IJzerwaren stoeit met imago
 
VBS-sector specialiseert met succes
Binnen de verdringingsmarkt die de dhz-sector de laatste jaren is geworden, worstelt de ijzerwarenhandel met zijn imago, terwijl de VBS-sector zich steeds meer thuis voelt als decoratieve woninginrichter. Dat blijkt uit twee marketingrapporten van onderzoeksbureau Van Es en Qudata, de researchafdeling van Qumedia.
 
Zowel binnen de VBS-branche als de ijzerwarenspeciaalzaken is het aantal verkooppunten de laatste zes jaar gedaald. Beide branches hebben veel concurrentie ondervonden van de grote bouwmarkten, die met hun one-stop-shopping-idee veel consumenten aanspreken.
De omzet van de speciaalzaken is wel gestegen waarbij het opvalt dat met name binnen de ijzerwarenspeciaalzaken het ?branchevreemde assortiment? flink in aandeel is gegroeid. Het traditionele assortiment ?ijzerwaren en gereedschap? heeft sinds 2002 behoorlijk ingeleverd, vooral aan de bouwmarkten. Daarvoor in de plaats komen veelal tuingereedschap en verf en daarmee dreigt de ijzerwarenspecialist zijn identiteit te verliezen.
De VBS-winkels zagen hun omzet vooral in het basisassortiment (verf en behang) groeien. Ook raamdecoratie verkoopt goed. Branchevreemd assortiment is in deze winkels op zijn retour, zo blijkt ui het onderzoek. Daarmee lijkt de VBS-sector zich succesvol te profileren als echte woninginrichter.
Meer over deze rapporten leest u vanaf pagina 26 in deze uitgave van Karwei Management
 
 
◀ Terug Delen
 
KWM• Karwei Management | 2009 - februari | Pagina(s) 11
 
Gerelateerde bedrijven
Vertaal via Google