Hoogtepunt branchevervaging is al weer voorbij
 
Verf- en behangzaken richten pijlen op decoratieve woninginrichting
De afgelopen jaren is het aantal verf- en behangspeciaalzaken (VBS) sterk afgenomen. De sector kampte lange tijd met haar positie in de dhz-branche, met name door de opkomst van de bouwmarkten. Anno 2008 heeft de branche daar nog steeds niet een eensluidend antwoord op gevonden, maar heeft het zich in grote lijnen wel succesvol geprofileerd als deskundige woninginrichter. Dit blijkt uit het marketingrapport 'Focus op decoratieve inrichting' van Van Es Marketing Services in samenwerking met Qudata.
 
De VBS-sector lijkt het hoogtepunt van de branchevervaging al twee jaar achter de rug te hebben, zo blijkt uit uit onderzoek van Van Es Marketing Services onder 237 verf- en behangspeciaalzaken. In 2002 en 2004 maakten de verf en verfbenodigdheden bijna de helft van het totale assortiment uit. Dat aandeel is anno 2008 slechts 1 procent gedaald. In 2006 lag dat aandeel 10 procent lager in vergelijking met 2002/2004. De productgroepen raambekleding en ?overig? kenden tegengestelde ontwikkelingen: beiden stegen van 11 en 9 (2002) naar respectievelijk 15 en 12 procent van het totale assortiment in 2006. Die percentages zijn de afgelopen jaren weer enkele procenten gedaald (12 en 8 procent).

Verschil
De verschuivingen binnen de assortimenten verschillen erg tussen de zelfstandige ondernemers en de georganiseerde retail. Bij de zelfstandige VBS-zaken wordt 74 procent van de omzet gerealiseerd met de verkoop van verf en toebehoren, bij de samenwerkende ondernemingen blijft dit aandeel steken op 65 procent. De georganiseerde retail heeft daarbij een sterke focus liggen op de raambekleding. Die categorie VBS-winkels richt zich steeds meer op de totale, decoratieve woninginrichting. De zelfstandigen hebben ter vergelijking een relatief groot aandeel ?overig?. Uit verdere navraag naar dit assortiment blijken veel ondernemers zich gespecialiseerd te hebben in ?verfgerelateerde? producten zoals glas en autolakken.

Omzet
Het aantal VBS-verkooppunten daalde van 825 in 2002 naar 677 in 2008. De gemiddelde omzet per vestiging steeg wel en ook de omzetgroei van 7,3 procent in 2007 was het beste binnen de totale dhz-branche. Sectorbreed zijn de ondernemers het wel met elkaar eens dat de VBS-zaken zich goed kunnen onderscheiden, met name ten opzichte van de bouwmarkten, op het gebied van deskundigheid en service. De omzetgroei in 2007 ondersteunt die gedachte.
Over de toekomst verschillen de omzetverwachtingen tussen de zelfstandige ondernemers en georganiseerde retail. Over het jaar 2007 realiseerde 16 procent van de zelfstandige zaken tegenover 10 procent van de samenwerkende winkels een daling in de omzet. Over 2008 verwacht 13 procent van de samenwerkende detaillisten een daling, bij de zelfstandige winkels 20 procent.
De hele sector tempert de omzetverwachtingen over 2008. 44 procent verwacht een omzetstijging. Fors lager percentage in vergelijking met 2007, toen 68 procent nog positief was gestemd.

Kansen
Het onderscheiden met behulp van service, inspiratie en goed advies wordt door de ondervraagde ondernemers als grote kans voor de komende jaren gezien. Ook de stimulans van klusgedrag door de consument door de vele klusprogramma?s op televisie, de verkoop van private labelproducten en de blijvende belangstelling van de consument voor het verfraaien van de eigen woonomgeving wordt als positieve ontwikkeling gezien. De vrouwelijke klant wordt bij uitstek genoemd als potentiële doelgroep. Volgens veel ondernemers moet de traditionele verfwinkel transformeren tot decoratieve winkel.
Anderzijds wordt de toenemende behoefte aan one-stop-shopping als bedreiging genoemd. Vooral de bouwmarkt zal hierin een belangrijke concurrent blijven. Ook de moeizame situatie op de woningmarkt en de economische recessie worden als zorgenkindje genoemd.
 
 
◀ Terug Delen
 
KWM• Karwei Management | 2009 - februari | Pagina(s) 26,27,29
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Vertaal via Google