'Wij geloven niet in complete dealerconcepten'
 
Jan Broere en Erik Budding over toekomst Sunpoint:
Door zijn ziekte heeft Jan Broere dit jaar de dagelijkse leiding bij Sunpoint eerder moeten overdragen dan gepland. Maar hij is erg blij met zijn vervanger Erik Budding. 'Daardoor blijft de continuïteit gewaarborgd', aldus Broere. Verder zijn er aan de vooravond van het 35-jarig jubileum volop veranderingen gaande. Zo wordt de logistiek in de fabriek geoptimaliseerd en wordt er flink geïnvesteerd in de marketing en nieuwe producten.
 
Iedereen die al een tijdje meeloopt in de zonweringbranche kent Jan Broere. Niet alleen vanwege zijn markante snor maar ook door zijn opvallende persoonlijkheid. Recht voor zijn raap, een ondernemer pur sang en altijd erg gedreven. Het nieuws dat hij aan kanker leed, sloeg vorig jaar dan ook in als een bom. Ook bij hemzelf. Hij had altijd hard gewerkt, was nooit ziek geweest en zou op 1 januari van dit jaar 65 worden.
Jan Broere: ?Je staat dan toch raar te kijken. Als ik niet ziek was geworden, dan was ik het liefst nog een aantal jaren als de ?oude Jan Broere? doorgegaan. Ik ben niet zo van het plotseling met pensioen gaan. Mijn vader heeft ook na zijn 65e nog jaren doorgewerkt. Maar ik had geen keuze. Als je hoort dat je kanker hebt, weet je dat je daar zeker twee jaar mee bezig bent. Gewoon door blijven werken was fysiek niet mogelijk. Ik ben dan ook blij dat we snel maatregelen hebben genomen en dat Erik Budding als nieuwe directeur de dagelijkse leiding heeft overgenomen. Met zijn zijn kennis en ervaring is hij de juiste man. Verder ben ik erg blij met alle steunbetuigingen die ik heb uitvangen: hartverwarmend, allemaal heel erg bedankt daarvoor!"
Jan Broere laat weer voorzichtig zijn gezicht bij Sunpoint zien. Hij heeft een zwaar jaar met chemokuren achter de rug en is maar liefst 52 kilo afgevallen. Het spraakvermogen en het lopen gaan nog niet zo snel vooruit als hij zelf graag wil, maar de ergste periode is achter de rug. Het herstel zal echter nog wel een tijd duren. ?Als ik op het bedrijf ben, probeer ik altijd even een rondje te lopen. Dat lopen is goed voor me en ik hou op die manier contact met de mensen op de werkvloer. De bedoeling is dat ik de komende jaren me op de achtergrond als adviseur blijf bezig houden met het bedrijf. Maar Erik Budding heeft de dagelijkse leiding. Op zich is het ook verstandig het bedrijf wat meer los te laten. De tijden veranderen en het is goed dat er met een andere blik naar de organisatie wordt gekeken. Dat betekent niet dat ik het overal altijd mee eens ben, maar ik heb er veel vertrouwen in dat we met de nieuwe opzet en ideeën een aantal goede stappen hebben gezet. Hiermee borgen we de continuïteit van Sunpoint en die van onze klanten.?

Verbouwing
Jan Broere doelt daarmee onder andere op de interne ?verbouwing? van de fabriek en het magazijn van Sunpoint die op dit moment plaatsvindt. ?We hebben heel kritisch naar het logistieke verhaal gekeken?, legt Erik Budding uit. ?Vroeger was het allemaal veel eenvoudiger. Toen had je twee soorten schermen en liep je als fabrikant geen enkel risico als je een pakhuis vol profielen had liggen. In de loop van de jaren is het pakket dat wij leveren steeds breder geworden en is het de kunst om genoeg verschillende profielen op voorraad te hebben zonder dat het te lang in het magazijn ligt. Dat vraagt om een heel andere aansturing van het magazijn. Verder worden de zagerij en de assemblageruimte verplaatst en opnieuw ingericht om zo de interne logistiek te optimaliseren en de doorlooptijden te versnellen en dus sneller te leveren. Ook wordt er een verbeterd kwaliteitssysteem ingevoerd. In dit systeem wordt een aantal voorzieningen ingebouwd die regelen dat de kwaliteit continu gecontroleerd, geëvalueerd en verbeterd wordt. Hierdoor kunnen er nog minder fouten gemaakt worden. Maar ook de hele nieuwe logistiek draagt daaraan bij, Het proces wordt versimpeld en fouten komen eerder aan het licht en worden dus gezien en hersteld voordat het product naar de klant gaat. Verder is er veel tijd en energie gestopt in productverbeteringen. We willen graag tevreden klanten, zij moeten met ons programma geld verdienen, daar draait het om!"

Marketing
Daarnaast wordt er door Sunpoint de komende tijd fors geïnvesteerd in marketing. ?We zullen er alles aan doen om onze dealers in hun marketing te ondersteunen?, zegt Erik Budding. Hij geeft daarbij toe dat Sunpoint nog een wat minder moderne uitstraling heeft. ?Sommige andere fabrikanten hebben in de afgelopen jaren al veel meer geïnvesteerd in marketing. Wij daarentegen hebben geïnvesteerd in machines en producten. Eerst moet de basis kloppen. Maar ook wij zijn nu toe aan die volgende stap en zullen onze dealers op een zo breed mogelijk terrein ondersteunen. Onder andere op het gebied van folders en advertenties.?
In achter de komma uitgewerkte dealerconcepten gelooft Erik Budding niet zo. ?De consument gaat echt niet naar een bepaalde detaillist omdat hij voor de basiskleuren groen en geel van zijn fabrikant gekozen heeft. Nee, hij komt bij die detaillist omdat het er netjes uitziet, hij zich er op zijn gemak voelt en dat de service uitstekend is. Een juiste offerte en het feit dat hij goed geholpen wordt is veel belangrijker dan een speelhoek voor de kinderen geïnitieerd door de fabrikant. De concepten die de laatste jaren zijn geïntroduceerd in de zonweringbranche zijn naar mijn mening te veel een fabrikantenverhaal. Wij gaan meer de nadruk leggen op het faciliteren. Dealers moeten op ons terug kunnen vallen als het gaat om die marketing. Het belangrijkste doel van onze marketingondersteuning is om die consument bij de dealer in de winkel te krijgen en verder zullen we de ondernemer in zijn verkoopverhaal assisteren met folders en advertenties.?
De komst van echte merkwinkels in de zonwering is volgens Budding ook een brug te ver. ?Het nadeel van het product zonwering is dat de consument dat maar eens in de tien jaar aanschaft of misschien nog wel veel minder. Daardoor bouw je nooit een bepaalde merkbekendheid op. In de mode is dat heel anders. De consument gaat veel vaker naar een kledingwinkel. Wat je wel ziet in de zonwering is dat dealers steeds meer voor een beperkt aantal merken kiezen. Tijdens de forumdiscussie op de Zonvakker van het Jaar werd daar ook uitgebreid over gesproken. Maar volgens mij is die slag allang gemaakt.?

Nieuwe producten
Tenslotte nemen we met Erik Budding nog even de nieuwe producten door die in 2009 op de markt verschijnen. In de eerste plaats is dat de Balance 120 Zip. ?Eerder dit jaar zijn we met de Zip 95 gekomen en dat screen hebben we doorontwikkeld. De gewone screen blijft belangrijk, maar er zijn verschillende toepassingsgebieden. Tevens ligt het aan de positionering van de Zipscreen hoe deze zich ten opzichte van de gewone screen gaat ontwikkelen. Tijdens de laatste Polyclose hebben diverse fabrikanten een Zipscreen op de markt gebracht. Sinds die tijd is de Zipscreen al aardig in prijs gedaald.?
Ook nieuw is de Spazio. Deze terrasoverkapping is snel en eenvoudig te plaatsen. Bovendien zorgen verborgen schroeven en een geïntegreerde hemelwaterafvoer voor een luxe uitstraling. Erik Budding: ?De verhalen die de ronde doen over het succes van de terrasoverkappingen worden volgens mij wat overdreven. En het zou ten koste gaan van de knikarmschermen. Dat effect klopt volgens mij niet. Ik denk dat er op dit moment nog maar op beperkte schaal terrasoverkappingen worden verkocht. Dit betekent echter niet dat ik niet geloof in de kansen van de terrasoverkapping. Sterker nog, dat gaat een grote markt worden. Zeker nu er geen vergunningen meer hoeven worden aangevraagd voor een terrasoverkapping aan de achterzijde van een huis. Verder past dit product natuurlijk uitstekend bij ons klimaat.?
Het meest opvallende nieuwe product is de Boom. Dit scherm is een combinatie van de voordelen van een knikarmscherm en de voordelen van een parasol. Een totaal nieuwe vorm van denken vormde de eerste schetsen van de Boom. Haaks op de muur, 180 graden draaibaar, dus geen vaste positie, maken dat de zon nog beter geweerd kan worden. Eenmaal geplaatst kan de Boom ook nog eens eenvoudig dertig graden om zijn as worden gedraaid. Bovendien zorgt het vernieuwende design voor een unieke aankleding van het terras.


 
 
◀ Terug Delen
 
ZVM• Zonvak Magazine | 2008 - december | Pagina(s) 36,37,39
Categorie: Zonwering, Management, Retail
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Vertaal via Google