Een mono-brand shop met verfijnde elegantie
 
Boffi badkamers en keukens met Italiaans design
Dat design niet alleen strak, maar ook eenvoudig en toch elegant kan zijn, bewijst de Italiaanse badkamer- en keukenfabrikant Boffi. DIS Studio is al sinds 1997 in Zeist actief als dealer van Boffi en opende in mei van dit jaar een nieuwe vestiging aan de Amstelveenseweg in Amsterdam. Met zowel badkamer- als keukenelementen ademt de winkel een en al Boffi.
 
Ongeveer twintig jaar geleden ging Boffi badkamers produceren en die tak is nu gegroeid tot één van de peilers. Maar van oorsprong is Boffi -de onderneming werd in 1934 opgericht- een van de oudste keukenfabrikanten in Italië. Aan het eind van de jaren ?80 van de vorige eeuw kwam Boffi tot de conclusie dat de toekomst buiten Italië lag en men ging exporteren. Momenteel wordt ongeveer 70 procent van de producten geëxporteerd. Boffi is inmiddels in een groot aantal hoofdsteden over de gehele wereld vertegenwoordigd.
Boffi begreep al vroeg dat het merk zich kon onderscheiden door het inschakelen van befaamde designers/ontwerpers, zoals Joe Colombo, een vooraanstaande ontwerper in de jaren ?60. Veel van Boffi?s ontwerpen zijn ook in verschillende museumcollecties voor moderne kunst opgenomen, bijvoorbeeld in Milaan, Japan en zelfs het Museum Of Modern Art in New York. Sommige ontwerpen waren in hun tijd zelfs revolutionair.

DIS Studio
DIS Studio in Zeist werd in 1997 opgericht door Dis Abhelakh. Hij verzorgde opleidingen in meubelfabricage, woninginrichting en bouwkunde en werkte als interieur- en meubelontwerper. Abhelakh creëerde de Dis Collection en werkt met een enthousiast team van vier medewerkers in Zeist. DIS Studio is ook sinds 1997 actief als een van de vijf Boffi-dealers in ons land.
In mei 2008 opende DIS Studio in Amsterdam een tweede vestiging. Het is een volledige Boffi-studio geworden ofwel een ?mono-brand-shop? zoals Boffi die vanaf 1999 wereldwijd in veel grote hoofdsteden opende. ?De reden was vooral omdat Boffi graag ook een vestiging wilde in Amsterdam, want de stad is namelijk een erg interessante markt?, vertelt Daniela Germone, levenspartner van Dis Abhelakh en tevens manager van de Amsterdamse vestiging.

Uitsluitend Boffi
?Voor wat betreft badkamer- en keukenmerk hebben we als DIS Studio uitsluitend Boffi. Hier in Amsterdam willen we echter een totaalpakket bieden en daarom hebben we wat extra dingen toegevoegd zoals meubilair van Porro, Living Devani en Paolo Lenti?, legt Daniela uit. Wel ontwerpen van Italiaanse ontwerpers die dezelfde filosofie aanhangen als Boffi: design en goede materialen. ?Dat hebben we gedaan omdat steeds vaker klanten hier niet alleen komen voor de keuken, maar ook voor de badkamer en soms voor het gehele interieur en de decoratie daarvan.? Dit is overigens geen enkel probleem, want Daniela Germone is in Italië afgestudeerd als architect, werkt ook voor het hoofdkantoor van Boffi en ontwerp zelfs Boffi-winkels in andere landen. Ook het ontwerp voor de Boffi-winkel in Amsterdam is van haar hand. Opvallend daarin is het kleurgebruik: een combinatie van aardekleuren in donkere en lichte tonen. Het ?wit? van de badkamer- en keukenmodellen in de showroom contrasteert daar prachtig mee.
Wat ondanks de luxe uitstraling van zowel showroom als badkamer- en keukenopstellingen verrassend is, is vooral de simpele, strak vormgegeven eenvoud van het design. Daniela beaamt dit ook volmondig. Ook het materiaalgebruik van in het bijzonder de baden, wastafels en bladen is apart, want bij Boffi houden ze kennelijk erg van Corian.

Het Boffi-gevoel
?Het is een Boffi-gevoel, zeg maar. De Boffi-ontwerpen passen gewoon perfect in onze eigen opvattingen over stijl en elegantie?, antwoordt Daniela op de vraag waarom ze voor alleen Boffi hebben gekozen. ?Boffi investeert behalve in kwaliteit ook heel veel in design research. Je kunt eigenlijk stellen dat wij eigenlijk geen ander keukenmerk konden vinden dat meer bij ons paste.?
Verder vindt Daniela dat je veel beter iets kan verkopen wat je zelf ook mooi vind. Het heeft te maken met een stuk echt enthousiasme. ?En ons enthousiasme over Boffi en het Italiaanse design slaat dan vanzelfsprekend over op onze klanten.?
Dat het voeren van maar één merk voordelen heeft, mag duidelijk zijn. Bij DIS Studio kunnen ze zich volledig richten op alles wat met Boffi te maken heeft. Dat er ook nadelen aan verbonden zijn, ontkent Daniela niet. Een van die nadelen is dat het succes toch min of meer afhangt van de prijs. ?Als mensen een Boffi-badkamer of keuken prachtig vinden maar wel te duur, dan heb je geen alternatief te bieden.? Ze voegt er overigens direct aan toe dat Boffi door het design, het materiaal, de afwerking en de uitstraling duur lijkt, maar per definitie niet duurder is dan sommige andere merken. ?We vallen weliswaar in het hoge segment, maar zeker niet altijd in de top daarvan. En door het modulaire karakter kunnen klanten een badkamer of een keuken ook betaalbaar houden door te spelen met materiaalkeuze.? Boffi kent wat dat betreft genoeg variaties en DIS Studio is zelfs in staat uitbreidbare oplossingen te bieden voor starters op de huizenmarkt. Ook voor bestaande badkamers en keukens zijn er nog uitbreidings- en/of vervangingsmogelijkheden. ?Boffi kan nog steeds componenten leveren van keukens uit vervlogen jaren. Misschien zelfs nog van 1934?, lacht Daniela.

Combinatie als voordeel
Ook de combinatie keukens en badkamers is volgens Daniela absoluut een voordeel. ?Mensen vinden het prachtig als ze op één adres voor beide zaken terecht kunnen en als er bovendien voor hen een specifiek ontwerp gemaakt kan worden. Bovendien is het gemakkelijk als ze maar één referentie hebben en niet met meerdere leveranciers te maken hebben.? En het bloed kruipt waar het niet gaan kan: Daniela gaat als architect ook regelmatig bij mensen thuis kijken om zich een idee te vormen hoe een ontwerp moet uitpakken.
Veel potentiële klanten kennen het merk meestal Boffi wel uit publicaties en/of overal rondkijken. ?Boffi zit duidelijk in het hoge segment en mensen die iets in dat segment zoeken, kijken veel rond. Er zijn zelfs er bij die Boffi in Parijs of New York tegenkwamen. En verder lezen ze natuurlijk de glossy woonmagazines.? Boffi zelf adverteert trouwens veel in dat soort topmagazines en werkt wereldwijd ook veel mee aan woonreportages.
Over klanten hebben ze trouwens niet te klagen sinds begin dit jaar de Amsterdamse vestiging haar deuren opende. Het gaat volgens Daniela erg goed. In de afgelopen maanden hebben ze niet alleen veel particuliere klanten binnengekregen, maar ze hebben ook veel contact met professionele cliënten zoals architecten en interieurontwerpers die voor hún clientèle een ontwerp moeten maken. En verder wordt DIS Studio door tevreden klanten regelmatig aanbevolen bij familie, vrienden en kennissen.
Veel oude klanten komen ook weer terug. ?Mensen verhuizen nu eenmaal en we hebben veel klanten die al voor de derde of vierde keer voor Boffi kiezen?, aldus Daniela.
 
 
◀ Terug Delen
 
STS• Sanitair & Tegel Specialist | 2008 - december | Pagina(s) 26,27,29
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Vertaal via Google