IJzerwarenbranche is op zoek naar eigen identiteit
 
Uit onderzoek van Van Es Marketing en Qudata blijkt:
Verliest de ijzerwarensector zijn eigen identiteit? Daar lijkt het wel op. Het aandeel van het basisassortiment is de laatste jaren aanzienlijk gedaald. Daarnaast lijkt de sector de concurrentie met de bouwmarkten en VBS-zaken volledig te verliezen. Wellicht biedt een focus richting de groeiende groep ZZP'ers uitkomst, zo blijkt uit het marketing rapport 'Branche zoekt naar eigen identiteit' van Van Es Marketing Services en Qudata.
 
De ijzerwaren- en gereedschappenspeciaalzaken behoren tot het meest traditionele deel van de dhz-markt. Deze type winkel richt zich van oudsher met name op de verkoop van ijzerwaren, gereedschap en hang- en sluitwerk. De verkooppunten hebben een sterk specialistisch karakter, zijn overwegend gesitueerd in stads- of dorpskern (96 procent in 2002) en de markt kent in zijn totaliteit een lage organisatiegraad (66 procent is geheel zelfstandig). Bovendien is de sector beperkt geautomatiseerd. 59 procent geeft de bestellingen overwegend per fax door.

Verdringingsmarkt
De dhz-markt is anno 2009 een echte verdringingsmarkt en de ijzerwarensector heeft het daar moeilijk mee. Het aantal verkooppunten is van 875 (in 2002) gedaald naar 786 (2008/2009). De belangrijkste ketens in de sector vertonen een soortgelijke ontwikkeling: Ernorm kent een daling van 29 vestigingen in drie jaar, Fixet zelfs 53. Die laatste retailorganisatie kent vooral intern verschuivingen van de ijzerwarenformule naar andere formules.
De verdringingsmarkt dwingt de detaillisten tot een herpositionering. De bouwmarkten en breedpakketzaken vertrouwen op het one-stop-shopping concept, de VBS-sector profileert zich als decoratieve woninginrichter. Wat rest er voor de ijzerwarenspeciaalzaken?

Herpositionering
Uit het onderzoek onder 207 ijzerwaren- en gereedschappenspeciaalzaken blijkt dat het assortiment ?overig? de laatste jaren sterk is gegroeid, van 22 procent (2004) naar 36 procent in 2008. Uit navraag blijkt dat de ondernemers zich binnen die productgroep specialiseren, waarbij met name productgroepen als tuinartikelen en verf worden genoemd. Daarnaast is het opvallend dat het omzetaandeel van de zakelijke markt de afgelopen zes jaar met 5 procent is gestegen naar een totaal van 37 procent. De professionals in de markt, de grote groep ZZP?ers, blijkt voor de ijzerwarenwinkels een steeds belangrijkere doelgroep te worden. Fabrikanten juichen deze ontwikkelingen toe, zo blijkt ook uit een citaat van een leverancier van beveiligingsproducten, omdat het verkopen van dergelijke producten toch de nodige deskundigheid vereist. Iets wat je van een ijzerwarenondernemer wel mag verwachten. Enorm heeft met de formule Lock-masters daar ook duidelijk invulling aan gegeven.
Toekomst

Het blijft de vraag of deze eerste voornoemde aanzet tot een sterk specialistische zaak voor professionals een bewuste stap is, of door de druk van een verdringingsmarkt in zekere zin spontaan is ontstaan. De toekomst moet het uitwijzen. De omzet was in 2007 nog zeer goed te noemen in vergelijking met 2003 en 2005. Slechts 10 procent behaalde in dat jaar een omzetdaling, terwijl 30 een stijging van meer dan 10 procent realiseerde. Maar eigenlijk alle wonenbranches behaalden in dat jaar goede resultaten. Ondanks de huidige crisis is men ook over het afgelopen jaar niet negatief. 51 procent verwacht een omzetstijging, 30 verwacht dat de omzet gelijk blijft.

Exclusieve lezersaanbieding Karwei Management: Euro 100,- korting!
In samenwerking met Van Es Marketing Services biedtKarwei Management u het Marketingrapport IJzerwaren- en Gereedschappenzaken 2009 aan met Euro 100,- korting! U betaalt slechts Euro 395,- in plaats van Euro 495,- (excl. btw).

U kunt het rapport bestellen door hier te klikken


Deze exclusieve lezersaanbieding loopt tot 1 maart 2009.

Geldende leverings- en betalingsvoorwaarden: zie www.marktdata.nl.
 
 
◀ Terug Delen
 
KWM• Karwei Management | 2009 - februari |
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Vertaal via Google