'De recessie biedt ons kansen'
 
Nieuwe productlijnen van zowel Hoover als Candy
Zoals de naam al doet vermoeden brengt CandyHoover Nederland de merken Candy en Hoover op de markt. Candy richt zich met keukenapparatuur al decennia op de onderkant van die markt en komt in 2009 met een nieuwe productlijn. Hoover produceert sinds lang stofzuigers en witgoed, maar heeft nu ook een eigen assortiment keukenapparaten, gericht op het middensegment. Met kwaliteitsproducten voor deze twee segmenten gaat CandyHoover Nederland de toekomst met vertouwen tegemoet.
 
Het klinkt op z?n minst gewaagd. In een tijd waarin de economie bij wijze van spreken op instorten staat, komt CandyHoover Nederland met twee nieuwe productlijnen op het gebied van inbouwapparatuur. De nieuwe lijn van Hoover is sinds dit najaar verkrijgbaar in ons land. Het geheel vernieuwde assortiment van Candy volgt in 2009.
De stap is des te meer opmerkelijk omdat Hoover tot voor kort helemaal geen speler was op de markt van keukenapparatuur. Het van oorsprong Engelse merk stond in het verleden bekend om z?n witgoed en vooral z?n stofzuigers. Menigeen kent in dat licht ongetwijfeld nog de reclamekreet ?Hij klopt en hij veegt en hij zuigt? uit de jaren zeventig. In 2004 is de Europese CandyHoover Group echter gestart met de ontwikkeling van een range inbouwapparatuur onder de naam Hoover. Pilots met deze apparaten in onder meer Engeland en Portugal bleken zo geslaagd dat CandyHoover Nederland heeft besloten om naast Candy ook een Hoover-productlijn hier op de markt te brengen.
?De power van het merk Hoover blijkt nog steeds heel groot?, zegt Frank Veldman, marketingmanager bij CandyHoover. ?Daarom vinden wij het zeer interessant om Hoover als tweede merk te gaan voeren. We kunnen hiermee een heel brede doelgroep op de keukenmarkt bedienen. Waar Candy stopt, gaat Hoover verder.?
Overigens is de nieuwe Hoover-lijn gepresenteerd kort voordat er sprake was van een recessie, benadrukt Patrick Willemsen, salesdirector Built In. De introductie van het nieuwe Candy-assortiment gaat ondanks die recessie echter gestaag door.
?Dat het economisch minder wordt, is voor ons alleen maar extra motivatie om ook enthousiast met de nieuwe Candy-lijn van start te gaan. Beide merken hebben een volledige productlijn voor de inbouwmarkt. De synergie tussen de merken is bovendien heel interessant. Wij kunnen dealers veel extra voordeel bieden, uiteraard wat betreft inkoopvoorwaarden, maar zij hebben ook één leverancier en één aanspreekpunt voor twee verschillende merken. Het blijkt nu al dat nieuwe Hoover-dealers interesse hebben in Candy en andersom ook.?

Top
De nieuwe Hoover-lijn kreeg begin dit jaar een voorintroductie op de Eurocucina in Milaan en werd dit najaar officieel gepresenteerd tijdens de MOW in Duitsland. Op die laatste beurs was ook de nieuwe Candy-collectie al te bewonderen. De ontvangst van de producten was top, stelt Willemsen.
?In hun categorie blinken beide merken uit in vormgeving, presentatie en prijsstelling. Met name Hoover heeft enkele exceptioneel innovatieve producten, zoals een 80-liter-oven en een bijzondere, prachtig vormgegeven waterpurifier met nis 45, waaruit je gefilterd water, zowel gekoeld als heet, maar ook water met koolzuur kunt tappen.?
Bijzonder is volgens Willemsen en Veldman ook de combi hetelucht-stoomoven van Hoover.
?Gezond koken is een hot item. Met deze oven hebben we op dat gebied een kwaliteitsproduct tegen een aantrekkelijke prijs van 2199 euro.?
Hoover biedt op al z?n apparaten ?5 jaar Hoover zekerheid?. De eerste twee jaar geldt volledige fabrieksgarantie, de drie daaropvolgende jaren betaalt de consument in geval van storingen een zogenaamd ?laagtarief?.
Er zijn inmiddels ruim twintig Hoover-dealers in Nederland. CandyHoover werkt aan landelijke dekking, maar hecht meer waarde aan kwaliteit dan aan kwantiteit. ?We zijn goed op weg. De interesse uit de branche is er zeker?, zegt Willemsen.

Witgoed
De keukenapparatuur van Candy is de afgelopen laatste jaren niet alleen bij de keukenvakhandel, maar ook bij de witgoedbranche te koop geweest. Frank Veldman bestrijdt echter dat de keukenbranche voor Candy niet meer belangrijk was.
?De oorsprong van Candy ligt in de keukenretail en hoewel we de afgelopen jaren mede gericht waren op de witgoedmarkt, hebben we de keukenspeciaalzaken nooit uit het oog verloren. De witgoedbranche was voor Candy interessant, omdat die branche ook goed was vertegenwoordigd op de vervangingsmarkt. De keukenhandel heeft de vervangingsmarkt teveel links laten liggen. Dat verandert langzaam en dat is heel verstandig van de keukenhandel.?
Dit is echter niet de enige reden dat Candy zich nu weer gaat focussen op de keukenvakhandel, zegt Veldman. ?De nieuwe productlijn van Candy wordt veel uitgebreider dan het huidige assortiment. Dat maakt het merk juist weer bijzonder geschikt voor de keukenmarkt.?

Innovatief
Op innovatief vlak hebben de Candy-producten volop geprofiteerd van de ontwikkeling van de duurdere Hoover-producten. Ook op deze manier kunnen de merken elkaar dus enorm versterken, stelt Willemsen.
?Als je mee wilt doen op de markt, moet je innovatief zijn. Ook in het ondersegment. Zo hebben we een aantal Candy-ovens ook kunnen voorzien van een Sprinter-functie of een Soft-cooksysteem, zodat vitamines beter bewaard blijven. We zijn bezig met de introductie van een gepatenteerd systeem voor LED-verlichting in de ovendeur van zowel Candy als Hoover. Het is milieuvriendelijk en de functionaliteit is verbeterd. Dat zijn belangrijke innovaties. We zijn bezig met meer bijzondere ontwikkelingen, maar die bewaren we graag voor de toekomst.?
In het kielzog van de ?5 jaar Hoover-zekerheid? kan Candy bovendien ook een soortgelijke aantrekkelijke garantie bieden. Bij dit merk geldt de garantie echter enkel wanneer er drie producten worden aangeschaft.

Moeite
De keukenmarkt reageert verrast en geïnteresseerd op de nieuwe Candy-range, zeggen Veldman en Willemsen. Veldman: ?We hebben de markt positief verrast met volwaardige productlijn. We zijn daarmee heel goed bezig. Het is nu zaak om dat over te brengen op de dealers. We willen showroomposities hebben, daar werken we aan en dat gaat goed. Eigenlijk hebben we de economische tijd wel mee. Door de recessie ligt er een enorme markt in het ondersegment. Onze producten sluiten daarop heel goed aan.?
Bovendien is de marge op Candy-producten aantrekkelijk, zegt Willemsen. ?CandyHoover is een organisatie zonder enorme overheadkosten. Wij zitten in een no-nonsens kantoor, met een bescheiden verkoopapparaat. De kosten die wij besparen komen allemaal ten goede van de dealers. Zij kunnen op de Candy-producten aanzienlijk meer marge maken dan op vergelijkbare merken.?
CandyHoover Nederland probeert dealers te triggeren beide merken te gaan verkopen.
Willemsen: ?Dat biedt voor alle partijen de meest interessante voordelen. En de dealer kan met beide merken de onderkant van de markt tot de grens van het bovensegment bedienen. Zeker de komende tijd zal er ook veel vraag zijn naar aantrekkelijk geprijsde apparaten. Candy is in dat segment een merk met ervaring, waarmee we de recessie optimistisch tegemoet kunnen zien.?
 
 
◀ Terug Delen
 
KIM• Keuken & -Interieur Magazine | 2008 - december | Pagina(s) 46,47,49
 
Gerelateerde bedrijven
Vertaal via Google