Vertrouwen blijft onder druk
 
Zowel consument als retailer verwacht geen economische groei
De afgelopen twaalf maanden hebben twee gezichten laten zien. Enerzijds gaat het met de omzetontwikkeling in de doe-het-zelfbranche nog wel 'redelijk', maar gevraagd naar de verwachtingen voor de komende maanden is het al geruime tijd voorzichtigheid troef. Zowel consumenten als ondernemers verwachten dat de economische groei verder zal afvlakken.
 
Karwei Management peilt maandelijks de stemming in de branche in de Karwei Branchebarometer. De panelleden geven in dit onderzoek, dat wordt uitgevoerd door Qudata (het eigen onderzoeksbureau van Qumedia, red.) antwoord op verschillende vragen. Zo wordt onder andere gevraagd ?Hoe beoordeelt u de huidige situatie in de branche??. Op basis van die antwoorden komt de Karwei Branchebarometer tot stand. Als er evenveel optimisten als pessimisten zijn, staat de Karwei Branchebarometer op stand 50.
Uit het overzicht in figuur 1 blijkt dat de Branchebarometer het afgelopen jaar een grillige lijn laat zien. Optimistische maanden werden gevolgd door pessimistische. Eén keer zakte de barometer onder de grens van 50, in maart van dit jaar. Een schril contrast met exact een jaar eerder, toen ?het kwik? nog opliep tot 84,2. Dat was meteen de hoogste barometerstand sinds januari 2007.
De panelleden wordt iedere maand ook gevraagd naar de omzetontwikkeling van de eigen onderneming. Wat opvalt is dat een meerderheid van de ondernemers, ook in juni 2008, nog steeds aangeeft een hogere omzet te draaien dan dezelfde maand vorig jaar. Opvallend omdat de ondernemers al enkele maanden aangeven weinig tot geen economische groei te verwachten voor de komende zes maanden. Dit pessimisme komt voorlopig nog niet tot uiting in de omzetcijfers van de retailers, al loopt de Omzetbarometer wel steeds iets terug.

Consumenten
Het pessimisme van de ondernemers over de verwachte economische groei houdt gelijke tred met het consumentenvertrouwen. Uit recente cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek blijkt dat het vertrouwen van de consument in juni verder is afgenomen. De indicator daalde van -17 in mei naar -19 in juni. Sinds september 2007 vertoond het vertrouwen van de consument een dalende lijn. Het vertrouwen is inmiddels zo sterk gedaald dat de indicator is uitgekomen op het laagste punt in tweeënhalf jaar. De afname van het consumentenvertrouwen in juni was toe te schrijven aan zowel een verslechtering van het oordeel over de economie als een verminderde koopbereidheid, aldus het CBS.

Volop beweging
Vertrouwen of geen vertrouwen, de afgelopen twaalf maanden zat er volop beweging in de doe-het-zelfmarkt en de bouwmaterialenhandel. Ruim een jaar na de officiële fusie tussen Serboucom en de HDB-Groep zijn gerestylde en ?omgekatte? bouwmarkten geopend en ook de andere ketens (her)openen winkels om zo de laatste ?witte plekken? in Nederland te vullen. Hierbij wisselden sommige ondernemer van formule of franchise-organisatie, maar van enorme verschuivingen in verhoudingen is geen sprake.
Ook in de bouwmaterialenhandel blijven de spelers zoeken naar synergievoordelen. Het aangekondigde onderzoek naar een fusie tussen de Veris Bouwmaterialengroep en Sakol Timber Products is het meest recente voorbeeld van deze bijna continue zoektocht.
Toch gaat niet iedere ontwikkeling even snel. Zo kondigde Hornbach ruim een jaar geleden de komst van een eerste drive-in bouwmarkt aan, die in het voorjaar van 2008 zijn deuren zou openen. Langdurige (gerechtelijke) procedures zorgen echter voor oponthoud waardoor de eerste vestiging nu naar verwachting dit najaar zal openen.
Voor Hornbach stond het afgelopen jaar overigens vooral in het teken van procedures. De succesvolle Duitse keten wordt door consumenten goed gewaardeerd, maar concurrenten lijken geen kans onbenut te laten om iedere nieuw geplande vestiging te dwarsbomen. Volgens Evert de Goede, die dit voorjaar May Meulenberg opvolgde als directeur Nederland, een teken dat de keten wordt gevreesd door de concurrentie.
Zo blijven de spelers in de bouwmaterialenhandel en doe-het-zelfbranche zoeken naar manieren om enerzijds de klant voor zich te winnen en anderzijds de financiële positie gezond te houden.
 
 
◀ Terug Delen
 
Karwei Managements Home Improvement Gids | 2008 - augustus | Pagina(s) 8.9.11
 
Relevante publicaties