgeeft.?
BIj Leo De Maeyer van Helioscreen horen we hetzelfde verhaal. Helioscreen heeft samen met Mermet en Hexcelscreen de handen ineen geslagen door het label Enduris te introduceren. Het gaat om een glasvezelscreen dat de warmte zoveel mogelijk buiten houdt en dus de vraag naar airconditioning vermindert. ?Het scheelt in de energierekening en brengt veel comfort?, legt De Maeyer uit. Bij de productie van Enduris wordt al het afval gerecycled en ook dit nieuwe glasvezeldoek is Greenguard gecertificeerd.

Bewustwording
Eén van de grootste doekenleveranciers van Nederland is Dickson Constant. Naast een nieuw logo dat het merk een frisse look geeft, brengt ook deze fabrikant diverse innovaties die inspelen op het thema duurzaamheid. Maar eerst vertelt Lars Huizenga dat de garantie op acrlyldoeken van vijf naar tien jaar is verhoogd.
Nieuw in het assortiment is de Orchestra Max, de opvolger van de Orchestra 50 TT. De Orchestra Max is het eerste zelfreinigende acryldoek en door de UV-blockers houdt het nog beter de warmte van buiten tegen.
Lars Huizenga: ?De aandacht voor energiebesparing vraagt een omschakeling bij de dealer. De dealer moet adviseur worden. Vroeger werd er veel meer vanuit de techniek verkocht. En een beetje vanuit de emotie. Nu komt daar een derde verkoopargument bij. En dat is dus de energiebesparing. Om die detaillist extra handvatten te geven, geven wij op onze site voor onze official dealers aan hoeveel er met zonwering kan worden bespaard. Dat kunnen ze in de winkel aan de klant laten zien. Verder hebben wij een consumentensite, www.zonweringnodig.com, waarbij de klant zelf kan uitrekenen wat hij met zonwering bespaart.?

Zonnecelfolie
Echt innovatief bij Dickson Constant is de zonwering met flexlibele zonnecellen die samen met Somfy ontwikkeld is. Op de beurs wordt een prototype gepresenteerd. Voor het in de markt zetten van het product zijn de twee fabrikanten nog op zoek naar een zonweringfabrikant. De verwachting is dat het product in 2011 op de markt komt. ?De zonnecelfolie die bovenop de zonwering wordt geplaatst, levert weer energie terug aan het net. Gemiddeld zo?n 400 Watt per dag, te vergelijken met de stroom die een grote koelkast per dag verbruikt. De verwachting is dat er op termijn ook subsidieregelingen voor komen?, aldus Huizenga.
Dat zonnecelfolie binnen enkele jaren gaat concurreren met ?grijze stroom? verwacht ook Ruud Schropp, hoogleraar experimentele natuurkunde aan de Universiteit Utrecht. ?De zonnecellen die op dit moment nog de markt domineren zijn erg duur door de silicium die wordt gebruikt. Bij de zonnecelfolie hoeft veel minder silicium te worden gebruikt waardoor de prijs vele malen goedkoper is. Bovendien kan de folie door zijn buigzaamheid gemakkelijk op daken, gevels, maar ook op zonwering en textiel worden aangebracht? aldus Schropp.

Motorisering
Een ander belangrijk thema op de R+T is de motorisering van de binnenzonwering. Deze lijkt aan het begin van een doorbraak te staan. Tot nu toe is de binnenzonwering nog maar amper geautomatiseerd. Enkele jaren geleden sprak men van een paar procent. Maar dit aandeel is in Nederland in een jaar tijd verdubbeld, aldus Patrick Frankhuizen van Hunter Douglas, de moedermaatschappij van Luxaflex Nederland.
Hunter Douglas presenteert op de R+T een gemakkelijk eigen plugsysteem voor de automatisering van de binnenzonwering die op radiofrequentie werkt. ?We willen het de dealer zo makkelijk mogelijk maken?, zegt Frankhuizen. ?Aangezien meerdere fabrikanten zich hier nu op richten, denk ik dat het nu op gang gaat komen.?
Frankhuizen doelt daarmee onder andere op de Nederlandse fabrikant Coulisse die op de R+T een eigen systeem voor de automatisering van raamdecoratie heeft ontwikkeld. Met de Absolute Control kunnen met één enkele afstandsbediening diverse raamdecoratiesystemen draadloos worden bediend. Somfy komt met de YeSseo zelfs met een compleet nieuw huisautomatiseringssysteem. Het systeem is voorzien van een temperatuursensor die in de zomer bij warmte en in de winter bij kou automatisch zorgt voor het in werking stellen van de zonwering, wat weer een flinke energiebesparing oplevert. Ook het vermelden waard is de rolluikmotor op zonne-energie, eveneens inspelend op het beursthema.

Zipscreen
Tijdens de Polyclose vorig jaar kwam de ene na de andere fabrikant met een eigen zipscreen. Ook op de R+T zijn er diverse introducties op dat gebied. Onder andere van Roma. Opvallend is de maximale grootte van deze zipscreen: zes bij drie meter. Toon van Osta van Roma Benelux: ?Onze zipscreen is voor het oog heel minimaal qua uitvoering maar wel groot, zwaar en stabiel. De kast bovenaan is bij een uitvoering van vier bij drie meter slechts dertien centimeter hoog. En dat is inclusief onderlijst. Ook de zijgeleiders zijn minimaal uitgevoerd maar ook heel zwaar en stevig en voorzien van een kabelkanaal. Verder is het uniek dat de onderlijst van de zipscreen als ie opgerold is, verdwijnt in de kast. Dat heeft niemand.?
Ook Stobag komt met een variatie op de zipscreen. ?De Ventosol is ons antwoord op de zipscreen?, zegt Fred Meulenkamp van de Nederlandse importeur Pover. ?Met de Ventosol gaan we net even een stap verder. Het screen is aan de onderzijde vast te zetten. Het heeft een betere regendichtheid en is verder brandvertragend.?

De Nederlanders
En dan de Nederlanders op de R+T. Om te beginnen groothandel Huits uit Vaassen. Helemaal achterin hal 4 maar verkoopleider Erik-Aland Doornebal en directeur Erik Budding hebben geen reden tot klagen. ?Er is met name veel interesse vanuit het buitenland voor onze zipscreen. Vanuit Scandinavië maar ook vanuit de Verenigde Staten en Australië. Verder is onze Boom natuurlijk een echte eye-catcher. Toen we begin van deze week aan het opbouwen waren dachten we nog: ?Wat doen we hier helemaal achterin hal 4?? Maar over de belangstelling hebben we niet te klachten. Wat ons betreft staan we hier over drie jaar weer.?

Vernevelsysteem
Ook bij Verano hebben ze in eerste instantie twijfels over de locatie, maar dan in hal 3. Evenals Huits is het de eerste keer dat Verano aan de R+T meedoet. En ook met het doel om de export te vergroten. Productmanager John van der Linden van Verano: ?Ondanks de op het eerste gezicht ongunstige locatie mogen we ons verheugen in vele geïnteresseerden. De hoofdreden dat wij hier staan, is ons nieuwe gepatenteerde knikarmscherm met geïntegreerd vernevelingsysteem. Dit systeem zorgt voor de verdamping van water, waardoor er warmte aan de omgeving wordt onttrokken. Hierdoor ontstaat een verkoelend gevoel, welk effect groter wordt naarmate de temperatuur stijgt en de luchtvochtigheid daalt. De belangstelling en positieve reacties komen voornamelijk uit Zuideuropese landen, maar ook uit Azië, Amerika, Nieuw-Zeeland en Australië. Het principe van verneveling wordt in deze landen al veelvuldig toegepast en werd enthousiast ontvangen nu het gecombineerd is met een zonnescherm.?

Muziek op terras
Ook de Italiaanse fabrikant BAT springt in op de vraag van de klant naar nog meer comfort op het terras. Na de geïntegreerde verlichting en verwarming komt BAT nu met een scherm met geïntegreerde muziekboxen. Marco Stein van Floris, de Nederlandse importeur van BAT: ?Toen we vorig jaar met een groep Nederlandse dealers de fabriek in Italië bezochten, kwam deze vraag naar voren. Ze zijn toen gelijk voor ons aan het werk gegaan. Het mooie van dit systeem is dat je de boxen in je woonkamer niet langer meer keihard hoeft aan te zetten om de muziek buiten op je terras te horen. En het systeem werkt op bluetooth, dus je kunt er eenvoudig je iPod of iPhone op aansluiten.? Verder komt Floris op de R+T met een nieuw basisscherm, twee knikarmschermen en ook de zipscreen van 5,5 bij 4 meter is nieuw in het assortiment.

EXTRA KADER
Peter Besselink over R+T-noviteiten
Hoofdredacteur Peter Besselink van Zonvak Magazine keek drie dagen rond op de beursvloer van de R+T 2009 in Stuttgart. In een kort interview voor Qumedia.tv vertelt hij wat hem opviel tussen alle nieuwe producten en introducties.
 
 
◀ Terug Delen
 
ZVM• Zonvak Magazine | 2009 - maart | Pagina(s) 16,1718192
 
Gerelateerde bedrijven
Vertaal via Google