'Alles draait nu om vertrouwen op de lange termijn'
 
Nico Koppe van Tegelgroep Nederland:
De tegenvallende bouwontwikkelingen hebben ook gevolgen voor de tegelmarkt. Minder nieuwbouw betekent : minder behoefte aan tegels. Aan de andere kant... veel consumenten die overwogen om te verhuizen, blijven nu waar ze zitten en investeren het gespaarde geld in hun huidige huis. Zo kan de tegelmarkt weer wat terugverdienen. Een gesprek met Nico Koppe, project manager van TGN.
 
Hoe speelt TGN (Tegelgroep Nederland) in op de huidige economische tendens, met zijn kansen en bedreigingen?
?We gaan vooral uit van onze eigen kracht en proberen met onze bedrijfsonderdelen V&S en Jos Haag onze toegevoegde waarde te behouden. We presenteren ons als vooruitstrevend, innovatief en als leverancier van toegevoegde waarde voor de detaillist. En die detaillist maakt ook keuzes; enerzijds op gebied van prijs, maar vooral ook in toegevoegde waarde, zoals ondersteuning in zijn showroom, de aanwezigheid van productinformatie, de logistiek... Wij als TGN maken, net als ons moederbedrijf Saint Gobain, zelf ook keuzes. We zijn aan de inkoopzijde constant op zoek naar partners die ook toegevoegde waarde hebben voor ons. Betrouwbare leveranciers waar je een relatie opbouwt voor een langere termijn. We gaan niet jagen naar koopjes op de markt, maar willen partners die wat extra?s voor ons kunnen betekenen. Op gebied van productontwikkeling, het logistieke traject en kwaliteit van materialen.?

Betekent dat een verschuiving in leveranciers?
?Dat betekent dat we kiezen voor een selectief aantal leveranciers. Maar ook aan die leverancierszijde worden keuzes gemaakt: zij zoeken ook partners waar zij vertrouwen in hebben voor de toekomst. En er zijn niet alleen leveranciers in Italië, Spanje en Portugal, maar ook in Oost-Europa en Azië die zich doorontwikkelen. Azië speelt een rol in het prijssegment, al zal dat verschil steeds minder worden, vanwege de prijsstijging die daar ook optreedt. Het gros van onze Zuid-Europese leveranciers heeft gelukkig gekozen om niet in die strijd mee te gaan, maar om zich te blijven onderscheiden in service, kwaliteit, productontwikkeling en inspelen op trends. Voor dat onderscheid zijn we ook bereid wat extra?s te betalen.?

Wat betekent dat voor de showroomhoudende detaillist?
?Ook hij moet zich onderscheiden. Hij moet in de eerste plaats een goed gevarieerd assortiment hebben en een goede presentatie. De ontwikkelingen op tegelgebied zijn zo breed, zowel esthetisch als in technologie, dat hij dit niet meer alleen op een simpel paneeltje in een wandtegelkast kan presenteren. Dat zal hij op een andere manier moeten doen, door te werken met meer visualisatie, bijvoorbeeld door middel van flatscreens met bewegende beelden. Hij zal gebruik gaan maken van de marketinginstrumenten die een fabrikant biedt, zoals bijvoorbeeld shop-in-shopconcepten. In de tegelhandel wordt weinig gewerkt met merkbekendheid; we hebben de presentaties van tegels eigenlijk merkloos gemaakt. Maar de consument is door internet en woonbladen wel goed op de hoogte van allerlei trends. Ze zijn misschien zelfs wel ?over-geïnformeerd? en gaan daardoor op zoek naar een bepaalde tegel. Dat betekent tevens, dat de showroommedewerker een echte adviseur zal moeten zijn.
De echte merkbenadering zet nog niet echt door, maar de retail kan er in hun showrooms wel op inspelen. Dan zal ook de retail keuzes moeten maken. Dat kan, want we hebben in Nederland een redelijk gestructureerde markt, met groothandels en importeurs. Er zijn vijf of zes grote tegelgroothandels. En er zijn handelaren in de projectenmarkt die inkopen en zelfs het hele traject uit handen kunnen nemen van de aannemer en zo ook de projectgerichte consument naar de showroom halen. Dat is allemaal heel inzichtelijk.?

?Hoe ziet de showroom van de tegeldetaillist er over drie of vier jaar uit? Staan daar inderdaad flatscreens en andere presentatievormen??
?Dat zijn wel behoorlijke investeringen; en dan red je het niet met een paar procent van de omzet te investeren in je showroom. Je moet nu, juist in een tijd van tegenvallende economie, vooruitkijken. Je moet nu durven! We vragen van de consument dat hij vertrouwen houdt, dus de detaillist moet zelf ook vertrouwen uitstralen. En hij moet daarbij duidelijk de trends volgen. De tegel is namelijk een mode-artikel geworden. Esthetisch en technisch is de tegel een perfect product geworden dat werkelijk overal toegepast kan worden.?

Welke trends zijn daarin het meest belangrijk?
?Er zijn een aantal trends die duidelijk léven op de Nederlandse markt, zoals een vergroting van de afmetingen van zowel wand- als vloertegels. Wandtegels van 30 x 90 cm en 33 x 100 laten heel langwerpige formaten tegels zien en ook stroken. Bij de vloertegels is 60 x 60 cm zelfs al gemeengoed geworden. Dat is in de afgelopen jaren het sterkst toegenomen formaat vloertegel. Maar we zien ook al 90 x 90 cm en 60 x 120 cm. Het formaat 120 x 120 cm wordt ook al aangeboden, maar gaat denk ik te ver om daadwerkelijk breed gebruikt te worden. De Nederlandse markt is daar duidelijk ingestapt. Nederland is heel vooruitstrevend in die grote formaten. Het gros van de fabrikanten ziet Nederland zelfs als een testmarkt, omdat we trendsettend zijn en durven. Al blijft het allemaal nog wel wat minimalistisch, met de nadruk op de tinten wit, grijs en zwart. En langzaam zien we bruin al wat opkomen, met name in de keukens: wengé, donkerbruin. Een andere trend is de goede marmerlook bij wandtegels. Dat moet zich nog gaan bewijzen, maar dat zal wel doorbreken. Wat kleurstelling betreft zijn we als Nederlanders heel nuchter, met in grote lijnen een keuze voor het minimalistische. Maar wat betreft de afmetingen van de tegels is ons land vooruitstrevend. Wij waren als Nederlanders de eerste markt die heel sterk ging groeien in het formaat 60 x 60 cm. De consument heeft duidelijk vertrouwen in de specifieke kwaliteiten van keramiek. Want naast het design is door de jaren heen ook heel sterk gewerkt aan de ontwikkeling van de kwaliteit van tegels.?

Bieden die trends ook nieuwe perspectieven voor de tegelmarkt?
?Inderdaad, want de toepasbaarheid van tegels wordt tegelijkertijd steeds breder. Naast vloertegels in een woonkamer behoren ook de wanden van de woonkamer tot de mogelijkheden. Bijvoorbeeld mozaïek, gezaagd uit de gebruikte tegels op de vloer. Maar dat zal dan ook moeten worden getoond in de showroom. Dat zorgt er echter ook voor, dat een showroom vol met panelen niet meer datgene is, wat een consument verwacht. Je zult een en ander door opstellingen moeten visualiseren. Dat moet multimediaal, met tv-schermen, foto?s en multipanelen. Dus niet alleen de tegels laten zien, maar ook de talloze mogelijkheden daarvan. Het hoeven geen grote schermen te zijn, maar bijvoorbeeld een tegelkast met digitale fotolijsten, met steeds verspringende foto?s. Je moet de consument op ideeën brengen, zoals een slaapkamer voorzien van tegels.
Voor showroompresentaties is ook van belang, dat de tegels qua formaat steeds groter worden. Die kun je dus niet meer in een tegelkast presenteren. Op 1 meter bij 1 meter kan je nog maar één hele 60 x 60 cm tegel tonen, laat staan wanneer het om nog grotere tegels gaat. Je zult dus ook daarom moeten investeren in presentatiemiddelen. Maar een goede ondernemer heeft daar in zijn afschrijvingen ook rekening mee gehouden en reserveringen gemaakt voor dergelijke investeringen.?

Welke invloed hebben de genoemde trends op ontwikkelingen binnen TGN zelf?
?Omdat tegels steeds modegevoeliger worden, gaan we jaarlijks naar de beurzen toe met hoge verwachtingen over esthetische productontwikkelingen. En natuurlijk zien we dat de Spaanse tegelmarkt is ingestort, met grote gevolgen voor de kleine en de grote producenten. Maar er zal toch ook daar geïnvesteerd moeten worden om aan de wens van de modegevoelige consument te voldoen. Zeker aan de wensen van de Nederlandse consument; want we zijn wel een klein land, maar zoals reeds gezegd: men weet dat wij in dit land ?durven?. We zijn als Nederlanders duidelijk in onze mening en daar wordt naar geluisterd. Landen als Duitsland zij veel conservatiever op dat gebied.
Toch lopen de behoeften binnen de Nederlandse consumenten zelfs al zeer sterk uiteen. Wij hebben bijvoorbeeld klanten in de Randstad die vragen oom gepolijste vloeren, terwijl men elders in het land bijvoorbeeld vraag om terracotta vloeren. Zo gevarieerd moet ons aanbod zijn. Ook iedere detaillist moet daarbij zien wat zijn specifieke doelgroep wenst. Die informatie komt via onze vertegenwoordigers ook bij ons binnen en nemen we mee bij het bepalen van onze keuzes.?

Het gaat dus om het doen van de juiste investeringen?
?Ook in perioden waarin het consumentenvertrouwen afneemt, moeten we innovatief bezig blijven. Even een voorbeeld... Zo gaan we als TGN aan de slag met producten van het Italiaanse Laminam, heel dunne -van 3 mm- keramische producten. Denk daarbij aan een achterwand in een badkamer of een keuken. Ze worden geproduceerd in platen van 1 bij 3 meter; dus je kunt een achterwand uit 1 stuk maken; en platen van 6, 7 of 9 mm dik zijn geschikt als vloertegel. Voor tegel over tegel, bij renovatie, kan je weer gebruik maken van de 3 mm dunne platen en tegels.
En een andere ontwikkeling voor ons is het inspelen op wensen van de franchise- en formulebranche. Qua organisatie omvat Tegelgroep Nederland V&S, Jos Haag en -voor de DIY-sector- Mieloo; maar als vierde tak kennen we onze gerichtheid op key accounts, zoals vloeren en wanden in de winkelinrichting van bijvoorbeeld Albert Heijn, HEMA en de automobiel- en modebranche. We bieden hen ?custom made oplossingen?. We vragen hen waaraan ze behoefte hebben en daarmee gaan de laboratoria van onze Italiaanse en Spaanse fabrikanten weer mee aan de slag. Marazzi, de grootste tegelproducent ter wereld, is daarin een belangrijke exclusieve partner voor ons. Technologieën als kerajet en inkjet, waarbij bijvoorbeeld iedere marmerimitatie-tegel een unieke adering heeft, zijn daarin belangrijk.?
 
 
◀ Terug Delen
 
STS• Sanitair & Tegel Specialist | 2008 - december | Pagina(s) 14,15,16,17
 
Gerelateerde bedrijven
Vertaal via Google