86,5 procent van detaillisten koopt zelfstandig in
 
Onderzoek toont blijvende dynamiek in badkamerbranche
Wie bepaalt het assortiment? Is dat de inkooporganisatie met het kernassortiment, de franchisegever of nog steeds de ondernemer zelf? Uit onderzoek van Van Es Marketing Services en Qudata blijkt de ondernemer in de meeste gevallen zelf de beslissingen te nemen.
 
Van de 206 ondervraagde ondernemers in de badkamermarkt (sanitair- en tegelmarkt samen) gaf 75 procent aan geheel zelfstandig te opereren. Van de overige 25 procent, aangesloten bij respectievelijk een inkoop-, franchise- of ketenorganisatie bepaalt 46 procent volledig zelfstandig de inkoop. 86,5 procent van de badkamerdetaillisten koopt dus zelf in. Dat percentage komt nagenoeg overeen met het percentage dat niet aangesloten is bij een winkelformule of keten (86 procent).

Leveranciers
Doordat de detaillisten in grote mate zelf de inkoop bepalen, is er ook nog steeds een behoorlijke dynamiek in de Nederlandse keukenvakhandel. Sanitairzaken maken gemiddeld gebruik van 14,2 regelmatige leveranciers, de tegelondernemingen 11,6. In 78,5 procent van de gevallen heeft men de afgelopen jaren vastgehouden aan de regelmatige leveranciers. 62,5 procent van de respondenten heeft geen enkele nieuwe leverancier erbij gekregen.
De respondenten is gevraagd aan welke eisen een leverancier moet voldoen. 53 procent vindt een snelle en correcte levering van groot belang. In het verlengde daarvan is voor 32 procent van de detaillisten het nakomen van afspraken een belangrijk criterium. De leveringsbetrouwbaarheid staat op nummer drie met 31 procent. Overigens is hierin een groot verschil tussen de tegelspeciaalzaken (19 procent) en de sanitairzaken (43 procent). Op plaats vier staat de inkoopprijs, gevolgd door de kwaliteit van de producten. Waarschijnlijk is dat laatste minder van belang omdat de kwaliteit van de producten tegenwoordig nauwelijks ter discussie staat.

Inkoopkanalen
86,5 procent van de detaillisten koopt nog steeds zelfstandig in. Daarbij blijkt dat de prijs veel minder van belang is, in vergelijking met de behoefte aan snelle en correcte leveringen. Waarschijnlijk liggen daar voor de leveranciers nog verbetermogelijkheden.
 
 
◀ Terug Delen
 
STS• Sanitair & Tegel Specialist | 2008 - december | Pagina(s) 8
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken