Dhz-branche en modeketens nog een flinke slag te slaan
 
Consument erkent duurzaamheidsinspanningen Body Shop, IKEA en Albert Heijn
Ondanks dat consumenten aangeven komende feestdagen niet minder te zullen uitgeven dan afgelopen jaar, lijkt het onontkomelijk dat ook de retailbranche in 2009 onder druk komt te staan. Onderscheidend vermogen, bijvoorbeeld op het gebied van duurzaamheid, is dan onontbeerlijk. Vandaag publiceren DDB en Intomart GfK de nieuwe onderzoeksresultaten van Dossier Duurzaam naar het belang en de aandacht voor duurzaam ondernemen binnen de retailsector.
 
De meerderheid van alle consumenten vindt duurzaam ondernemen binnen de retailsector belangrijk, weinig consumenten zijn echter onder de indruk van de mate waarin er duurzaam gewerkt wordt. Retailers hebben dus nog een flinke inhaalslag te maken, zeker in vergelijking tot bijvoorbeeld de energiesector, de autobranche of de voedingsmiddelensector.
Binnen de retailbranche vinden consumenten duurzaamheid het belangrijkst bij elektonicawinkels, direct gevolgd door supermarktketens en doe-het-zelf-zaken. De elektronicabranche speelt hier zichtbaar goed op in, want ze komt het beste naar voren qua duurzaamheidsimago, waarbij BCC verreweg koploper is met een reeks milieuvriendelijke acties en energie-meetinstrumenten. Dit in tegenstelling tot de dhz-branche, waar aan duurzaam ondernemen het minst aandacht wordt geschonken. Modeketens spannen echter de kroon met het minst duurzame imago, aldus de consument.

Duurzame retailmerken
The Body Shop wordt door de verkoop van proefdiervrije, natuurlijke producten als meest duurzame retailmerk gezien. Op de tweede en derde plaats van de top tien duurzaamste retailketens, kiest de consument voor respectievelijk IKEA en Albert Heijn. Het meubelwarenhuis dankt deze plaats aan het gebruik van verantwoorde materialen, zoals hout uit duurzame bossen, gering gebruik van verpakkingsmaterialen en verwarmen met duurzame energie. Albert Heijn staat op een eervolle derde plaats met het steeds groeiende aanbod van biologische producten, het gebruik van bioplastics en de gescheiden inzameling van restmaterialen. Een verrassende binnenkomer in de top tien is modewarenhuis C&A, die met de opening van hun eerste ECO-winkel en milieuvriendelijke inrichting een positieve bijdrage levert aan een CO2-zuinigere uitstoot. Hier hebben andere modeketens nog een flinke slag te slaan. Maar ook supermarktgiganten Aldi en Dirk van den Broek worden niet als duurzaam beschouwd.

Dossier Duurzaam
Dossier Duurzaam -een initiatief van DDB en Intomart GfK- tracht een antwoord te vinden op vele vragen over consumenten en duurzaamheid. Op continue basis biedt het de kennis aan en maakt deze toepasbaar. Meer informatie, zie www.dossierduurzaam.nl

 
 
◀ Terug Delen
 
WTM• Woon Trend Magazine | 2009 - januari |
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken